Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bare ikke peiling på hva jeg vil søke :sad:

Design og håndtverk, matfag,helse og sosial, service, studiespesialisering..

Det står det mellom....

Må jeg elle melle da . : /

Men en ting jeg lurer på er hva som er så bra med studiespesialisering? Viss jeg tar påbygging til generell studiekompetanse det 3 året på et yrkefag, har jeg like mange muligheter som om jeg tok studiespesialisering?

Hva valgte du??

Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal bestemme meg . hjelp, gi meg hva som helst råd..

Og jeg skal gå på skole i bergen eller nermt, så har du noen skole å anbefale?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men en ting jeg lurer på er hva som er så bra med studiespesialisering? Viss jeg tar påbygging til generell studiekompetanse det 3 året på et yrkefag, har jeg like mange muligheter som om jeg tok studiespesialisering?

Hva valgte du??

På studiespesialisering kan du ta realfag, og ha muligheten til å komme inn på mange flere studier. Hvis du ikke har planer om realfag, vil det være det samme om du går tre år på studiespesialisering eller to år yrkesfag + påbygging.

Skrevet

Sliter med det samme du!

Forskjellen mellom å velge studiespes., og ta et tredje år påbygning, er at når du er ferdig med det påbygningsåret er du på samme nivå som VG1 studiespes., og da er du jo trossalt ferdig med vgs. Hvis du går studiespes. har du også lettere for å komme deg videre, hvis du f.eks skal studere til medisin og etc. De andre linjene er yrkesrettet, dvs at du nesten kan gå rett i arbeid etter VGS, selvfølgelig etter du har vært ute i lære da. Ble kanskje litt klumsete formulert, men er bare å spørre hvis du ikke forstod! :)

Og lykke til!

Skrevet

Jeg ville tatt design og håndtverk og så tatt påbyggningsåret. Jeg gjorde dette selv når jeg var yngre og det het formgivingsfag( en stund siden med andre ord) :) men dette var det beste for meg da jeg var litt skolelei. Dagene på design og håndtverk er mer selvstendige og avslappende enn å ta almennfaglige fag hvor du sitter på pulten og glor på tavla hver dag. Men det må sies at påbyggningsåret kan være tøft da man skal ta igjen for en del fag man ikke har hatt de to foregående årene.

Skrevet

Kontakt rådgiver. Og velg utifra dine interesser og motivasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...