Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette innlegget passer nok ikke så godt under Religion og livssyn, men jeg må bare spørre et spørsmål.

I perioder er jeg plaget med mareritt om nettene. Nå har jeg egentlig ikke vært plaget av dette siden tidlig i høst, men i natt hadde jeg et. Jeg prøvde så godt jeg kunne å sperre opp øynene, men selv etter at jeg våkner, føler jeg meg redd og urolig, noe som innebærer at jeg må slå på lyset og lese i en bok eller et blad for å komme på andre tanker. Jeg er redd for at marerittet kan komme tilbake hvis jeg sovner igjen rett etter å ha våknet. Frykten for å få et nytt mareritt er for stor. Det ender jo med at jeg er skikkelig utslitt og trøtt dagen etterpå.

Dere som er plaget med mareritt iblant... hva gjør dere når dere våkner? Legger dere dere til å sove med en gang igjen, eller bruker dere tid på enten å bearbeide drømmen eller komme inn på andre tanker? Er dere plaget med at marerittene fortsetter utover natten?

Jeg vil gjerne takle neste mareritt bedre! :o

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

De gangene jeg våkner av mareritt, ligger jeg vanligvis på ryggen har jeg oppdaget. Så jeg roer meg ned et lite øyeblikk, snur meg over på siden og sover videre.

Gjest Adessón
Skrevet
De gangene jeg våkner av mareritt, ligger jeg vanligvis på ryggen har jeg oppdaget. Så jeg roer meg ned et lite øyeblikk, snur meg over på siden og sover videre.

Ja, slik har jeg det også. Noen ganger har også puten forandret form i løpet av natten slik at hodet ligger mer bakover enn forover. Det jeg pleier da er å riste opp putene godt, og legge meg på siden.

Man kan også få mareritt om man spiser kort tid før man legger seg.

Jeg pleier aldri å gruble på mareritt, bare på de fine drømmene. :wink:

Skrevet

Ja, jeg har mareritt i blant. Særlig i sammenheng med å ha spist mye, som skrevet over her, eller i stressede perioder. Og jeg kjenner igjen det med at følelsen sitter i kroppen lenge etter at jeg har våknet. Hva jeg gjør er litt opp og ned. Noen ganger slår jeg på lyset og leser litt, andre ganger venter jeg til følelsen har gått litt vekk, snur meg rundt og sover igjen.

Gjest Seleena
Skrevet

Eg har ikkje så vonde draumar no når eg er blitt stor, men då eg var rundt 8-12 år hadde eg myykje. Då måtte eg slå på lys og lese i ei bok eller eit blad. Jeg tenkte på draumen lenge og fekk soveproblemar.

Dei "mareritta" eg får no, får eg når eg søv på ettermiddagen på sofaen. Så når eg vaknar er det jo lyst ute og dei eg bur med er heime.

Skrevet

Jeg har hatt mye mareritt hele livet, men har lært meg å synes de er ganske spennende. Mange kommer igjen innimellom, og da er det artig å prøve å finne nye vrier på problemer man løste for dårlig sist, osv.

Men dethender jeg har VIRKELIGE mareritt, sånne hvor alle går fra en, partneren dør eller noe annet forferdelig, og da må jeg vekke mannen og be han mumle om pusekatter og søte andunger som snubler i sine egne ben og sånt - alt som er søtt og nusselig som får tankene vekk fra det fæle, så man ikke sovner igjen til det samme!

Skrevet

Huff, de verste marerittene jeg har, var jeg plaget masse med i høst, og jeg kan egentlig ikke forstå hvor jeg har dem fra.

Jeg drømte i mange tilfeller at jeg var et sted, og så kom det onde, gamle folk etter meg. Jeg stenger meg som oftest inne bak en dør (de onde folka er utenfor døren), men så kommer de selvfølgelig gjennom døren, og skal drepe meg. Dette har skjedd veldig mange ganger, og i drømmene har jeg ingen jeg kjenner rundt meg.

Jeg har jo ikke noen grunn til å drømme om akkurat dette, da jeg hverken har sett noe lignende på film, eller lest det.

Andre meget vanlige drømmer for meg er flystyrter og helikopterstyrter med store eksplosjoner, som jeg løper ifra. Iblant kaster jeg meg ned på bakken og kjenner flammene brenne over ryggen. Men disse drømmene er ikke særlig skumle i forhold til spøkelsesdrømmene mine!

Gjest GreenSky
Skrevet

Kanskje det ville hjelpe å skrive ned hva du drømte om, og så ev. prøve å tolke drømmene - finne ut om det er noe i livet/hverdagen din som plager deg og som du ubevisst/indirekte drømmer om.

Skrevet

Har prøvd det, og det er ikke spesielle ting, as far as I can see, som går igjen i de periodene...

Gjest GreenSky
Skrevet
Har prøvd det' date=' og det er ikke spesielle ting, as far as I can see, som går igjen i de periodene...[/quote']

Hm... Da vet jeg sannelig ikke. Får håpe det går over snart! Må være slitsomt hvis du har mareritt ofte.

Skrevet

Det er ikke ofte jeg har mareritt, men når jeg har det, er det ofte om at min kjære ikke vil være sammen med meg lenger, at noen jeg er glad i dør osv. Har lagt merke til at marerittene ofte kommer i dagene før menstruasjon, mulig det har noe med det å gjøre for min del... :roll:

Når jeg våkner av marerittene må jeg vekke sambo og få han til å holde rundt meg...det hjelper. Jeg prøver å holde meg våken en liten stund sånn at jeg er "sikker på" at marerittet ikke kommer tilbake.

K

Skrevet

Jeg er svært plaget med mareritt. Ikke vonde drømmer, men ordentlige mareritt som gjør at jeg ofte våkner av at jeg skriker/griner. Ofte står jeg opp, går på toalettet og drikker litt vann, men marerittene fortsetter når jeg sovner likevel :(

Skrevet

Til alle dere som er plaget av mareritt og som er villig til å prøve noe vil jeg foreslå å skaffe dere en ametyst. Dette er en lilla sten som skal ta bort mareritt og vonde tanker sådan. Jeg og flere andre har gode erfaringer med ametysten og flere andre stener.

Sjekk denne linken..

http://www.rainbowcrystal.com/crystal/gems.../crystalam.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...