Gå til innhold

stålkondis hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest Rastl0s
Skrevet

Hei! Jeg har noen spm. ang løping/kondisjon... Jeg har drevet mye med hockey, amerikansk fotball osv som har gitt meg god kondisjon før, men nå har jeg vært en sesong av pga beinhinnebetennelser... Og jeg er veldig grønn på hvordan man kan få stålkondis fortest mulig. Eller.. Mest effektivt (?) Jeg er en av de som henger på gymmet og løfter tunge vekter jeg, så har aldri brydd med om kondisjonen tidligere ved siden av idretten jeg har drevet med, så må nesten ha noen innspill her.

Har tilgang til svømmehall, ergometersykler, elipsemaskiner, roapparater blant annet. Løpe kan jeg ikke gjøre hardt enda pga betennelser som lett kommer tilbake så tenkte å styrke leggene en stund til og starte å løpe barbeint før jeg kjører intervaller på løping.

Men jo... Er det noen som har programmer for kondisjon eller noe? Trener fram til fallskjermjegeropptak. Jeg har en normal kondisjon vil jeg si... Bokser jo og spiller hockey om dagen (bedriftshockey nå for tiden, så bare 1-2 dager i uka) så har bedre kondisjon enn ola nordmann, men vil tro jeg ikke klarer 5km kravet enda for fallskjermjeger og vil gjøre opptaket enklest mulig så starter tidlig med den delen også :) Generell trening og sekkgåing har jeg gjort siden sommer, så styrkedelen kan jeg nok om selv.

Hadde vært fint med innspill! Takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg har noen spm. ang løping/kondisjon... Jeg har drevet mye med hockey, amerikansk fotball osv som har gitt meg god kondisjon før, men nå har jeg vært en sesong av pga beinhinnebetennelser... Og jeg er veldig grønn på hvordan man kan få stålkondis fortest mulig. Eller.. Mest effektivt (?) Jeg er en av de som henger på gymmet og løfter tunge vekter jeg, så har aldri brydd med om kondisjonen tidligere ved siden av idretten jeg har drevet med, så må nesten ha noen innspill her.

Har tilgang til svømmehall, ergometersykler, elipsemaskiner, roapparater blant annet. Løpe kan jeg ikke gjøre hardt enda pga betennelser som lett kommer tilbake så tenkte å styrke leggene en stund til og starte å løpe barbeint før jeg kjører intervaller på løping.

Men jo... Er det noen som har programmer for kondisjon eller noe? Trener fram til fallskjermjegeropptak. Jeg har en normal kondisjon vil jeg si... Bokser jo og spiller hockey om dagen (bedriftshockey nå for tiden, så bare 1-2 dager i uka) så har bedre kondisjon enn ola nordmann, men vil tro jeg ikke klarer 5km kravet enda for fallskjermjeger og vil gjøre opptaket enklest mulig så starter tidlig med den delen også :) Generell trening og sekkgåing har jeg gjort siden sommer, så styrkedelen kan jeg nok om selv.

Hadde vært fint med innspill! Takk.

Intervall trening er det beste for å øke kondisen, så en blanding av det og rolig langkjøring er det beste. Både ellipse og sykling burde hjelpe deg med det frem til du kan løpe igjen.

Gjest Rastl0s
Skrevet

Takk. Har allerede gått mye lange skiturer blant annet, men føler ikke det tar så veldig på utholdenheten på 3-5 000 meter. Men får vel øke intensiteten på svømminga og starte å sykle mer :)

gått fra 60-90 kg på 3 år (muskler og vekst) så går nok litt tid å vende leggene til det? Allerede slitt med leggene i 3 år pga manglende hvile, men nå vet jeg jo hvorfor man får det osv så da får vi satse på at styrketreninga hjelper for leggene.

Skrevet

Takk. Har allerede gått mye lange skiturer blant annet, men føler ikke det tar så veldig på utholdenheten på 3-5 000 meter. Men får vel øke intensiteten på svømminga og starte å sykle mer :)

gått fra 60-90 kg på 3 år (muskler og vekst) så går nok litt tid å vende leggene til det? Allerede slitt med leggene i 3 år pga manglende hvile, men nå vet jeg jo hvorfor man får det osv så da får vi satse på at styrketreninga hjelper for leggene.

Jeg startet med å øke i forhold til distanse for å så øke med fart. Det viktigste var å få inn løpeteknikken. Resten kom av seg selv med å øke med en halv kilometer i timen raskere etterhvert som formen ble bedre.

De siste ukene har jeg gått fra å løpe en mil i 9 km/t til å løpe intervaller opp mot 13 km/t. Jeg merker at hjernen blir lurt når jeg går fra f.eks. 10 km/t til 13 km/t, men kun løper 0,5 km per fart. Altså 10 km/t 0,5 km og så 13 km/t i 0,5 km. Plutselig ble 10 for lett å løpe "rolig" da hjernen ble så innstilt på 13 km/t. Økte så den neste 0,5 km til 11 i "hviletempo" og så de neste 0,5 km igjen på 13.

På de siste 3 ukene har jeg løpt mila fra 68 minutter til 56 minutter. Tenkte å satse på under 55 på søndag :)

Når du først har kommet inn i en fin løperytme så er det forbløffende hvor fort formen kommer. Med ditt utgangspunkt burde løpeformen komme raskt.

Det viktigste med å løpe er at du starter med teknikk og rolig tempo. Starer du for hardt vi nok leggene dine slite mer, ikke minst motivasjonen, da en fort brenner seg ut om en satser på fart før teknikken er inne. Du bør satse på å løpe halvmila i et tempo som gjør at du fremdeles har en god pusteteknikk og ikke er helt ødelagt. Når halvmila er lett å løpe starter du med intervaller slik at tiden på halvmila blir bedre :)

Gjest Rastl0s
Skrevet

Dæven... Creds haha. Jævlig bra tid spør du meg! Men bra tips ja! Her om dagen startet jeg å få inn teknikken forresten. Har studert litt løpeteknikk, så får vel bare jogge rolig og øke lengden framover :) Blir ikke mye, nå som det er hardpakka snø, men skal i det minste prøve! Så får jeg kjøre intervaller i skauen eller i sand når det blir mulig hehe. Så satser jeg på at svømminga duger i mellomtiden : p

Skrevet

Dæven... Creds haha. Jævlig bra tid spør du meg! Men bra tips ja! Her om dagen startet jeg å få inn teknikken forresten. Har studert litt løpeteknikk, så får vel bare jogge rolig og øke lengden framover :) Blir ikke mye, nå som det er hardpakka snø, men skal i det minste prøve! Så får jeg kjøre intervaller i skauen eller i sand når det blir mulig hehe. Så satser jeg på at svømminga duger i mellomtiden : p

Tusen takk! Har virkelig presset meg i det siste. Men det hadde aldri gått så lett og fort om jeg ikke hadde trent inn såpass bra løpeteknikk :)

Svømming er supert da! Ellipse maskinen er også bra alternativ til du er klar til å løpe igjen :)

Bare få inn en god rytme på halvmila i første omgang. Skal love deg at du kommer til å bli overrasket over hvor lett intervallene kommer til å gå!

:jepp:

Gjest Rastl0s
Skrevet

Ja den løpeteknikken gjør underverker tydligvis :) Da skal jeg fokusere ekstra på den jeg også, så kanskje jeg slipper betennelser igjen! Og det er greit å lære å løpe økonomisk til rekrutten :P

Sist jeg prøvde elipsemaskinen holdt jeg på i 20 min. men det tar så fryktelig lang tid å få opp pulsen :P Mulig det er meg, men kanskje jeg skal skru opp motstanden litt mer tidligere.

Skjønner :) Nesten så jeg gleder meg til å løpe vet du :P

Skrevet

Jeg startet med å øke i forhold til distanse for å så øke med fart. Det viktigste var å få inn løpeteknikken.

Hvordan gjorde du det? :) Jeg ser folk skriver om løpeteknikk, men jeg bare løper, jeg... Har såler og sko som passer proneringen min og passer på å løpe med tærne fram og ikke pekende til siden, men det er liksom det... Vet ikke helt hva man skal passe på angående teknikk? :klo:

Gjest Rastl0s
Skrevet

Du skal rulle fra framdelen av foten til hælen, altså lande veldig nøytralt og ikke på hælen. Kroppen skal være veldig rett, ikke len mye framover eller bakover. Ikke dytt ifra og ligg frampå, men hold føttene så godt om mulig under hoftene og ikke la de havne for langt foran deg. Så skal du passe på å bruke armene godt.

Det er sånn jeg har fått det forklart i hvertfall og den lille tiden jeg har prøvd det nå så føles det bedre!

Skrevet

Du skal rulle fra framdelen av foten til hælen, altså lande veldig nøytralt og ikke på hælen. Kroppen skal være veldig rett, ikke len mye framover eller bakover. Ikke dytt ifra og ligg frampå, men hold føttene så godt om mulig under hoftene og ikke la de havne for langt foran deg. Så skal du passe på å bruke armene godt.

Det er sånn jeg har fått det forklart i hvertfall og den lille tiden jeg har prøvd det nå så føles det bedre!

Jepp! Om en har rett løpeteknikk er det mindre fare for skade og betennelser. En skal også oppnå god pusteteknikk i samme perioden. Når dette sitter så er det vedig lett å avansere.

Som at f.eks jeg i dag slo rekorden min og tok mila på 52.5 minutter :bolledeig:

Rastl0s

Om det tar så lang tid som 20 minutter at pulsen går opp kan du nok presse deg litt mer ja :) Start rolig så musklene blir varme og kjør intervaller. Det er den raskeste måten å komme i god form på kort tid :)

Gjest Rastl0s
Skrevet

Oioi! Ikke dårlig må jeg si :P Hadde ikke holdt ut en mil engang jeg! Det hadde vært veldig gåjogg i såfall.

Ja får starte med det da :) Akkurat svømt forresten. Istedet for 1000 meter rolig som vanlig tok jeg 3x100 intervaller fort og 4x50 fort + 100 m rolig. Nesten så jeg føler at kondisen ble litt bedre haha. Men var god trening da! I morgen blir det langrenn og svømming. Kanskje jeg drar ræva mi ned på senteret for en halvtime på elipsemaskina!

Skrevet

Oioi! Ikke dårlig må jeg si :P Hadde ikke holdt ut en mil engang jeg! Det hadde vært veldig gåjogg i såfall.

Ja får starte med det da :) Akkurat svømt forresten. Istedet for 1000 meter rolig som vanlig tok jeg 3x100 intervaller fort og 4x50 fort + 100 m rolig. Nesten så jeg føler at kondisen ble litt bedre haha. Men var god trening da! I morgen blir det langrenn og svømming. Kanskje jeg drar ræva mi ned på senteret for en halvtime på elipsemaskina!

Det her blir bra vet du. Så god form som du er i vil det nok ikke ta lang tid før du er i god løpeform:D

Skrevet

Virker som den som har instruert deg blander litt. Rulling er den teknikken som ble lært når man lander med hælen først. Så ruller man frem til tærne. Dette er ingen gunstig teknikk.

Det er også riktig at man ikke skal dytte med bakfoten og man skal ikke lande med strak fot foran seg.

Holdningen skal være lett fremoverbøyd og hoftene "åpne". Altså du skal ikke ha en knekk i hoften.

En bloggpost som beskriver en lett måte å tilnærme seg en bedre teknikk på uten å kaste skoene eller ta på seg minimalist sko (med en gang) er denne: http://www.nomeatathlete.com/180-steps-per-minute/.

Det aller viktigste med løpeteknikken er hvor mange steg du tar i minuttet. Det er grundig forklart i blogginnlegget.

Er du interessert i en mer avansert, men tilsynelatende bedre løpeteknikk anbefaler jeg deg å se på "POSE" metoden. http://www.posetech.com/pose_method/pose-method.html.

Kjente brukere av den er blant annet Usain Bolt. De fleste sprintere løper dog slik eller tilsvarende.

Når det gjelder trening frem mot jegeropptak kan det være ganske gunstig å trene på å løpe relativt korte distanser som 5km 10km og hurtigere intervaller. Da vil du primært bygge opp oksygenopptaket. Å trene veldig mye langdistanse 20km ++ tror jeg ikke er så hensiktsmessig da du som jeger har god nytte av relativt eksplosive muskler i beina.

Jeg vil faktisk anbefale deg å prøve crossfit, eller den mer jegerorienterte versjonen sealfit.

En liste over crossfitsentre i Norge: http://www.crossfit-norge.no/?page_id=71. I tillegg til disse åpnes det snart et gym i Bryne også.

Gjest Rastl0s
Skrevet

Det her blir bra vet du. Så god form som du er i vil det nok ikke ta lang tid før du er i god løpeform:D

Ja får satse på det :)

Gjest Rastl0s
Skrevet

Virker som den som har instruert deg blander litt. Rulling er den teknikken som ble lært når man lander med hælen først. Så ruller man frem til tærne. Dette er ingen gunstig teknikk.

Det er også riktig at man ikke skal dytte med bakfoten og man skal ikke lande med strak fot foran seg.

Holdningen skal være lett fremoverbøyd og hoftene "åpne". Altså du skal ikke ha en knekk i hoften.

En bloggpost som beskriver en lett måte å tilnærme seg en bedre teknikk på uten å kaste skoene eller ta på seg minimalist sko (med en gang) er denne: http://www.nomeatathlete.com/180-steps-per-minute/.

Det aller viktigste med løpeteknikken er hvor mange steg du tar i minuttet. Det er grundig forklart i blogginnlegget.

Er du interessert i en mer avansert, men tilsynelatende bedre løpeteknikk anbefaler jeg deg å se på "POSE" metoden. http://www.posetech.com/pose_method/pose-method.html.

Kjente brukere av den er blant annet Usain Bolt. De fleste sprintere løper dog slik eller tilsvarende.

Når det gjelder trening frem mot jegeropptak kan det være ganske gunstig å trene på å løpe relativt korte distanser som 5km 10km og hurtigere intervaller. Da vil du primært bygge opp oksygenopptaket. Å trene veldig mye langdistanse 20km ++ tror jeg ikke er så hensiktsmessig da du som jeger har god nytte av relativt eksplosive muskler i beina.

Jeg vil faktisk anbefale deg å prøve crossfit, eller den mer jegerorienterte versjonen sealfit.

En liste over crossfitsentre i Norge: http://www.crossfit-norge.no/?page_id=71. I tillegg til disse åpnes det snart et gym i Bryne også.

Takk for gode lenker! Har forresten sett inn på crossfit en del ganger, men har ikke fått startet med det. Skal fullføre perioden på styrkeprogrammet, så tenkte jeg å legge om all styrke over mot opptak også; crossfit altså. Men må lese meg litt opp og finne ut hva jeg har og kan bruke. Må blant annet få inn styrkevending teknikken bedre osv først. Men det virker helt supert! Tar skikkelig på kondisjonen også... Har prøvd sirkeltrening med styrken og det gjør en forbanna sliten bare det :P

Sealfit fant jeg interessant! Skal se gjennom videoene dems for litt inspirasjon!

Skrevet

Takk for gode lenker! Har forresten sett inn på crossfit en del ganger, men har ikke fått startet med det. Skal fullføre perioden på styrkeprogrammet, så tenkte jeg å legge om all styrke over mot opptak også; crossfit altså. Men må lese meg litt opp og finne ut hva jeg har og kan bruke. Må blant annet få inn styrkevending teknikken bedre osv først. Men det virker helt supert! Tar skikkelig på kondisjonen også... Har prøvd sirkeltrening med styrken og det gjør en forbanna sliten bare det :P

Sealfit fant jeg interessant! Skal se gjennom videoene dems for litt inspirasjon!

I crossfit er det en del såkalte "met con" som er laget for at man skal ha skikkelig høy intensitet. En av dem som er veldig populær og enkel å få til uten mye utstyr er "FRAN".

21 - 15 - 9

Thrusters @ 43 kg

Pullups anyhow

Ingen pause mellom settene, fullfør alle tre sett så fort som mulig.

En annen artig og med stor overføringsverdi til forsvaret er "

100 pullups

100 pushups

100 situps

100 squats

Bra for utholdende styrke og kondis. Pullups blir som oftest utførst som kipping eller butterfly. Det er for å skape moment og effektivisere øvelsen. I forsvaret får du bare gjøre dem strict, men det er jo i utgangspunktet en litt annen øvelse.

Gjest Rastl0s
Skrevet

Der er de ja! Har sett på fran og angie før, men har glemt dem helt så var bra du minte meg om dem :P

Tror det ville gjort bra for pull-up styrken min som jeg ikke er veldig god på nå... Og kondisjonen såklart!

Dette kan jeg forsåvidt starte med nå snart. Angie i hvertfall siden dette er noe jeg kan gjøre hjemme ved siden av løftinga på andre dager. Så tror jeg at jeg hadde måtte kutte ned til 50 på pullups i hvertfall, samme hvilke måte :P klarer bare noen få vanlige hehe. Tung gutt! Ikke feit heldigvis, men har ikke trent pullups med oppgangen over de 3 siste årene.

Skrevet

Tusen takk! :biggrin: Veldig interessant. Snilt av deg å lete opp så mye info! Det der har jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Ikke rart jeg har fått vondt i leggen i blant. Men når jeg har satt ned hælen først og knærne mine er vant til godt dempede sko og overproneringssåler, går det greit å bare kaste seg inn i riktig løpeteknikk?

Skrevet

Tusen takk! :biggrin: Veldig interessant. Snilt av deg å lete opp så mye info! Det der har jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Ikke rart jeg har fått vondt i leggen i blant. Men når jeg har satt ned hælen først og knærne mine er vant til godt dempede sko og overproneringssåler, går det greit å bare kaste seg inn i riktig løpeteknikk?

Jeg liker å dele når jeg finner noe spennende!

Jeg ville ikke kastet meg i det og trodd at det skulle gå bra med en gang. Løpeteknikk med forfotlanding er veldig belastende for leggmuskulaturen. Det baserer seg på å utnytte spretten i fotbuen og leggene. Derfor bør du gradvis tilnærme deg en slik metode. Det finnes drøssevis av driller du kan trene på først, i tillegg til å trene spenst. Begynn med slike, løp litt og tren styrke (tåhev).

I begynnelsen bør du ikke løpe spesielt langt. De sier at man bør holde seg under 1km per tur. Etterhvert som du er tilvent kan du øke distansen. De nevnte drillene er også greie å bruke som oppvarming når du begynner å få dreisen.

http://www.youtube.com/results?search_query=POSE+running+drills&oq=POSE+running+drills&aq=f&aqi=g1&aql=&gs_sm=3&gs_upl=9484l10396l0l10563l8l7l0l0l0l2l158l818l2.5l7l0

Jeg deltok på en workshop for å lære dette og da begynte vi faktisk uten sko (innendørs). Da er det lettere å kjenne når du gjør det feil. Ev bruke en minimalistsko, men det er jo ingen vits å kjøpe det før du vet om dette er noe for deg.

Fordelen med sko er at du får mer friksjon mot underlaget og så skader du ikke føttene om du tråkker på noe harde/skarpe klumper.

Gjest Marregutt
Skrevet

Teip leggene, smør tigerbalsam under føttene (rett foran hælen), legg inn gode gel såler i tilpassede løpesko, og len deg litt lenger fremover i løpeskrittet (ikke unaturlig mye). Dersom du gjør dette samtidig som du jobber aktivt med armene for å øke frekvensen, men korte ned lengden på skrittene kan det hende du ikke merker beinhinnebetennelsen. det er i alle fall min oppskrift, og jeg løper da fort når jeg gjør dette uten smerter. 34 min på en 8 km runde jeg har

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...