Gå til innhold

Hva er hvilepulsen din?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ligger rundt 80 sist jeg sjekket. 163 høy og 65 kg. Trent aktivt en god stund, men har visst noe forhøyet puls siden jeg har angst hvert våkne sekund.

Føler jeg er i god form ja. Trener styrke og jogger 3-5 dager i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilepuls veit jeg ikke, tror det var rundt 42 forrige gang jeg prøvde før jeg sto opp men er ikke sikker. nå ved delvis avslapning i sofaen så er den 50-51.

Ikke godt trent, men alltid hatt litt lav puls.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34. Er sånn passe god form, men ikke mer enn det. Min mor har også lav hvilepuls så er sikkert der jeg har det fra. Er i hvertfall ingen toppatlet.

Det var jo veldig lavt!

Jeg ble sendt til kardiolog da jeg fikk målt 35 i puls i forbindelse med noen blodprøver. Jeg fikk ingen forklaring på hvorfor hvilepulsen min var så lav da.. Trente oftere før, men må nå begrense det til 3 ganger i uken grunnet kroniske skader. Og det er vel sikkert derfor hvilepulsen har steget noe.

Har også merket at hvilepulsen synker når matinntaket reduseres..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ganske høy hvilepuls, til tross for at jeg er veldig godt trent. Men det har sammenheng med at jeg har et arvelig veldig lavt blodtrykk (ligger til vanlig på 90/60), ergo jobber hjertet mere for å få blodet rundt. Det var iallefall forklaringen jeg fikk fra legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet at hvilepuls selvfølgelig er det beste målet på form. Olympiatoppen har helt feil, organisasjonen bestående av nisser.

PS: det laveste jeg har målt er 28, ehe.

Hvilepuls på 28 hadde gjort meg en tanke skeptisk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er din normale hvilepuls apekatt? Hvor gammel er du, og hvor mye trener du?

Til de som vet: Forandrer hvilepulsen seg med alderen? I så fall hvordan?

Vet ikke hva som har skjedd, men jeg har alltid hatt hvilepuls. Selv som en gutt på 13-14 år som spilte data 13 timer om dagen hadde jeg 36-38 i hvilepuls.

Hvilepulsen er alltid mellom 28 og 30.

Jeg er 20 år, og regner med at hvilepulsen holder seg lav, så lenge jeg trener mye. Makspulsen synker nok jevnt og trutt.

Trener mellom 15 og 25 timer i uka, så er vel per definisjon semi-toppidrettsutøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilepuls på 28 hadde gjort meg en tanke skeptisk....

Noen ganger er det helt sykt. Etter en hard treningsperiode (type 5-7 timer om dagen i 7-8 dager i strekk) kan jeg ikke sove på venstre side, siden hjertet dunker så kraftig.

Det er deilig å kjenne at man lever, så får vi håpe jeg gjør det en stund også. Synes 20 år er litt vel ungt, kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger er det helt sykt. Etter en hard treningsperiode (type 5-7 timer om dagen i 7-8 dager i strekk) kan jeg ikke sove på venstre side, siden hjertet dunker så kraftig.

Det er deilig å kjenne at man lever, så får vi håpe jeg gjør det en stund også. Synes 20 år er litt vel ungt, kanskje.

Kanskje skulle du sjekke det opp hos en lege? Dette høres ikke normalt ut i mine ører..

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilepuls på 28-30 er så lavt at det bør du få utredet hos lege hvis du ikke allerede har gjort det. Det er ikke slik at det er bedre jo lavere hvilepuls man har, det kan tyde på en rytmeforstyrrelse (bradykardi) som trenger behandling. Ikke for å uroe deg, men jeg ville ikke gått rundt med dette uten at det er utredet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror helt klart at hvilepuls er genetisk mer enn et tegn på god/dårlig form. Jeg er ganske høy til å være kvinne, men 20-25 kg overvektig, og har hvilepuls på 47. Jeg trener gjennomsnittlig 1-2 ganger i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror helt klart at hvilepuls er genetisk mer enn et tegn på god/dårlig form. Jeg er ganske høy til å være kvinne, men 20-25 kg overvektig, og har hvilepuls på 47. Jeg trener gjennomsnittlig 1-2 ganger i uken.

Men hva skal jeg tro da, som har gått fra kanskje 70+ ned til ca 45 på mine gamle dager. Jeg er trener 3 ganger i uken bare...

Gener er det vel neppe for min del.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilepuls på 28-30 er så lavt at det bør du få utredet hos lege hvis du ikke allerede har gjort det. Det er ikke slik at det er bedre jo lavere hvilepuls man har, det kan tyde på en rytmeforstyrrelse (bradykardi) som trenger behandling. Ikke for å uroe deg, men jeg ville ikke gått rundt med dette uten at det er utredet.

Mamma, er du på KG? :)

Neida, jeg er sjekket og fit to go. Og ingenting er vel bedre enn lav hvilepuls som sjekketriks?

"Hallo ja, jeg har 28 i hvilepuls."

"Zerr lizm?"

"Ja, vi kan sove sammen og så kan du telle i morgen tidlig?"

"ja ok roflmao :D :X xoxo"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Instant Heart Rate appen (azumio.com). Lett å måle puls og veldig nøyaktig. Det er ikke grenser for hva man kan gjøre med en smarttelefon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...