AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #1 Skrevet 19. februar 2012 Skal begynne på studier til høsten. Usikker på om jeg skal følge drømmene mine, eller om jeg skal følge fornuften med tanke på å skaffe meg et sikkert og "skikkelig" yrke. Det jeg drømmer om, er noe jeg virkelig brenner for. Dessverre er det nok vanskelig å få jobb, og man er absolutt ikke sikret okey inntekt heller. Drøm eller fornuft? 1
Wanita Skrevet 19. februar 2012 #2 Skrevet 19. februar 2012 Hva med begge deler? Studer det ene først, så det andre. Eventuelt drømmeutdanningen først, og får du ikke jobb med en gang kan du studere det andre. Studere det ene, få jobb, så studere det andre på deltid senere??? Jeg er veldig for å følge drømmer jeg altså Det fins alltid en mulighet for det man vil tror jeg, så lenge man ikke legger begrensninger på seg selv
Rainbow Skrevet 19. februar 2012 #3 Skrevet 19. februar 2012 Jeg ville heller valgt drømmer. Det er viktigere å være lykkelig enn å være trygg, syns jeg. Det å velge noe som er trygt, som du kanskje ikke trives med engang, eller som ikke du vet er noe for deg, vil jo kanskje bli kjedelig og monotont. Det at det er vanskelig å få jobb betyr jo ikke at det er umulig. :-)
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #4 Skrevet 19. februar 2012 Hvis det er slik at det er vanskelig å få jobb, er det som regel bare de i toppen av klassen som får jobb. Hvis du har forutsetningene som kreves for å være i toppen av klassen, ser jeg ikke problemer i å velge "drømmeveien". Men hvis du begynner på studiet, og merker at du ikke er i toppen av klassen, synes jeg det hele er litt bortkastet (med tanke på at det sannsynligvis ikke fører til jobb).
Athene Skrevet 19. februar 2012 #5 Skrevet 19. februar 2012 Jeg hadde valgt trygghet, og heller beholdt drømmen som en hobby. Alt for mange utdanner seg ut i fra følelser, og opplever kun arbeidsledighet og dårlig økonomi. Det er lite som er så belastende for et menneske som å ikke ha en sikker jobb, eller å slite med å få endene til å møtes fra dag til dag. Samtidig er det viktig å finne et fag og en yrke som du vet du vil trives med, ellers er sannsynligheten stor for at du ikke kommer deg gjennom studiene, eller ikke vil fungere i jobb. Yrkesvalg er ikke fornuft eller følelser, men bør være en god blanding. Selv var idrett min store hobby, og jeg drømte om å utdanne meg og jobbe med dette. Jeg valgte i stedet akademiske fag og sikker jobb. I dag tjener jeg veldig godt og har en enorm sikkerhet og frihet, og kan likevel kose meg med treningen når det passer meg. 2
Gjest Badabing Skrevet 19. februar 2012 #6 Skrevet 19. februar 2012 (endret) Det går ikke an å mikse disse på noe vis da? Både kjæresten min og jeg har en grunnutdanning i bunnen som gjør at vi er sikret jobb og god inntekt, også driver vi og bygger på med litt videreutdanning og svada som kanskje kan gi oss drømmejobben på sikt. Endret 19. februar 2012 av Badabing
Mamma1 Skrevet 19. februar 2012 #7 Skrevet 19. februar 2012 Jeg hadde valgt den med mest penger i. Tror uansett at man blir lei jobben sin på sikt, da er det greit å ha ok betalt for å gjøre det i hvert fall. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå