Gå til innhold

Er det vanlig at en katt får i seg for lite væske?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en innekatt som tilsynelatende drikker veldig lite. Spiser bare tørrfór, så han får ikke i seg væske på annet vis.

Jeg har satt fram en vannskål, men den drikker han tilnærmet ingenting av. Men han har vist litt interesse for å drikke fra vasken, så det hender at jeg fyller litt vann i vasken som han kan drikke.

Men det han drikker fra vasken er det veldig vanskelig å måle. Jeg synes bare at han drikker veldig lite, er det sikkert at han klarer å styre det selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har vannskålen et annet sted enn med maten. Pus her drikker hvertfall mye mer etter at jeg plasserte vannskålen et annet sted.

Endret av eplebit
Skrevet

Det er vanlig at de drikker for lite, særlig er kastrerte hankatter utsatt for nyreproblemer, det er derfor viktig å passe på at katten får i seg nok vann.

Katter liker ikke at vann står rett ved maten, dette er gamle instinkter, da de levde i det fri betød vann i nærheten av mat at råtten mat kunne ha fordervet vannet. Katter foretrekker også vann i bevegelse, og å komme over egne vannkilder.

Fyll gjerne vann i vasken for at den kan drikke, dersom du synes dette er ok hygienemessig sett. Sett også vann på andre steder i huset, og se om pus drikker. Du kan også forsøke enn vannfontene (fåes kjøpt på dyrebutikk), mange katter foretrekker dette.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har skjønt at han liker å finne vann selv og at det ikke skal være for enkelt. Han drikker stadig vekk fra sluket på badet, etter å ha dratt av plata.

Får bare prøve å gjøre det litt spennende for han. Har ikke hatt vannet rett ved maten hans.

Takk for svar.

TS

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Liker katten din våtfor? Da kan du blande inn ekstra vann, så den blir mer grøtaktig.

Gjest Lille-pus
Skrevet

Et tips, som har fungert bra her hos meg, er å ha flere vannkopper.

Så flytter du en eller to av dem litt rundtomkring med ujevne mellomrom :)

Da vil det "plutselig" ha dukket opp en eller flere nye vannhull. Og en ny "vannpytt" må smakes på :)

Vannet må selvsagt være friskt og rent :)

jeg bytter to ganger om dagen (morgen og kveld), og likevel..... skulle jeg sette meg på do (med buksene på knærne) så hopper "Frøken Fryd" opp på baderomsbenken og insisterer på at jeg åpner kranen slik at hun kan få drikke. Nå ! Med en gang ! :fnise:

Skrevet

Ja, oppdagelsesferd vann er spennende. Mine vannglass står sjeldent lenge urørte om jeg er uoppmerksom på hvor pus beveger seg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fylt opp engangsglass flere steder i leiligheten i tillegg til skåla hans ved maten. En på badet, to i forskjellige vinduskarmer, en på et lite platå ved klatrestativet hans, en på kjøkkenbenken og en på baderomsvasken. Han drikker masse hvertfall. Og jeg pleier å skru på vasken for han iblant for han sitter og leker med den :)

Gjest Consensio
Skrevet (endret)

Om du er redd for at katten er dehydrert, så ta tak i nakkeskinnet og dra det ut fra kroppen som om man skal ta å løfte dem opp etter nakkeskinnet (det gjør ikke vondt) og slipp taket.

Dersom huden blir stående oppe/går veldig sakte ned igjen, så kan dette tyde på dehydrering.

Normalt sett skal huden trekke seg tilbake igjen rimelig raskt.

Endret av Consensio
Skrevet

Vannfontene har gjort at mine drikker mer vann enn før.

• Liker 2
Skrevet

Vannfontene har gjort at mine drikker mer vann enn før.

Samme her.

Katter er ikke så glad i stillestående vann, så det er nok derfor han viser mer interesse for kranen enn skålen sin.

Skrevet

Rennende vann fra kran pleier å være populært hos mange katter. Det samme er vannglass. Til og med vann fra gryter på oppvaskbenken kan være interessant, i alle fall hvis han får snike seg til det uten lov.

Jeg liker å ha vann ved siden av senga slik at jeg kan drikke hvis jeg våkner om natta og er tørst. Har imidlertid lært at vannet på være på flaske og ikke i glass. Står det et fullt vannglass framme kommer det gjerne noen andre og drikker av glasset før meg. Det har hendt at jeg har våkna av tap tap tap-lyder fra en katt som lepjer i seg vann fra glasset mitt.

• Liker 1
Skrevet

Rennende vann fra kran pleier å være populært hos mange katter. Det samme er vannglass. Til og med vann fra gryter på oppvaskbenken kan være interessant, i alle fall hvis han får snike seg til det uten lov.

Jeg liker å ha vann ved siden av senga slik at jeg kan drikke hvis jeg våkner om natta og er tørst. Har imidlertid lært at vannet på være på flaske og ikke i glass. Står det et fullt vannglass framme kommer det gjerne noen andre og drikker av glasset før meg. Det har hendt at jeg har våkna av tap tap tap-lyder fra en katt som lepjer i seg vann fra glasset mitt.

Jeg har nesten samme erfaring som deg, men min Pus1 velter det om hun ser glass eller mugger med vann, og det er ikke kløning...

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Jeg har nesten samme erfaring som deg, men min Pus1 velter det om hun ser glass eller mugger med vann, og det er ikke kløning...

Da er vi (minst) to som kjenner til den leken :fnise:

Det er nesten så jeg vurderer å gå over til veltesikker vannskål selv også.

Glass med vann oppi ble så 'ustødige' da "Frøken Fryd" flyttet inn :fnise:

Endret av Lille-pus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...