AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #1 Skrevet 19. februar 2012 Hei! Har dere noen forslag til noen leker eller aktiviteter vi kan ha med barna i barnehagen hvor de lærer noe? Barnehagen er veldig opptatt av at man skal lære noe eller utvikle noe gjennom alt vi gjør (eks utvikle språk eller motorikk eller lære å samarbeide). Nye leker er alltid til glede for både barn og voksne.
Sulosi Skrevet 19. februar 2012 #2 Skrevet 19. februar 2012 Jeg er ganske tom for ideer akkurat nå men ofte tar jeg utganspunt i en bok, sang eller noe barna allerede er opptatt av og finner på nor utfra det. Så ser jeg samtidig etter fagområdene. Hvilke fagområder er representert her og hva kan de lære? Andre ganger begynner jeg i motsatt ende.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2012 #5 Skrevet 20. februar 2012 Jobbe med de ulike punktene under språklig bevissthet. Her får du mye tips i temahefte (om språkmiljø og språkstimulering) til Rammeplanen. Her kan du jobbe med de ulike punktene innen språklig bevissthet, rim, regler, sanger og ulike spill. Jobbing med oppbygging av ordforrådet på ulike felt, feks lotto, kategorisering, lesing, spill som "se hva jeg kan", Alias ol Har dere språkpakken er det mye tips der. Hvis dere bruker TRAS er det en perm med mange gode forslag. Det som er viktig er at du vet hvorfor du gjør som du gjør, et mål med aktiviteten og at du kan grunngi det med faglige punkter. Husk å ha alder, gruppesammensetning, antall barn/voksne med i tankene når du planlegger. Klarer du dette kan det meste være "pedagogiske" riktige leker. Lykke til!
Gjest Thessie! Skrevet 20. februar 2012 #6 Skrevet 20. februar 2012 (endret) Jobbe med de ulike punktene under språklig bevissthet. Her får du mye tips i temahefte (om språkmiljø og språkstimulering) til Rammeplanen. Her kan du jobbe med de ulike punktene innen språklig bevissthet, rim, regler, sanger og ulike spill. Jobbing med oppbygging av ordforrådet på ulike felt, feks lotto, kategorisering, lesing, spill som "se hva jeg kan", Alias ol Har dere språkpakken er det mye tips der. Hvis dere bruker TRAS er det en perm med mange gode forslag. Det som er viktig er at du vet hvorfor du gjør som du gjør, et mål med aktiviteten og at du kan grunngi det med faglige punkter. Husk å ha alder, gruppesammensetning, antall barn/voksne med i tankene når du planlegger. Klarer du dette kan det meste være "pedagogiske" riktige leker. Lykke til! Takk for forslag Sulosi og gjest Jeg skal se i den permen til TRAS. Det med å begrunne hvorfor jeg gjør som jeg gjør er ikke noe problem, det er helst det å komme på nye leker. Vi har jo en del utvalg og vi kan mange, men jeg elsker å lære nye leker selv og lære de bort til barna. Så dersom noen har noen eksempler på konkrete leker er det bare å komme med dem Edit: Ser at jeg glemte AB-knappen, men det spiller ingen rolle. Jeg bare foretrekker av og til å bruke den når jeg oppretter egne emner. Endret 20. februar 2012 av Thessie!
Petrus Skrevet 20. februar 2012 #7 Skrevet 20. februar 2012 Både Snakkepakken og Språksprell har mange gode opplegg. Eg er spesielt glad i Språksprell.
Petrus Skrevet 20. februar 2012 #8 Skrevet 20. februar 2012 (endret) *dobbeltpost* Endret 20. februar 2012 av Petrus
Sulosi Skrevet 20. februar 2012 #9 Skrevet 20. februar 2012 Barnas store lekebok har mange ideer som passer for barn fra 4 år og oppover. Noen kan nok endres litt så de passer for mindre barn også. Vet min mor kjøpte den for 39,- i en nettbutikk nå denne uka.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå