Gå til innhold

Er noen mennesker rett og slett bare naive, overfladiske og dumme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skriver som anonym, for ellers får jeg vel masse pepper. :gjeiper: Jeg liker ikke helt å innrømme det, men jeg ser på meg selv som ganske reflektert, moden og sosialt smart. Jeg er ikke noe overmenneske, men korttenkt og dum er jeg i alle fall ikke. Jeg tenker veldig mye over ting, og lever ikke bare i nuet.

Det fins mange kloke og reflekterte mennesker i verden, det tviler jeg ikke på.

Men jeg tar Facebook-profilen min som et eksempel. Jeg er venn med mange "partygirls". De er blonde, unaturlig brune og legger ut masse festebilder. De skriver tåpelige engelske sitater i statusen sin daglig om en eller annen fyr. I det virkelige liv er de i den typiske "kule" gjengen. De er sosiale og oppmerksomhetssyke. Det er sjelden det kommer noe fornuftig ut av munnen deres. Jeg går i 2. klasse på vgs. I timen hender det de sitter og pudrer trynet sitt med altfor mørkt pudder.

De er sammen med de typiske drittsekkene som heller ikke har spesielt mye mellom ørene.

De kommenterer hverandres profilbilder hyppig. "aaw, sykt fint bilde vennen <3<3". "takk søtaaaa<3". "du er bare helt nydelig da pus, elsker deg". "jenteeeeer, dere altsåå". :rolleyes:

Jeg er så utrolig glad jeg ikke er slik, eller har slike venner.

Så nå spør jeg. Hvordan er egentlig disse menneskene på innsiden? Er de rett og slett bare dumme og umodne? De virker så utrolig lite reflekterte og samfunnsbevisste. Alt er bare jentene mine, cupcakes, engelske sitater, lipgloss og fotoshoots som legges ut på Facebook.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Gjest MorAase
Skrevet

Noen? De fleste som bor i dette landet er ignorante nek.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har tatt meg selv i å tenke det samme som deg om den typen mennesker, men på den annen side, så har de kanskje bare funnet en enkel måte å leve livet på. Hvis festing, gutter og hjerter i facebookstatusen er det som gjør dem lykkelige, så skal de da for all del få lov til det. Jeg velger å omgås med andre typer, men jeg føler ikke at det hever meg noe over disse "party-jentene".

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Det er vel de som vokser opp og blir mødre og forteller hele verden at "lillemann har æsjet på potten i dag, å så flink han var. Elsker deg lillemann".

Skrevet (endret)

Enig med TS

Endret av KSM
Skrevet

Jeg tror jeg vet hva du skal frem til altså, og jeg skjønner hva du mener.

Samtidig så skal en være forsiktig med å tro at ulikheter mennesker imellom er et produkt av individuelle egenskaper alene, og at det trenger å være så mye som skiller "dem" fra "oss" som mennesker.

Jeg finner at jo mer jeg reflekterer, jo mindre skal det til før jeg "dømmer" andre kun fordi de er annerledes enn meg. Samtidig lar jeg meg fascinere over hvor ulike vi er, og at min definisjon av lykke er så langt fra andres.

• Liker 1
Skrevet

Noen? De fleste som bor i dette landet er ignorante nek.

Deg selv inlkludert!

• Liker 3
Skrevet

naive?? :klo:

Skrevet

MANGE folk er reflekterte og samfunnsbevisste men de velger å drite i den delen å fokusere på det som er gøy. Hilsen ignoranten.

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig lett å dømme mennsker ut fra overfladen, men før du faktisk er det mennesket vet du ingenting om deres indre tanker.

Jeg syns ofte folk har ulike kvaliteter, de som er smarte på ett område er kanskje ikke like flinke på andre områder..

Og man er gjennom ulike faser i livet, å det må jo være lov.

Men så klart, vi tenker ikke alle likt og noen er kanskje flinkere enn andre til å se ting i perspektiv, reflektere, evaluere osv.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er tilhenger av å ikke bevisst heve noen over andre, om jeg så innerst inne er overbevist om at visse verdier slår andre ned i grus.

Disse folkene du sikter til kjenner jeg og mange av :) For min del er de utrolig irriterende, oversminkede og 'dumme' av eget ønske. Men jeg vet at mange av dem verken er umodne eller uinteligente, men velger å tro de ønsker å leve livet slik de tror 'the ultimate celebrity' ville gjort. Rett å slett en kopi av den glamorøse verden.

• Liker 3
Gjest juvelia
Skrevet

Det er veldig lett å dømme mennsker ut fra overfladen, men før du faktisk er det mennesket vet du ingenting om deres indre tanker.

Jeg syns ofte folk har ulike kvaliteter, de som er smarte på ett område er kanskje ikke like flinke på andre områder..

Og man er gjennom ulike faser i livet, å det må jo være lov.

Men så klart, vi tenker ikke alle likt og noen er kanskje flinkere enn andre til å se ting i perspektiv, reflektere, evaluere osv.

Veldig bra sagt!

Skrevet

Jeg er en veldig reflektert, person, tenker mye. Og vet at det er mer i verden enn brunkrem og blondt hår. Men det er mye enklere å sitte å glede seg til festen i helga, hvis den blir bra. Snakke om tåpelige ting so frisørbesøket man gleder seg til, eller 18års bursdagen til ............ Disse engelske sitatene irriterer meg også, fordi man legger opp til at folk skal synes synd i dem. Jeg tenker at de som faktisk har det fælt forteller ikke alle om problemene sine. Noen ganger er det greit å være overfladisk, ung og le fordi man vet hvordan det er å ha det vondt. Men håper at folk vokser det av seg med årene! :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg er tilhenger av å ikke bevisst heve noen over andre, om jeg så innerst inne er overbevist om at visse verdier slår andre ned i grus.

Disse folkene du sikter til kjenner jeg og mange av :) For min del er de utrolig irriterende, oversminkede og 'dumme' av eget ønske. Men jeg vet at mange av dem verken er umodne eller uinteligente, men velger å tro de ønsker å leve livet slik de tror 'the ultimate celebrity' ville gjort. Rett å slett en kopi av den glamorøse verden.

Samtidig må det være akseptert å kunne innse at det ikke alltid er snakk om valg, men at noen - eller kanskje mange - rett og slett er både mer overfladiske, mindre intelligente og mindre dypttenkende av natur.

Uten å sette likhetstegn mellom en slik aksept og det det å heve seg over andre. Men bare innse at vi er skapt i forskjellig form, og derav har forskjellige forutsetninger og behov. Truende blir det ikke før man begynner å dømme, mener jeg. Det bør være plass til alle.

Skrevet

Sitat: "Gratulerer med dagen. Nå kan du endelig kjøpe drikke selv".

Jeg får vondt i sjela. Herregud, så fjortis å skrive det. Trodde 18-åringer var hakket mer modne.

Skrevet

Som lærer i videregående vil jeg påstå at alle har noe reflektert på "innsiden". Jeg er rett og slett imponert over hvor reflekterte mange ungdommer er. Naturligvis er de ikke reflektert på alle områder, dette med festing og sminke er kanskje et av de områdene der mange ikke er så "reflekterte". (Hvor mye kan man reflektere rundt det, egentlig?). Når vi diskuterer i klassen, når jeg får inn tekster etc lar jeg meg stadig forbløffe over hva som gjemmer seg inni så unge mennesker.

Skrevet

Sitat: "Gratulerer med dagen. Nå kan du endelig kjøpe drikke selv".

Jeg får vondt i sjela. Herregud, så fjortis å skrive det. Trodde 18-åringer var hakket mer modne.

Ser faktisk ikke hva som er så ille med det.

De fleste 18-åringer ser vel mer fram til å kjøpe sin egen vin/øl og få lappen, framfor at de kan stemme ved neste valg.

Når det gjelder TS sitt innlegg, så mener jeg at det er en fase som de aller fleste vokser seg ut av.

• Liker 1
Skrevet

Ikke forvent så innmari mye av dagens attenåringer. De er barn når alt kommer til alt, og de aller fleste blir det faktisk folk av :)

Skrevet

tror nok mange sånne jenter egentlig er smarte og har mye i seg, men det er ikke det de vil konsentrere seg mest om. Spesielt ikke i den alderen der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...