AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #1 Skrevet 19. februar 2012 Jeg fikk mensen den 15/2, når tid skal jeg begynne å teste meg for eggløsning. Sitter å leser og leser på nett, men finner ikke svar på akkurat det...
Veronica W Skrevet 20. februar 2012 #2 Skrevet 20. februar 2012 Det kommer helt ann på hvor lang syklus du har, men da jeg første måned begynte å teste med fertilitetsmåler, ville maskinen begynne å teste fra dag 6... Selv syns jeg kanskje dette var litt tidlig, men greit å gjøre første måneden dersom man ikke vet sånn ca når eggløsningen begynner...
mp84 Skrevet 21. februar 2012 #3 Skrevet 21. februar 2012 (endret) enig med Veronica her... Dersom du har gjennomsnittlig syklus på 28 dager sies det at du har eggløsning rundt dag 14. MEN dette er gjennomsnittet og langt i fra noe fasit. Min fertilitetsmonitor ville også ha meg til å teste på dag 6, og jeg fikk positivt el på dag 10. Denne måneden ville den igjen ha meg til å teste på dag 6. Så hvis du bruker el - tester vil jeg anbefale deg å teste på dag 6. bedre å teste for tidlig enn for sent... Endret 21. februar 2012 av mp84
Athene Skrevet 21. februar 2012 #4 Skrevet 21. februar 2012 Det er sannsynligvis en tabell som viser dette i pakningsvedlegget. Eggløsning vil skje 11-17 dager før neste ventete mens. Eggløsningstesten er positiv 1-2 dager før dette igjen. Vi du være helt sikker på at du får med deg eggløsningen begynner du derfor å teste ca 19-20 dager før neste ventede mens. Dersom du har regelmessige sykluser, og finner eggløsning denne måneden, vil du ha mange færre dager å teste på neste syklus, med første syklusen man tester er det greit å "skyte med hagle" for å være sikker på at man treffer.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #5 Skrevet 21. februar 2012 Eggløsning vil skje 11-17 dager før neste ventete mens. Hos de fleste kvinner, ja. Den kan godt komme enda tidligere eller enda senere, så begynn tidlig for å være sikker.
Athene Skrevet 21. februar 2012 #6 Skrevet 21. februar 2012 Hos de fleste kvinner, ja. Den kan godt komme enda tidligere eller enda senere, så begynn tidlig for å være sikker. Kun 2-5% har eggløsning utenfor dette intervallet. Over 70% har eggløsning i intervallet 13-15 dager før mens. Med lutefase under 11 dager/over 17 dager har man lutefasedefekt, eller forlenget lutefase, og vil sannsynligvis ha problemer med å få barn. Sannsynligheten for at dette gjelder TS er marginal. Det er derfor mer enn tilstrekkelig at hun begynner å teste ca 19-20 dager før ventet mens, sannsynligvis vil hun da ikke få positiv test på noen dager.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #7 Skrevet 21. februar 2012 Jeg fikk som sagt mensen den 15. februar og den forsvant igjen i går. Har syklus på 28-30 dager. Jeg har 7 testpinner, når er det da best å begynne?
Athene Skrevet 21. februar 2012 #8 Skrevet 21. februar 2012 Jeg fikk som sagt mensen den 15. februar og den forsvant igjen i går. Har syklus på 28-30 dager. Jeg har 7 testpinner, når er det da best å begynne? For eksempel 19-20 dager før første dag i neste mens, som jeg skriver over Telle i kalenderen kan du vel gjøre selv? Men det er mulig det ikke er nok med 7 testpinner første gang man forsøker å finne EL, da man må teste over en lengre tidsperiode. Det er forresten alltid førte dag med friskt blod som betyr noe i slike sammenhenger. Spotting før første blødningsdag, eller lengden på blødninger, har ingenting å si.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #9 Skrevet 21. februar 2012 Kun 2-5% har eggløsning utenfor dette intervallet. Over 70% har eggløsning i intervallet 13-15 dager før mens. Med lutefase under 11 dager/over 17 dager har man lutefasedefekt, eller forlenget lutefase, og vil sannsynligvis ha problemer med å få barn. Sannsynligheten for at dette gjelder TS er marginal. Det er derfor mer enn tilstrekkelig at hun begynner å teste ca 19-20 dager før ventet mens, sannsynligvis vil hun da ikke få positiv test på noen dager. 2-5% av fruktbare kvinner har altså eggløsning før eller senere. Det utgjør flere titusener med norske kvinner. Her i huset er det to av oss, og det var ganske surt å oppdage at alle de månedene vi ikke fant noen eggløsning og panikken ble større og større, hadde vi bare startet testinga et par dager for sent. Ser ingen grunn til at andre behøver å gjøre den samme feilen når det er så enkelt å unngå. 1
Athene Skrevet 21. februar 2012 #10 Skrevet 21. februar 2012 2-5% av fruktbare kvinner har altså eggløsning før eller senere. Det utgjør flere titusener med norske kvinner. Her i huset er det to av oss, og det var ganske surt å oppdage at alle de månedene vi ikke fant noen eggløsning og panikken ble større og større, hadde vi bare startet testinga et par dager for sent. Ser ingen grunn til at andre behøver å gjøre den samme feilen når det er så enkelt å unngå. Finner man ikke eggløsningen er det jo bare å utvide testperioden neste måned? Det er ingen vits i at 1,9 millioner kvinner skal teste i flere dager ekstra, bare i tilfelle de er en av de 100 000 som har kortere lutefase.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #11 Skrevet 23. februar 2012 Takker for svar! Var inne å sjekka svarene på mobilen, men har ikke fått meg meg alle visst nok.. Derfor jeg spurte om igjen. Tuuusen takk :)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå