AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #1 Skrevet 19. februar 2012 Saken er: Jeg har fått 100 000 i arv Jeg har et boliglån på 750 000 i dag. Om et drøyt år har jeg og mannen planer om å flytte til noe større, og da vil vi ta opp mer boliglån. Så spørsmålet er hva jeg bør gjøre med disse pengene i mellomtiden - jeg ønsker at de skal gå til bolig. Skal jeg betale ned 100 000 på gjelden jeg har i dag, eller skal jeg bare la dem stå på konto til de går med til neste boligkjøp?
pita27 Skrevet 19. februar 2012 #2 Skrevet 19. februar 2012 Betal ned gjeld. Med mindre renten på kontoen er høyere enn renten på lånet. Da "tjener" du på å holde på pengene.
Gjest Koala Skrevet 19. februar 2012 #3 Skrevet 19. februar 2012 Betal ned gjeld. Med mindre renten på kontoen er høyere enn renten på lånet. Da "tjener" du på å holde på pengene. Det kommer an på hvordan den økonomiske situasjonen deres er ellers. Dersom du er helt sikker på at du ikke kommer til å bruke pengene kan du godt la dem stå på en konto. Rentemessig sett parer du noen få tusen på å betale ned lån, men det er alltid greit med en bufferkonto. Har du forbrukslån/kredittkort må du betale dem. Det lønner seg alltid.
TheHairyToothfairy Skrevet 19. februar 2012 #4 Skrevet 19. februar 2012 Helt klart betale gjelden. De pengene er mindre verd om x antall år, med mindre du har en fantastisk rente på sparing. Gjelden derimot, vil ikke synke i "verdi".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå