AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #1 Skrevet 19. februar 2012 Hei jente 21 her. Jeg har veldig lyst til å søke jobb, men problemet er at jeg har så og si nesten ingenting å skrive på cv'en min. Har slitt med psyken de siste årene, og den eneste skikkelige jobben jeg har hatt var på en butikk i et par måneder. Desverre så nærmest hatet sjefen meg (dvs - hun enset meg ikke, svarte nesten ikke når jeg snakket til henne, så ikke på meg og inkluderte meg aldri i samtaler). Tenk om jobben jeg søker på spør om referanser til min tidligere jobb? Har også litt erfaring med praksis fra vgs, men det er såpass lenge siden at de neppe husker meg på praksisplassene. Hva skal jeg gjøre/si til intervjueren om at jeg har såpass lite på min cv osv? Det er vel ingen som vil ansette noen som har slitt og sliter fortsatt med psyken i 5-6 år? Uten mye arbeidserfaring? Så har jeg ikke fullført vgs heller, så jeg er vel igrunn ganske ille ute med å få meg jobb? Synspunkter anyone? Takk for svar
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #2 Skrevet 19. februar 2012 Det kommer vel en del an på hva du søker på og hvordan arbeidsmarkedet er der du bor. Det viktigste når du søker jobb uten utdannelse og omtrent ingen arbeidserfaring er å møte opp personlig og levere søknaden din. Er det helt uaktuelt for deg å fullføre videregående? Dersom du går yrkesfag og får deg lærlingeplass har du jo kommet langt.
Pingting Skrevet 19. februar 2012 #3 Skrevet 19. februar 2012 Første bud er vel å få laget en CV som viser frem det du kan. I din situasjon så er det kjempeviktig at arbeidsgiver kan danne seg et bilde av hvem du er og ikke bare ser det som mangler. Fyll opp der du kan. Det vil si at du bør ta med all arbeidserfaring og praksis. Det er også lurt å skrive noen få stikkord om hva du gjorde der. Det kan f.eks. gjøres slik om en har jobbet i butikk: [dato fra - til] - [butikknavn/sted] - Butikkansatt: betjene kunder i kassa, påfylling av varer, vaktansvar for påfylling av frukt og grønt Siden du ikke har så mye annen erfaring bør du lete etter andre ting du kan "vise frem". Har du hatt noen verv? Ansvar på skolen? Lange medlemsskap i organisasjoner? Jeg har en post øverst på CVen min som heter "nøkkelegenskaper". Det er de egenskapene jeg mener at jeg stiller sterkest med. Det kan være alt mulig rart, fra at du er ordensmenneske, effektiv, omgjengelig og positiv, flink med tall, flink til å samarbeide og så videre. Men vær ærlig og unngå klisjeer av typen "ikke redd for å ta i et tak". Denne delen kan også skreddersys til hver enkelt stilling du søker på. Er du glad i mote og søker hos H&M, så kan du f.eks. skrive "oppdatert på siste mote". Har du diskutert mye på nettet og søker en kontorjobb kan du si at du er "vant til å bruke PC". Du skjønner tegninga. Er det andre ting du kan? Mange setter ting som språkferdigheter, kunnskapsnivå i ulike dataprogrammer m.m. på CVen. Det kan være lurt for deg og - og kanskje du kommer på flere punkter du kan sette der? Til sist: fritidsaktiviteter. Det kan virke irrelevant, og er nok ofte det, men noen arbeidsgivere liker å få et innblikk i hvem personen bak CVen er. Du får se det litt an selv etter hvilken jobb du søker. Dette må ikke være ting som er relevante - men det er jo greit å filtrere ut det mest uvesentlige da det kan jo hende mye av dette er begrenset hos deg siden du har vært syk, men prøv å finne noe å vise til. Om du lurer på om det er for dumt å nevne, så kan du jo spørre her Ang. sykdom er jeg usikker på om det er lurt å nevnte det i CV/søknad eller ikke, men det er det sikkert andre her inne som mener noe om. Du bør ihvertfall ikke prøve å skjule det. Når du skriver søknad er det vanlig å ha et avsnitt om motivasjon for jobben/hvorfor du søker den aktuelle stillingen - her har du muligheten til å veie opp litt, tenker jeg. Vis at du er motivert og engasjert og at du har interesse for jobben. 1
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #4 Skrevet 20. februar 2012 Ang. sykdom er jeg usikker på om det er lurt å nevnte det i CV/søknad eller ikke, men det er det sikkert andre her inne som mener noe om. Du bør ihvertfall ikke prøve å skjule det. Jeg mener man ikke skal nevne eventuelle handikap, dårlig psyke og sykdommer i CV. Dette skaper ofte et feilaktig bilde av søkeren uten at søkeren har mulighet for å forklare seg om situasjonen. Under intervju blir man jo stort sett alltid spurt om negative og positive sider ved seg selv, og da går det an å nevne det dersom du tror sjefen kommer til å merke det du har problemer med. Når det er sagt, så synes jeg ikke at arbeidsgiver har noen som helst rett på at du legger ut om psyken din. Kan jo ta meg selv som eksempel. Jeg har også slitt med psyken og har veldig lav selvtillit. Det fører til at jeg er innesluttet og sjenert, og litt redd for andre mennesker. Jeg søkte på en butikkjobb, og forklarte på intervju at jeg slet litt med dette, men at det vanligvis går seg til når jeg blir komfortabel i en situasjon - og at jobben var en perfekt måte for meg å overvinne frykten min på. Jeg fikk jobben
otilie Skrevet 20. februar 2012 #5 Skrevet 20. februar 2012 gode tips her:) et annet tips er å høre med venner om de vet om noen ledige stillinger på sine arbeidsplasser. Så kan de gå god for deg der
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå