Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mottar AAP og har pga helsen blitt foreslått fra lege at jeg burde svømme. Men det koster hundre for en time. Det er altfor dyrt for meg. Finnes det noen stønad man kan søke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mottar AAP og har pga helsen blitt foreslått fra lege at jeg burde svømme. Men det koster hundre for en time. Det er altfor dyrt for meg. Finnes det noen stønad man kan søke?

Jeg vet ikke om det finnes noen konkret stønad for det, men jeg vet at man i flere kommuner kan få gratis trening (svømming og trening i helsestudio med fokus på rehab) og kostholdsveiledning. Dette er det lege/psykolog som ordner med, så det er ikke noe du søker om sånn sett, men du kan jo spørre om dere har dette tilbudet i din kommune.

Ellers så er det utrolig mye penger å spare om man kjøper seg sesongkort/årskort. Klippekort har også en liten rabatt. Svømmer man 3 ganger i uka, og det koster 100 kr per gang kommer det fort opp i over 7000 kr halvåret. Med sesongkort betaler man kanskje 1000-1500, og kan da svømme så ofte man vil i 6 måneder. En tusenlapp er selvsagt mye penger når man går på AAP, men om du ikke klarer å betale hele beløpet kan du jo kanskje spørre venner/familie om et lite lån, eller du kan søke lån fra Nav :)

Skrevet

Du bør se på disse pengene som en langsiktig investering i din framtidige livkvalitet (helse, inntjeningsevne mm). Svøm, bli frisk og kom deg av stønad.

• Liker 1
Skrevet

Problemet er at jeg rett og slett ikke har pengene. Det er så dyrt å ta buss her og det må jeg nesten. Så alt jeg sitter igjen med etter å ha betalt faste regninger og mat er penger til buss.

Antlers: hva heter det opplegget? For hvis det er alla aktiv på dagtid så kvalifiseres jeg ikke....

Skrevet

Nei, da får du la være en periode, da. Så får du spare deg opp pengene og begynne med svømming når du har råd til det. For øvrig kvalifiserr vel alle som har AAP til Aktiv på dagtid.

• Liker 1
Skrevet

Som sagt; det er mulig å søke om rentefritt lån fra Nav (hvor lett det er å få innvilget er en annen sak). Er dette eneste mulighet, så synes jeg du skal ringe og spørre hva sesongkort/årskort koster i din svømmehall. Vær realistisk med tanke på hvor mye du kan betale tilbake pr. måned. Så kan du sende en søknad, hvor hovedtanken er at dette er noe du skal gjøre for å bli bedre - noe som gir større sjanse for at du kommer ut i jobb igjen.

Opplegget jeg snakker om er ikke "aktiv på dagtid". Om det har noe navn så har jeg ikke hørt det, men det er ikke en gruppeaktivitet slik som "aktiv på dagtid", det er et tilbud som tilrettelegges for enkeltpersoner, slik at du kan velge om du vil svømme eller trene, om du vil ha kostholdsveiledning eller ikke, samt velge om du har behov for personlig trener (ikke sånn SATS-personlig trener, da :fnise: ) eller om du bare trenger tilgang til aparater.

Skrevet

Her jeg bor kan man få rett til slikt i terapibassenget, det er noe annet enn det offentlige bassenget, altså der mennesker med forskjellige behov, terapisvøm, osv får ferdes uten å bli forstyrra av oss sportssvømmere, stupere osv. Kanskje det er noe slikt?

Skrevet

Sjekk ut frisvern i kommunen din. Her har vi et topp moderne badeanlegg samt treningssenter. Du får tilgang for kun 100 kr i en 3-månedersperiode dersom du er inn under friskvern. Snakk med legen din. Ellers så kan et årskort være tingen for deg. Jeg får selv på AAP og har prioritert trening. Ja, det koster, men er nødvendig dersom jeg skal ha et ok liv og ha mulighet til å komme tilbake til jobb. Spiser heller litt billigere mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...