Gå til innhold

Kontantstøtte for arbeidsinnvandrere.

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå er det på tide at noen innser at hele kontantstøtten er et makkverk.

Veldig få kan nyte godt av den i Norge. Hvem har vel råd til å gå fra heldagsjobb til 3000 kr.

Det er de som er hjemme uansett som vil motsi meg her, men ok..

Avslutt hele ordningen spør du meg.

Nå kan folk fra andre Eu land komme og jobbe i Norge og få kontantstøtte+barnetrygd. Selv om barna ikke bor her. Dette har Eu bestemt.

Det er nok at en Polsk jordbærplukker jobber 10 timer i mnd så har han krav på denne støtten.

Når vi vet hva gj.snittlønnen i Polen er så blir dette fristende.

Tror gj.lønn i Polen er på ca 4700 nok.

Eu blir nå utvidet med 10 eller var det 11 land til i år. Dette er mange fattige land.

Statsråden hadde ingen tro på at det ville komme flere av den grunn.

Nei naiviteten der har vi sett før når det gjelder innvandring.

Om du er Norsk student m/barn i utlandet. Medlem av folketrygden, nei dem skal ikke ha. Om du er misjonær,Noradarbeider eller hva det måtte være, så får du heller ikke noe om barna er der du bor.

Atpåtil så har ikke Norge kontrolltiltak på de som kommer fra eu-området. De må stole på det de sier.

Sasa

Videoannonse
Annonse
Gjest Poirot
Skrevet

Enig at det er helt på trynet. Jeg betaler ikke skatt for å gi barnetrygd til barn i andre land.

Skrevet

Syns det er helt idiotisk. Var ikke for kontantstøtten i utgangspunktet, og nå kommer beviset på at det kanskje ikke var det smarteste tiltaket Krf har presset igjennom.

Syns spesielt det blir ille når utenlandsstudenter ikke får noen som helst form for liknende støtte.

Skrevet

problemet er vel at det er EU-reglene som tvinger oss til å gi kontantstøtte til arbeidsinnvandrer, mens utenlandsstudenter ikke er nevnt i den sammenhengen.

etter hva jeg leste idag ihvertfall.

Er skjønt enig i at det burde vært annerledes, men det virker ikke som om de som kan bestemme og endre reglene ihht utenlandsstudentene er det minste interessert i å la dette også komme våre utenlandske studerende til gode. De var visst da redd for at det ville måtte komme til alle nordmenn i utlandet (med barn etc), og det ville jo blitt for ille. :roll:

Skrevet

Vanvittig. :o

Og Norge står som vanlig bare med nisselua i hånda og sier "Ja, selvfølgelig skal vi gjøre som EU sier." Vi har innført mye mer EU-regeleverk enn enkelte av medlemslandene har gjort, og er ikke medlem engang. :roll:

Skrevet

når det gjelder kontantstøtten generelt er jeg sjeleglad for at den finnes, fordi det gir meg mulighet til å være hjemme etter permisjonen, men den kunne vært behovsprøvd det er jeg enig i.

hvorfor mener dere den må AVSKAFFES? kan den ikke bli behovsprøvd???????????? det hadde hjulpet betraktelig iallefall, kjenner ei som er millionær, og har 5 barn, hun får sinnsykt mye i kontantstøtte og den går rett inn på kontoen til barna, for de trenger den ikke.

Skrevet

Dette er et resultat av korttenkthet.

EØS - avtalen er slik at vi ikke kan diskriminere noen hvis vi ikke har tatt høyde for det i utgangspunktet. Hadde det i regelverket stått at kontantstøtte gjelder for foreldre med BARN bosatt i Norge, hadde saken stilt seg annerledes.

Norge er en av de nasjonene som har gått lengst i iveren etter å åpne for konkurranse på tjenester - altså ikke bare varer, noe som gjør at utenlandske investorer kan etablere friskoler i Norge, ta foreldrebetaling, få like mye statsstøtte som offentlige skoler, og kan høste profitten i utlandet. Det er en ikke tilsiktet virkning av vårt lovverk - på linje med kontantstøtteordningens svakhet (og andre tjenester også).

Man kan spørre om regjeringen har for dårlige rådgivere, eller at det er få rådgivere og politikkere som er i stand til å tenke tre skritt framover når lover vedtas. Eller kanskje det er en ønsket utvikling - alt skal styres av markedet?????

Gjest Poirot
Skrevet
hvorfor mener dere den må AVSKAFFES? kan den ikke bli behovsprøvd???????????? det hadde hjulpet betraktelig iallefall, kjenner ei som er millionær, og har 5 barn, hun får sinnsykt mye i kontantstøtte og den går rett inn på kontoen til barna, for de trenger den ikke.

Fordi at om den behovsprøves vil jo alle arbeidsinnvnadrerne allikevel få den....

Skrevet
Dette er et resultat av korttenkthet.

EØS - avtalen er slik at vi ikke kan diskriminere noen hvis vi ikke har tatt høyde for det i utgangspunktet. Hadde det i regelverket stått at kontantstøtte gjelder for foreldre med BARN bosatt i Norge, hadde saken stilt seg annerledes....

iflg dagens aftenposten er det feil, det står slik:

"I den norske kontantstøtteloven er det krav at barnet må være bosatt i Norge. Grunnen til at arbeidstakere fra EØS-land med barn i hjemlandet får støtten, er at vi er pålagt av EU å gi dem det. Men studenter er ikke omfattet av loven".

Så det er jo helt bak mål, og loven burde i det minste vurderes, slik at man i det minste vurderer å gi utenlansstudentene samme godene.

Gjest Anonymous
Skrevet

"I den norske kontantstøtteloven er det krav at barnet må være bosatt i Norge. Grunnen til at arbeidstakere fra EØS-land med barn i hjemlandet får støtten, er at vi er pålagt av EU å gi dem det. ".

Kanskje det er en bedre idag å avvikle hele EU?

Skrevet
når det gjelder kontantstøtten generelt er jeg sjeleglad for at den finnes, fordi det gir meg mulighet til å være hjemme etter permisjonen, men den kunne vært behovsprøvd det er jeg enig i.

Jeg syns i hvert fall ikke den skal bli behovsprøvd. Slike støtteordninger bør være rettferdige og samme for alle uansett. Utover det er jeg også motstander av kontantstøtten. Et dårlig trekk mener jeg da. Men behovsprøving er verre enn å ha det som i dag. Hvor skal grensen gå for behovsprøving - hva med de som ligger i grenseland, der naboen som får kontantstøtte ender opp med 2000 mer i inntekt fordi den andre hadde 1000 mer i måneden? Nei - kontantstøtte, pensjon, barnetrygd er noe som samles sammen av skattepengene til alle i landet - og det blir helt feil at de som betaler mest skatt ikke skal få nyte disse godene på lik linje med dem som bidrar minst. ja - de har mer penger, de yter også mer til felleskassen. Helt rettferdig det spør du meg.

Men kutt heller ut hele kontantstøtten. Den har for mange muligheter for dårlige konsekvenser med seg.

Atmi

Skrevet

Kontantstøtte gis ikke til barn. Den gis til foreldrene. Sjekket det og ser at loven ble endre 1.august 2003, til også å gjelde når barnet bor i EØS-området.

Og dette er jo et resultatm av at vi i Norge har gått så langt som vi har gjort i henhold til internasjonale avtaler om salg av tjenester. Vi har forpliktet oss til å gi samme tjenester til alle vi, arbeidsinvandrer eller ikke.

Det kan også henge sammen med ønsket om å hindre arbeidsdumping.

Ved at arbeidsinnvandrere skal ha sammme rettigheter i forhold til trydeordninger etc. prøver man å demme opp for at det importeres billig arbeidskraft som utkonkurrerer oss på arbeidsmarkedet.

Og det er jo en god ting i en tid med mye arbeidsledighet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Utkonkurerer oss på arb.markedet? Det er dem på langt veg til å gjøre.

Eu har også bestemt at visse tjenester skal på anbud.

Reglene sier også at om det blir polakker eller svensker som kommer så blir arbeidsfolket derifra også.

Dette ble en avsporing fra kontantstøtten, men måtte bare svare på det.

Nå må vi vokne til neste valg folkens.

( Smart trekk og få velgere denne kontantstøtten)

Se på Bush nå hva han gjør for imigrantene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...