Gå til innhold

Hva er hvilepulsen din?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som er aktive og har trent over tid (kondis, alle typer, løping, areobic, m.m.) hva er hvilepulsen deres?

Og hvor mye trener du og hva?

Føler du selv at du har god kondisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det blir feil å sammenligne hvilepulsen sin med andres. Jeg paster fra olympiatoppen.no:

Hvilepulsen til en person bedres med økt utholdenhet. Dersom hvilepulsen din faller fra 50 til 40 har du fått bedre utholdenhet (eller er blitt kvitt en sykdom – pulsen stiger med 5-10 slag under sykdomsperioder). Det er derimot ikke slik at en person som har 40 i hvilepuls har bedre utholdenhet enn en som har 50. Hvilepulsen er kun en indikator på at DU har fått en bedre utholdenhet/(kvitt sykdom).

Mvh

Olympiatoppens utholdenhetsavdeling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan godt tenke meg at det som står over her stemmer. hvilepulsen min er 59. Så egentlig ganske bra men jeg trener aldri og har ikke akkurat superkondis.

kjæresten har en hvilepuls på 45 og har veldig bra kondis. Trener ca 3 ganger i uka. (1 x styrke, 1 x tredemølla, 1 x sånn puls time på treningssenteret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan godt tenke meg at det som står over her stemmer. hvilepulsen min er 59. Så egentlig ganske bra men jeg trener aldri og har ikke akkurat superkondis.

kjæresten har en hvilepuls på 45 og har veldig bra kondis. Trener ca 3 ganger i uka. (1 x styrke, 1 x tredemølla, 1 x sånn puls time på treningssenteret)

Er du veldig liten? Jo større man er, jo mer blod har man og jo flere ganger må hjerte slå for å få blodet rundt i kroppen. Normal hvilepuls er 70-90 for kvinner.

Jeg veier 105 kg og har ikke trent på 1,5 år (husooppussing + full jobb med 3-400 timer overtid i året. Min puls målte jeg til 66 nå. Null kondis. Men jeg er veldig sterk til å være jente. Og så spiser jeg LCHF og hvilepulsen gikk ned ca 20 av seg selv etter at jeg la om kostholdet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jo, jeg tror også hvilepulsen er veldig individuell. Grunnen til at jeg er interessert, er at jeg som mye yngre kunne måle hvilepuls opp til 80 (sikkert ikke i full hvile). Nå er den nede i ca 43- 47, og laveste puls jeg målte for noen år siden var 35.

Jeg har trent regelmessig over lang tid, men er bare en mosjonist og er langt fra i noen "elite"-form, selv om min Polar-klokke hevder det.

Det er derfor jeg lurer litt på hva andre ivrige "mosjonister" ligger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener styrke ca to ganger i uken og spinning en gang i uken, min hvilepuls er som regel 65-70. Har normalt blodtrykk.

Edit: Er normalvektig og 167 høy, sånn siden noen spurte om andre var veldig små eller overvektige.

Endret av Spøkelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du veldig liten? Jo større man er, jo mer blod har man og jo flere ganger må hjerte slå for å få blodet rundt i kroppen. Normal hvilepuls er 70-90 for kvinner.

Jeg veier 105 kg og har ikke trent på 1,5 år (husooppussing + full jobb med 3-400 timer overtid i året. Min puls målte jeg til 66 nå. Null kondis. Men jeg er veldig sterk til å være jente. Og så spiser jeg LCHF og hvilepulsen gikk ned ca 20 av seg selv etter at jeg la om kostholdet.

Nei, jeg er ikke veldig liten. er 171cm, 59 kilo:)

Endret av marielle171
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Det er heilt meiningslaust å samanlikne pulsverdiar med andre enn seg sjølv. Når ein har litt merkelege pulsverdiar, slik som eg, blir ein berre forvirra av det. Eg har kvilepuls på om lag 50, maks på over 200. Eg er lita, slank, i vanleg god form og trener jamnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet at hvilepuls selvfølgelig er det beste målet på form. Olympiatoppen har helt feil, organisasjonen bestående av nisser.

PS: det laveste jeg har målt er 28, ehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vet at hvilepuls selvfølgelig er det beste målet på form. Olympiatoppen har helt feil, organisasjonen bestående av nisser.

PS: det laveste jeg har målt er 28, ehe.

Hva er din normale hvilepuls apekatt? Hvor gammel er du, og hvor mye trener du?

Til de som vet: Forandrer hvilepulsen seg med alderen? I så fall hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan måler man hvilepulsen? :sjenert:

Er det antall slag i minuttet? I så fall hart jeg 98.. Og jeg er godt trent, 160 og veier 53.

Håper jeg ikke tar grundig feil nå..

Redigert.. Eller jo.. haha.. Håper jeg tar feil

Endret av AloeVera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal også sies at jeg blir nervøs av en eller annen grunn når sånt skal måles. Når jeg er hos legen og den målegreia strammer seg rundt armen min, kjenner jeg at jeg blir skikkelig nervøs og pulsen øker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan måler man hvilepulsen? :sjenert:

Er det antall slag i minuttet? I så fall hart jeg 98.. Og jeg er godt trent, 160 og veier 53.

Håper jeg ikke tar grundig feil nå..

Redigert.. Eller jo.. haha.. Håper jeg tar feil

Det skal også sies at jeg blir nervøs av en eller annen grunn når sånt skal måles. Når jeg er hos legen og den målegreia strammer seg rundt armen min, kjenner jeg at jeg blir skikkelig nervøs og pulsen øker.

Dette er neppe din hvilepuls. Den kan du f.eks. måle når du har ligget i sengen en stund. Det er neppe den du har når du måler blodtrykk hos legen. Ja det er antall slag pr. min. og jeg tviler sterkt på at du har 98 når du er frisk og godt trent! :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sittet i sofaen en god stund nå. Målte med to fingre mot halsen.

Jeg prøvde igjen og nå lå den på åtti.. Forbedring allerede. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har det samme problemet. Jeg må bruke litt tid og tenke på noe annet mens de måler. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg blir også nervøs når de skal måle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ganske høy hvilepuls (målte 85 i sted, har ligget i sengen en stund). Har også dårlig kondis selv om jeg trener ganske mye, men har fått påvist dårlig lungekapasitet hos legen, og dette har blitt satt i sammenheng med at jeg har anstrengelsesastma, og hadde veldig kraftig astma og svært hyppige lungebetennelser da jeg var liten.

Likevel har jeg lavt blodtrykk (egentlig litt for lavt). Hva betyr egentlig det?

(Er jente, 21 år og i nedre sjikt av normal BMI hvis det spiller noen rolle)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34. Er sånn passe god form, men ikke mer enn det. Min mor har også lav hvilepuls så er sikkert der jeg har det fra. Er i hvertfall ingen toppatlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger på 45 +/- noen slag, måler om morgenen før jeg står opp.

Normal puls for meg, f.eks ved stillesittende arbdeid på jobb/sløve i soffaen på kvelden er ca 60. Lett belastning, som å gå raskt gir 90-100 .Jogge i et tempo som gjør at jeg fortsatt kan prate; 120-140 slag.Kommer jeg over 150 begynner det å bli nødvendig å puste skikkelig, og prating utgår. Makspuls er 197 slag per minutt.

Er 39 år, 1,62 høy, veier 65 kg og trener kickboksing to ganger i uken, springer 8-10 mil i uken og trener styrke 2-3 ganger pr uke. Har en jobb som deler av dagen er fysisk tung.Blodtrykk er vanligvis i området 100-115/70-80.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener 4-5 dager i uka, har en hvilepuls på ca 50. Før hadde jeg hvilepuls på ca 70-80. Er i relativt god form (kondismessig ihvertfall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...