Gå til innhold

Skråtak i "toppleilighetene"

Anbefalte innlegg

Gjest Valiumsjunkie
Skrevet

Jeg leter etter bolig, og jeg registrerer meg at dte er så mange "toppleiligheter" med skråtak. Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor og hvordan folk er villige til å betale så mye for en leilighet med SKRÅtak????

Ja, jeg forstår folk vil bo høyt opp, men skråtak er vel opprinnelig vaskeloft som er omgjort til leiligheter? Selv i gamle fattigdager var ikke folk villige til å bo med skråtak.

Hovedspørsmålet er: Hvorfor gidder folk å betale så mye for å bo i et hjem med masse skråtak? Eksempel på bolig med SKRÅTAK.

Skrevet

Jeg liker ikke skråtak, men jeg merker at vanlige hus har soverommene i andre etasje og det er nesten alltid med skråtak. Jeg begynner å tenke at nordmenn elsker skråtak, jeg. :lur:

Skrevet

Hm, kanskje fordi de ikke vil ha naboer over? Pga lyder osv. Skråtak er så vanlig i norske boliger, at det er lite å velge fra?

Kan tenke meg at utsikt er best fra øverste etasje også?

Skråtak kan være en ulempe når leiligheten er liten, men boligen i annonsen virker stor og luftig.

Gjest mari kontrari
Skrevet

Jeg ville nok ikke valgt den du har lagt ut som eksempel, men har sett mange toppleiligheter jeg godt kunne tenkt meg. For min del hjelper det mye at mange har noen "vanlige" vinduer også - altså ikke bare skrå takvinduer. Og helst noen høye vegger, så ikke alt blir kryploftlavt.

Syns skråtak kan være veldig koselig, også får man så fint lys inn gjennom store takvinduer. Synlige bjelker og takterasse er en ekstra bonus :)

Skrevet

Nå har jeg ikke skråtak selv, men før jeg kjøpte min siste bolig så jeg på flere toppleiligheter med skråtak. Ulempen er jo at det blir mindre veggplass, ikke minst for bokhyller og den slags. En fordel kan være vinduer i taket, noe som gir mye lys, slike leiligheter ligger ofte usjenert til siden de er så høyt oppe at det sjelden er problem med gjenboere, og i tillegg kan du få en del ekstra kvadratmeter i forhold til oppgitt areal fordi man ikke har lov å regne med alle områder der det er lavt under taket, regelen er ifølge NTF at man kan regne med maksimalt 60 cm av området der taket faller under 190 cm:

http://www.dinside.no/850584/hvor-hoyt-maa-det-vaere-under-taket

Skrevet

Fordi det er boligmangel i de større byene, og folk kjøper det de kan få.

• Liker 1
Skrevet

Det er svært få av hus bygd i Norge de siste 20 årene, som ikke har skråtak i 2. etasje?

Skrevet

Jeg synes det kan være kjempehyggelig med skråtak. Hadde ikke hatt noe imot det selv, men ikke slik som i den leiligheten du linker til da.

Skrevet

Grunnen til at det er så mange leiligheter med skråtak er fordi man har bygd ut det som tidligere var loftsareale/bodareale. Smart måte og utnytte plassen på, og ganske kult også spør du meg. Trenden oppsto på 80 & 90-tallet om jeg ikke tar feil.

Skrevet

Leiligheter med skråtak er ikke bare gamle vaskeloft, også nybygde leiligeheter kan ha skråtak, og jeg syns det kan være ganske fint. Se f.eks her.

Skrevet

Jeg synes ikke det er noe fint med skråtak, det blir så innestengt. Liker ikke følelsen av å måtte sitte på skakke i sofaen fordi taket kommer i veien, eller å måtte bøye seg fordi taket er for lavt. Det blir også mindre veggplass, som nevnt.

Skrevet

Ja, jeg forstår folk vil bo høyt opp, men skråtak er vel opprinnelig vaskeloft som er omgjort til leiligheter? Selv i gamle fattigdager var ikke folk villige til å bo med skråtak.

Folk har da hatt skråtak omtrent siden huset ble oppfunnet? Mine foreldre og besteforeldre osv er alle oppvokst i hus med skråtak.

Skrevet

vi har nettopp kjøpt 2-mannsbolig. Og der er det kun skråtak på loftet. JEg var klar på at jeg ikke ville ha skråtak i rom vi oppbevarer oss, så da er det ypperlig at det kun er på loftet hvor man må opp sann takstige:p

Liker ikke skråtak selv, blir litt klaustrofobisk i tillegg til at man mister veggplass:)

Skrevet

Jeg bor i loftsleilighet med skråtak, og selv om jeg i utgangspunktet var skeptisk til skråtak, trives jeg kjempegodt! Tror alt avhenger av planløsningen – hos oss er det innebygde hyller langs veggene der det skrår, så man får utnyttet all plassen. Det oppleves absolutt ikke klaustrofobisk, tvert i mot, men hos oss går taket helt opp i en spiss (ikke som i leiligheten det ble linket til). Det gjør at det kjennes luftig, samtidig som det blir færre kubikkmeter å varme opp sammenlignet med om vi skulle hatt lik takhøyde over hele. :)

Gjest bellabulla
Skrevet (endret)

Det skal mye til for at jeg personlig velger skråtak, en leilighet jeg var på visning i var det skråtak helt til motsatt vegg, var ikke horisontalt tak i et eneste rom. 40m2, 59m2 gulavreal om jeg ikke husker feil, gikk for 2,3 mill. Sinnsykt.

Der jeg bor nå er det ca 1 m inn mot veggen der jeg ikke kan stå oppreist, og der har jeg skap og oppbevaring. Men det er såppass stor vinkel på skråtaket at det midt i rommet er 3.5 meter høyt under taket og det hjelper på romfølelsen :) Bad og kjøkken er i en annen etasje, bad med skråtak er ubrukelig.

Endret av bellabulla
Annonse
Skrevet

Vi har skråtak, det tar jo selvfølgelig mye veggplass, det er lite plass til skap og hyller osv(det kommer jo litt an på hvor stor leiligheten er da). Men på en annen side føler jeg at det blir litt lunere i hjemmet. Det blir ikke så stort og åpent på en måte..

Men jeg synes den leiligheten du linket til var kjempefin da :jepp: Hadde gitt mye for den jeg!

Gjest "gjest"
Skrevet

Kanskje litt utenfor tema, men får høye mennesker "plass" i de her leilighetene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...