Isiselin Skrevet 8. januar 2004 #1 Skrevet 8. januar 2004 Vi skal gifte oss på hans hjemsted som er et bittelite sted og vanskelig tilgjengelig. På hjemstedet hans finnes det ingen fotografer så enten må vi stole på amatørfotografer (noe vi helst ikke vil) ellers så må vi ta bildene til en fotograf mandagen etter bryllupet (ikke søndag for jeg må jo få satt opp håret mitt på samme måte hos en frisør en gang til... og frisører er jo ikke åpne på søndager!) Mitt spørsmål: Hvor lenge holder brudebuketten seg? Vil jo helst at den skal være med på bildene, men det kan den jo ikke om den er blitt helt sløkkis og rosene henger med hodene sine... Arrghh!! Ikke morsomt!
Gjest Tex Skrevet 8. januar 2004 #2 Skrevet 8. januar 2004 Jeg hadde hoppet over hele proffseansen. Få en som er til å stole på til å ta bildene og bruk gjerne flere forskjellige kameraer, digital fex. Få også noen flere til å ta bilder. Jeg hadde ikke giddet å pynte meg opp igjen to dager etter, for meg hadde det blitt helt feil, og bortkastede penger.
momo Skrevet 8. januar 2004 #3 Skrevet 8. januar 2004 Ja, det har jo litt å gjøre med det spesielle øyeblikket. Så jeg ville ikke tatt bilder to dager senere. Vi har samme problem, vi måtte dra ganske langt for å komme oss til en bra fotograf. Derfor drar ikke vi til fotograf, vi får en hobbyfotograf vi kjenner til og ta alle bildene av oss. :D :D
Isiselin Skrevet 8. januar 2004 Forfatter #4 Skrevet 8. januar 2004 Ja, det er jo det jeg og egentlig synes, men jeg er så redd for at bildene ikke skal bli fine; at det bare blir bilder hvor lyset skinner oss i øynene slik at vi blir helt hvite eller at hele ansiktene våre kommer i skygge eller at så mange ser på at vi aldri ser samme vei begge to.... Tenker sånn på at dette er de viktigste bildene vi noengang skal ta og at de MÅ bli fine! I tillegg har jeg forelsket meg totalt i fotografen vi (eventuelt) skal ha. Han har vunnet alle mulige konkurranser og tar alltid mange flere bilder enn han "skal" (i følge den pakken vi velger) slik at han er sikker på at de blir bra. Bildene hans er oppfinnsomme, men klassiske. Kjempepene og han var sånn en likandes mann! VIL ha ham!! Er ikke spesielt bridezillaete sånn på andre områder, men på dette området tar jeg bare helt av... Egentlig tenkte vi også litt på at vi etter bryllupet skulle møte ham på midtveien, men da hadde vi måttet dra med ferje (i stor, hvit kjole på skitten båt) og bil og dritt og det hele hadde tatt nesten 2 timer lengre enn om han hadde kommet helt dit vi skal gifte oss... Dritt, altså! Grrr! *spytte-frese-gremmeseg*
Gjest Tex Skrevet 8. januar 2004 #5 Skrevet 8. januar 2004 -men sist jeg hadde brudebukett, i det forrige bryllupet vårt vettu, så holdt buketten seg fint i noen dager.
klaraklokk Skrevet 8. januar 2004 #6 Skrevet 8. januar 2004 Vettu... vi har litt noe samme problemet. Og for meg blir det helt feil (og dyrt med to oppsett av hår) å ta på hele stasen igjen noen dager etterpå. Dessuten vil vi ikke ha noen plakat av oss selv i stua heller da. Men vi tenkte kanskje å ta noen amatørbilder i bryllupet, og så få tatt et fint portrett bilde av en flink fotograf her hjemme. Idè !?
Fru Snurp Skrevet 8. januar 2004 #7 Skrevet 8. januar 2004 Forhør deg med venner og kjente om de kjenner noen i området som er en dyktig hobbyfotograf. Det er alltid NOEN som har foto som hobby, og mange av dem er ganske flinke også :-) Be om å få se på noen bilder vedkommende har tatt, så får du en viss ide om hva h*n kan få til. Ser det bra ut så spør om h*n er interessert i å ta brudebildene deres mot et vederlag. Synes det er bedre enn å stase seg opp på nytt 2 dager etter bryllupet. Husk også på: Digitale bilder (feks scannede papirbilder) kan man rette MYE på i feks. Photshop dersom det trengs for å få det "perfekte" brudebilde ;-)
Gjest gjesta Skrevet 8. januar 2004 #8 Skrevet 8. januar 2004 Hva med å la venner ta bilder i bryllupet, så kan dere heller gå til den profesjonelle fotografen og ta "kjæreste-bilder" i etterkant. Kjæreste bildene kan gjøres helt annerledes enn brudebilder, gjerne i sort-hvitt, og romantiske.
Gjest lmari Skrevet 8. januar 2004 #9 Skrevet 8. januar 2004 Spør rundt i bygda om det finnes en fotoklubb eller noe sånt som kan hjelpe dere. Hvis ikke - hva med lokale journalister? De er ofte flinke til å ta bilder, har litt utstyr og kan sikkert hjelpe for en billig penge?
smile Skrevet 8. januar 2004 #10 Skrevet 8. januar 2004 vi hadde litt av samme problem men valgte å dra til fotograf. Men vi fikk utrolig flotte bilder av hobbyfotografen under bryllupet.Vi tok over en film med kun portrett og det ble veldig mye bra men selvsagt en fotograf er en fotograf! Når det gjelder blomstene er ikke det noe problem. Mest sannsynlig blir bukketten laget fredag og legger du den på ei kjøle om nettene går det bra. Husk å dusje og sett de i en vase. Men jeg skjønner at det blir ikke samme stas å hoppe i antrekket mandag. Jeg tror ikke jeg hadde giddet det. Da ville jeg heller stått opp en time før på bryllupsdagen for å få fotografbilder. Forresten så vet jeg at en del fotografer kan komme til deg hvis du finner en fin plass. VI måtte betale ca. 400-500 kroner for det. Kanskje det er en ide? Hør med fotografen. Det blir uansett billigere og lettere enn å styre igjen på mandag.
Lisemor Skrevet 8. januar 2004 #11 Skrevet 8. januar 2004 Brudebuketten lages vanligvis fredagen og skal holde fint lørdagen. Ikke tro den er fin mandagen.Buketten har ikke tilgang til annet vann enn det du dysjer over den og det holder ikke i mange dager. Få maaaaaaaaaaaaaaaaange til å ta masssssse bilder,så har dere mangen av en hel haug som må vere gode. Lykke til.
smile Skrevet 8. januar 2004 #12 Skrevet 8. januar 2004 Brudebuketten lages vanligvis fredagen og skal holde fint lørdagen. Ikke tro den er fin mandagen.Buketten har ikke tilgang til annet vann enn det du dysjer over den og det holder ikke i mange dager. Få maaaaaaaaaaaaaaaaange til å ta masssssse bilder,så har dere mangen av en hel haug som må vere gode. Lykke til. Hvis buketten blir laget i oasis er ikke det noe problem etter min erfaring på flere buketter...
Isiselin Skrevet 8. januar 2004 Forfatter #13 Skrevet 8. januar 2004 Forresten så vet jeg at en del fotografer kan komme til deg hvis du finner en fin plass. VI måtte betale ca. 400-500 kroner for det. Kanskje det er en ide? Hør med fotografen. Det blir uansett billigere og lettere enn å styre igjen på mandag. Det har vi spurt om, ser du. Problemet er bare at han holder til en time og ferje på 20 min. unna og om han kommer dit vi skal gifte oss går han garantert glipp av oppdrag der han holder til. I tillegg kan vi jo ikke garantere penvær sånn at vi kan fotografere ute og han har visstnok ikke utstyr nok til å ta innebilder utenfor studioet sitt som han kan stå for... Dumt, men... Nå vet jeg ikke hva vi gjør. Jeg har mest lyst til å ha han fotografen, men jeg ser mørkt på pynte seg en gang til-hvit kjole+skitten ferje-bil-og styring, men da vet vi jo at det blir pene bilder... Vi kan jo få en eller annen av familien vår til å ta digitalbilder av oss (uten andre til stede slik at vi ser i samme retning hele tiden), men det blir liksom helt feil det også... Det som er bra er jo at det virker som dere tror at buketten kan holde seg til mandag sånn at ikke fotografalternativet faller helt i fisk, men likevel! Frustrerende! Aldri har vel denne smilyen vært mer passende: Uansett takk for innspill og idéer folkens! Blir litt klarere i mitt lille hode når noen andre kommenterer problemet mitt også!
Pip Skrevet 8. januar 2004 #14 Skrevet 8. januar 2004 Sånn i etterkant er eg SÅ glad for at me har fotografbilde at eg nok hadde vore villig til å stå opp klokka 05:00 og betalt frisøren ein formue for å pynte meg tidleg, reist til fotografstudioet, teke bilda, og reist tilbake att til vigsla... Viss det er teknisk mogeleg. Ingen amatør kan ta bilde som kjem opp mot ein proff fotograf - det er i alle fall mi erfaring... Eg har ein onkel som er hobbyfotograf, har drive med foto i 20 år. Han tok masse kjempefine bilde av oss - men likevel - fargar, skarphet, kontrastar og lys er betydeleg betre på fotografbilda... (Ikkje for å strø salt i sår eller noko sånn...) Viss det er mogeleg, ville eg gått for ei løysing med fotograf der du SLEPP å pynte deg to gonger - det trur eg eg ville opplevd som litt 'over the top'... Lykke til i alle fall - de får heilt sikkert fine bilde okke som!
momo Skrevet 9. januar 2004 #15 Skrevet 9. januar 2004 Tror jeg må si at det er stor forskjell på Fotograf om det blir bedre enn hobbyfotograf. Datteren min har vært hos 3 forskjellige fotografer, de siste 2 årene. Han ene er helt utrolig flink og de to andre var helt elendige. Ene gangen gikk vi til fotograf fordi vi skulle gi bort bilder til jul, var bildene så dårlige at jeg måtte ta bildene selv og de ble mye bedre. Så vi velger og bruke hobbyfotograf, fordi de to elendige fotografene er de som er nermest og han som er helt fantastisk, tar det litt over en time og kjøre til. Vi vet også at han vi skal bruke er veldig flink. :D :D
Pip Skrevet 9. januar 2004 #16 Skrevet 9. januar 2004 ...viktig poeng Momo!! Og ja - onkel tek faktisk ganske mykje betre enn det eg har sett av enkelte fotografar... Men ho me brukte har familien min brukt i 'alle år' - ho er dessutan mor til ei venninne av meg, så eg har sett ganske mykje av det ho har gjort - og var heilt trygg!
Isiselin Skrevet 9. januar 2004 Forfatter #17 Skrevet 9. januar 2004 Det virker som det ordner seg. Snakket med fotografen i dag, han som ikke var villig til å komme dit vi feirer bryllupet fordi han mister kunder på det... Jeg foreslo derfor at han kunne komme til oss på ettermiddagen/kveldinga når han har gjort unna alle der han holder til... Og det var han positiv til. Når han kjører forbi stedet vi skal holde bryllupet skal han hoppe ut av bilen og se seg rundt etter pene steder å ta bilder utendørs og vi skal høre om vi får leid en fotografbakgrunn og mer utstyr fra noen pensjonister som var fotografer før, men som ikke lenger tar oppdrag slik at vi har et alternativ om det blir drittvær! Dermed er det ikke lenger kritisk med tanke på blomstene og alt begynner å ordne seg! Så bra! :D
Suzy Skrevet 9. januar 2004 #18 Skrevet 9. januar 2004 I tillegg har jeg forelsket meg totalt i fotografen vi (eventuelt) skal ha. Han har vunnet alle mulige konkurranser og tar alltid mange flere bilder enn han "skal" (i følge den pakken vi velger) slik at han er sikker på at de blir bra. Bildene hans er oppfinnsomme, men klassiske. Kjempepene og han var sånn en likandes mann! VIL ha ham!! Alle fotografer med noe peiling (også vi hobby...) tar mange, mange, mange flere bilder enn de må for å sikre resultatet. Jeg har fotgrafert brudepar pg tok seks filmer av dem for å få de tre som de skulle bruke - og de var veldig fornøyde etterpå... Kjenner du ingen som fotograferer da?
Isiselin Skrevet 9. januar 2004 Forfatter #19 Skrevet 9. januar 2004 Alle fotografer med noe peiling (også vi hobby...) tar mange, mange, mange flere bilder enn de må for å sikre resultatet. Jeg har fotgrafert brudepar pg tok seks filmer av dem for å få de tre som de skulle bruke - og de var veldig fornøyde etterpå... Kjenner du ingen som fotograferer da? Du ville bli overrasket over hvor mange jeg har snakket med som sier at fotografene de har brukt har tatt 16 bilder og dett var dett i stedet for å ta 15-30 og plukke ut de 16 peneste... Dette fortalte også han fotografen "vår" at det var utbredt og at han var heeelt i mot denne praksisen. Når det gjelder folk vi kjenner. Joda. Vi kjenner folk med digitalkamera og vi kjenner folk som liker å ta bilder, men ikke noe mer enn ivrig fotografiapparatbetjenere. De liker å ta bilder og mange bilder blir pene, men de mangler den finessen og den arrangementbiten som skiller en utdannet fotograf fra en hobbyfotograf. Fotografen har også blitser og annet krimskrams som bløter konturer og skaper det myke, pene intrykket som særpreger et fotografbilde. Jeg tviler ikke på at du er en god fotograf og at du nok tok nydelige bilder fra en nydelig dag for brudeparene, men jeg kjenner jo ikke deg og jeg vil så gjerne være heeelt sikker... Heldigvis ser det, som sagt, ut til at det ordner seg og fotografen kommer ut til oss på ettermiddagen/kveldinga etter at han har tatt seg av brudeparene der han holder til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå