Gå til innhold

Bestille sykkel på nettet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med å bestille/kjøpe sykkel på nettet?

Jeg har aldri kjøpt en sykkel før og vil ikke bruke for mye penger på en, men skal jo kunne sykle turer med hund osv.

Tips anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri kjøpt en sykkel før og vil ikke bruke for mye penger på en, men skal jo kunne sykle turer med hund osv.

Tips anyone?

Har du noensinne hatt sykkel da? Er det i så fall kanskje den du fikk da du var barn, evt. tenåring?

Og hva mener du er for mye penger? Jeg vil meget sterkt anbefale deg å ikke kjøpe billigere sykkel enn ca. 4500-5000 kr. Du kan si så mye du vil at du ikke trenger noen fancy sykkel, men under den prisen er det så mange billige og lite slitesterke deler at du fort vil angre om du kjøper en så billig sykkel. En detalj du bør legge spesielt vekt på er at den skal ha dobbeltbunnede felger, ellers så tåler ikke hjulene mye.

Og hvorfor må du kjøpe den på nett? Er det ingen sykkelbutikker der du bor? Hvis du skal kjøpe på nett vil jeg anbefale www.oslosportslager.no eller nettbutikken til Birksport, www.birksport.no.

Hvis du er kvinne vil jeg likevel anbefale deg å kjøpe herresykkel. Selve formen på ramma på herresykler gjør at den tåler mer belastning enn en dameramme, og dermed kan herresykkelen være mye lettere. En damesykkel som har samme komponenter som en herresykkel kan fort være 1,5 - 2 kg tyngre enn herresykkelen.

Med disse forutsetningene kan jeg anbefale disse modellene fra nevnte nettbutikker:

http://www.oslosportslager.no/produkt/hard-rocx-shock-machine-cl-disc-terrengsykkel-2011-25975.aspx

http://www.birksport.no/index.php?main_page=product_info&cPath=474_624_416&products_id=4339

Her har jeg tenkt at du kanskje skal ut på skogsveier med hunden, hvis du bare tenker asfalt kan du heller gå for en hybrid som f. eks. denne:

http://www.oslosportslager.no/produkt/everest-explorer-2011-hybridsykkel-stiv-gaffel-26439.aspx

Denne har ikke dempegaffel, det trenger du ikke hvis du bare skal sykle på asfalt (med visse unntak: F. eks. noen steder i Oslo sentrum er asfalten så dårlig at det er kjekt med dempegaffel). Oslo Sportslager har en tilsvarende med dempegaffel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet med å kjøpe på nett er at du må montere sykkelen selv, og du får hele jobben med å justere gir og sånt. Seriøse butikker justerer hele sykkelen før du får den med deg, pluss at de ofte også gir en gratis justering etter ca tre måneders bruk. Gir har en tendens til å bli slarkete etter noe tids bruk, samt at det kan være en tanke å etterstramme alle mulige skruer på samme måte som man gjør med alt annet som har skruer og er i bevegelse.

Min personlige erfaring er at en billig sykkel ikke akkurat inspirerer til mye bruk. Det var ført da jeg kjøpte meg en mer ordentlig sykkel at jeg fant glede ved syklingen.

Men Lance, det der med herre- eller dameramme, jeg fikk beskjed om at de var forskjellige pga forskjellene i anatomi og at det derfor var lurt å ha dameramme istedenfor herreramme. Nå ser min dameramme akkurat ut som herrerammene i samme modell, så jeg vet ikke helt om det i mitt tilfelle er slik at min ramme tåler minde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Det største problemet er uansett å få ein sykkel som passar skikkeleg, så eg ville tilrå å kjøpe i butikk om du er av vanleg storleik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Lance, det der med herre- eller dameramme, jeg fikk beskjed om at de var forskjellige pga forskjellene i anatomi og at det derfor var lurt å ha dameramme istedenfor herreramme. Nå ser min dameramme akkurat ut som herrerammene i samme modell, så jeg vet ikke helt om det i mitt tilfelle er slik at min ramme tåler minde.

Det var en interessant artikkel om dette på nettsidene til Cervelo for en stund siden. Mange rammeprodusenter har "damemodeller", som har samme form som herrerammer, altså at det er to trekanter som står mot hverandre, men at overrøret er kortere, sånn at man ikke trenger å lene seg så langt fram. I følge artikkelen så er ikke det fordi kvinner har andre proporsjoner mellom beinlengde og overkropp enn menn, men fordi lave folk har andre proporsjoner enn høye folk. Blant lave folk fins det overveiende kvinner, og blant høye folk fins det overveiende menn. Kortvokste menn har som regel samme proporsjoner mellom bein og overkropp som kvinner har.

Uansett så burde man helst kjøpe sykkel i butikk, sånn at man kan prøve den og kjenne at rammestørrelsen er passelig og at proporsjonene i ramma er riktige i forhold til ens kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...