Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger litt hjelp til å skrive budsjett.

Dette er nesten litt flaut, for jeg har bodd i egen leilighet i 4 år nå, og enda vet jeg ikke eksakt hva jeg har å betale på i måneden sånn ca.

Men nå tenker jeg å finne det ut, for jeg tror jeg er i stand til å spare en del mer enn jeg har vært klar over hittil...

Så, mitt spørsmål er: hva er de vanligste faste utgiftene man har? Jeg har ikke noe å betale på utover det vanlige...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke samle sammen alle fakturaene dine for siste måned? Eller ta en gjennomgang i nettbanken om du har det.

Husleie, strøm, mediebruk (telefon, avis, tv, internett), faste utgifter til hobby, forsikring, bensin eller andre bilutgifter. Det er sikkert mer jeg ikke kommer på i farta også.

Og tenk gjennom hvor mye du ønsker å spare i måneden.

Skrevet

Jeg lager budsjett i excel-ark på pc'en. Lager for et år i slengen.

Vannrett har jeg månedene, loddrett har jeg de forskjellige regningene. Så legger jeg sammen.

Vet f.eks at jeg mottar strømregning i oddetallsmåneder, nrk-lisens i januar og august, årsavgift i mars osv.

I tillegg er det jo de månedlige utgiftene som er lik hver måned.

Jeg regner sammen hvor mye dette blir på et år, og deler på 12. Den summen settes inn på egen regningskonto.

De vanligste utgiftene er vel husleie/huslån, billån, strøm, mobil, tv/internett, treningssenter, abbonementer, nrk-lisens, evt kommunale avgifter, kollektivtransport, barnehage osv. Sjekk historikken i nettbanken din!

Jeg har ikke med mat osv i budsjettet mitt da, vet bare hvor mye som skal brukes på regninger og hvor mye som står igjen til mat, klær osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...