chica91 Skrevet 19. februar 2012 #1 Skrevet 19. februar 2012 Hei ! Jeg tenker litt fram i tid. Min samboer jobber med å komme seg på sjøen, hans drøm er å jobbe offshore. 4 uker hjemme og 2 uker borte. Men det kan være utrolig vanskelig å få til det uten å ha gode kontakter. I start fasen kan det bli 4 uker hjemme og 4 uker borte. Jeg er utdannet helsefagarbeider, men skal nå ta utdanning som sykepleier. Ønsker i framtiden å jobbe 100% stilling i turnus, og kanskje litt mindre stilling mens barna er små. Vi har begge sett for oss å ha familie med 3-4 barn. ( starte med barn nr1 om 3-4år) Og lurer på om det er noen som har erfaringer med hvordan det fungerer når både mor og far er i turnus? Mye barnevakt kan ikke være optimalt for barna? Jeg vet at det er mulig å kun jobbe dag som sykepleier om man feks jobber som fag.kordinator. Men da blir det luselønn uten tileggene. Noen som har erfaring med dette ? Evt vet om det er flere arbeidsplasser der sykepleiere kan jobbe nesten bare dagtid?
Gjest Misteltein Skrevet 19. februar 2012 #2 Skrevet 19. februar 2012 Bestemor og bestefar var pensjonister. Sånn løste mamma og pappa det.
Sulosi Skrevet 19. februar 2012 #3 Skrevet 19. februar 2012 Bestemor og bestefar var pensjonister. Sånn løste mamma og pappa det. Noe i samme gata her og, var totalt avhengig av besteforeldre.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2012 #4 Skrevet 19. februar 2012 Glem det, 3-4 barn og en mann som er borte to uker i slengen? Det blir vanskelig å få den turnusen til å gå opp, og hva med alle syke-barn-dager? Hvis dere planlegger barn, bør plattformen vente til småbarnsperioden er over. Det er lite fleksibilitet i helsevesenet og ingen mulighet til å jobbe hjemmefra. Har du vurdert en annen karrierevei?
Hedda-78 Skrevet 19. februar 2012 #5 Skrevet 19. februar 2012 Høres ikke ut som om det lar seg gjøre. Jeg synes ikke at man skal planlegge å være helt avhengig av besteforeldre til å være barnevakt. Både fordi man aldri vet hva som kan skje med folk i den aldersgruppen, og fordi det er urettferdig ovenfor besteforeldrene å gjøre dem uunnværlige. Lager man barn, mener jeg at man som utgangspunkt skal være istand til å ta hele byrden selv. Hjelp skal være en bonus. (Det er naturligvis noe annet dersom man havner oppi uforutsette situasjoner som uførhet eller oppsigelser og slikt). Dessuten er det ikke bare-bare for andre å være barnevakt for fire barn... en eller to klarer man jo, men man skal være erfaren for å passe fire småtroll som ikke er ens egne... 6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #6 Skrevet 19. februar 2012 Glem det, 3-4 barn og en mann som er borte to uker i slengen? Det blir vanskelig å få den turnusen til å gå opp, og hva med alle syke-barn-dager? Hvis dere planlegger barn, bør plattformen vente til småbarnsperioden er over. Det er lite fleksibilitet i helsevesenet og ingen mulighet til å jobbe hjemmefra. Har du vurdert en annen karrierevei? Oioioi, her var det mye negativitet. Glem det? Altså alt er mulig. Jeg bare lurte på om noen hadde erfaring med det. Jeg er og kommer til å bli innen helsevesenet. Men selvfølgelig er det andre alternativer enn sykepleier. Men der er jo feks også mulig å etterutdanne seg som helsesøster og jobbe dagtid. Vi planlegger barn ca 4 år fram i tid. Han vil da mest sannsynlig ha kommet inn i rutinene på nordsjøen og forhåpentligvis fått fast jobb. Å la plattformen vente til småbarnsperioden er over er vanskelig da vi iallefall mister 6 år. 2 år per unge, og ønsker oss iallefall 3 barn :-) i tilleg til at det er 4 år til vi ønsker barn, da er plutselig 10 år borte med nordsjø-liv.
chica91 Skrevet 19. februar 2012 Forfatter #7 Skrevet 19. februar 2012 Oioioi, her var det mye negativitet. Glem det? Altså alt er mulig. Jeg bare lurte på om noen hadde erfaring med det. Jeg er og kommer til å bli innen helsevesenet. Men selvfølgelig er det andre alternativer enn sykepleier. Men der er jo feks også mulig å etterutdanne seg som helsesøster og jobbe dagtid. Vi planlegger barn ca 4 år fram i tid. Han vil da mest sannsynlig ha kommet inn i rutinene på nordsjøen og forhåpentligvis fått fast jobb. Å la plattformen vente til småbarnsperioden er over er vanskelig da vi iallefall mister 6 år. 2 år per unge, og ønsker oss iallefall 3 barn :-) i tilleg til at det er 4 år til vi ønsker barn, da er plutselig 10 år borte med nordsjø-liv. alenemødre klarer seg godt med 2 barn, og turnusarbeid? 2
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #8 Skrevet 19. februar 2012 Er han på god vei til å "komme offshore", eller er det bare en drøm? Det er ikke lett, og en av de største faktorene til å få jobb der ute er ren flaks. Som de sier, har du ikke kontakter i oljebransjen, er det et lotteri om å få komme ut. Ellers er det ikke alle som jobber 2-4 rotasjon heller. Selskapet jeg jobber for (et av de største i industrien), har bare 3-4 og 4-4 rotasjoner.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #9 Skrevet 19. februar 2012 Som sykepleier er det få stillinger som bare jobber dagvakter, og de er umulige å få som fersk sykepleier. En mulighet er jo å videreutdanne seg til helsesøster eller innen ledelse, men dette tar jo også tid. Det høres vanskelig ut om dere ikke skal gjøre dere avhengig av barnepass. Mannen min hadde skiftarbeid og tjente bra på det, men når jeg var ferdig sykepleier og begynte å jobbe turnus måtte han gå tilbake til dagjobbing. Det ble mindre lønn, men vi fikk det ikke til å gå opp på noen annen måte.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #10 Skrevet 19. februar 2012 Er han på god vei til å "komme offshore", eller er det bare en drøm? Det er ikke lett, og en av de største faktorene til å få jobb der ute er ren flaks. Som de sier, har du ikke kontakter i oljebransjen, er det et lotteri om å få komme ut. Ellers er det ikke alle som jobber 2-4 rotasjon heller. Selskapet jeg jobber for (et av de største i industrien), har bare 3-4 og 4-4 rotasjoner. Veldig godt poeng, mange uerfarne som har drømmer om offshore, men som ike forstår hvor vanskelig det faktisk er å få en slik jobb.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #11 Skrevet 19. februar 2012 alenemødre klarer seg godt med 2 barn, og turnusarbeid? Ikke uten en barnepasser. 7
Gjest Misteltein Skrevet 19. februar 2012 #12 Skrevet 19. februar 2012 alenemødre klarer seg godt med 2 barn, og turnusarbeid? Hvis jeg skulle ha jobbet turnus, så måtte jeg ha tatt med ett-åringen på jobb! 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #13 Skrevet 19. februar 2012 alenemødre klarer seg godt med 2 barn, og turnusarbeid? Hehe, tror du virkelig det? Hva gjør barna når mor jobber kveld/natt? Tror du de er alene hjemme? 6
chica91 Skrevet 19. februar 2012 Forfatter #14 Skrevet 19. februar 2012 Er han på god vei til å "komme offshore", eller er det bare en drøm? Det er ikke lett, og en av de største faktorene til å få jobb der ute er ren flaks. Som de sier, har du ikke kontakter i oljebransjen, er det et lotteri om å få komme ut. Ellers er det ikke alle som jobber 2-4 rotasjon heller. Selskapet jeg jobber for (et av de største i industrien), har bare 3-4 og 4-4 rotasjoner. Han har tatt sikkerthetskurs nå nylig. Og har opparbeidet 90 dager fartstid som jeg forstod det som at de krever før man søker på nordsjøen. Han har noe kontakter, men vet ikke om det blir noe med det første.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #15 Skrevet 19. februar 2012 Han har tatt sikkerthetskurs nå nylig. Og har opparbeidet 90 dager fartstid som jeg forstod det som at de krever før man søker på nordsjøen. Han har noe kontakter, men vet ikke om det blir noe med det første. Hehe, det er neppe nok 1
chica91 Skrevet 19. februar 2012 Forfatter #16 Skrevet 19. februar 2012 Hehe, tror du virkelig det? Hva gjør barna når mor jobber kveld/natt? Tror du de er alene hjemme? Barnevakt, eller familie som passer de :-) Ja jøss jeg tror virkelig det er full fest
chica91 Skrevet 19. februar 2012 Forfatter #17 Skrevet 19. februar 2012 Hehe, det er neppe nok Time will tell. Lov å ha en drøm,og alt kan oppnås bare man vil det nok:)
Sumobryter Skrevet 19. februar 2012 #18 Skrevet 19. februar 2012 Ser for meg at det kan bli vanskelig! Jeg er sykepleier og jobber tredelt, men kun 80 % så har en del fridager.. Allikevel er jeg avhengig av at mannen er hjemme med barnet når jeg har nattevakter (som jeg har mange av) og kveldsvakter, og 3. hver helg hvor jeg har jobbehelg.. Mine foreldre jobber fortsatt så de hadde nok ikke hatt mulighet til så mye barnepass, og det hadde jo blitt fryktelig dyrt å leie inn noen til å passe ungen kvelder/netter der du er på jobb.. Hvis man er heldig å har en fleksibel arbeidsgiver så kunne du jo jobbet mest mulig dagvakter de ukene mannen er på sjøen, og hatt kvelds- og nattevakter når mannen er hjemme (men det hadde kanskje ikke vært så kult å nesten ikke se mannen sin når han først er hjemme)..
Sulosi Skrevet 19. februar 2012 #19 Skrevet 19. februar 2012 alenemødre klarer seg godt med 2 barn, og turnusarbeid? Gjør de? Jeg har forsøkt å jobbe turnus og samtidig ta meg av tre barn. Det gikk ikke selv om jeg hadde besteforeldre som stilte opp.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #20 Skrevet 19. februar 2012 Hvis jeg skulle ha jobbet turnus, så måtte jeg ha tatt med ett-åringen på jobb! Hvis du ikke hadde valgt og hatt tilrettelagt turnus og barnevakt en kveld i uken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå