ViljaH Skrevet 20. februar 2012 #21 Del Skrevet 20. februar 2012 Stesønnen min på 15 klarer ikke knytte skolissene sine, og nekter å lære det også. Ganske fortvilende i grunnen. Hvordan få lært en unge/ungdom noe de nekter plent å forsøke å lære?? Kjøp kun lissesko til ham og vent på at han oppdager behovet selv :gjeiper: 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 20. februar 2012 #22 Del Skrevet 20. februar 2012 Vi hadde en trettenåring som bare var dønn lat og ikke gadd å lære seg disse tingene. Helt utrolig hvor "dum" jenta kunne være når hun bare ikke gadd. Vi snakker om ting som at hun ikke "kunne" henge opp klær til tørk (la dem heller på gulvet), ikke "kunne" vaske gulvet på rommet sitt, ikke "kunne" vri opp moppen etter å vaske gulvet, ikke "kunne" ditt og datt... nei, hun hadde aldri lært det, for hun hadde ingen interesse av å lære det, men det kom tydelig fram at hun ikke orket å bruke huet heller (Hun er nå 15, og det er merkverdig hvor flink hun har blitt til å ta ting bokstavelig for å slippe unna ekstraarbeid. Det er mye hun "kan", hvis hun bare gidder. Men det er fortsatt mye vi må gjøre henne oppmerksom på første gang ("lære" henne) slik at hun i det minste ikke kan si at hun ikke "kan" det, når hun helst vil gjøre ting kjapt. Da kan hun vel heller ikke se tv, gå på kino, få lommepenger, etc etc etc. Jeg tror ikke det nytter å bare henge over dem og peke og kreve. Man må kjøre på med litt konsekvenser, gi barna selv ansvar for å opparbeide seg goder. Tror jeg. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #23 Del Skrevet 20. februar 2012 Jeg ville blitt overrasket, men det finnes som nevnt unntak f.eks. problemer med finmotorikken. (Mener at han som spilte Harry Potter sliter med å kneppe opp skjorta si f.eks) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 20. februar 2012 #24 Del Skrevet 20. februar 2012 Det er jo en grunn til at denne 13-åringen ikke har lært å knytte skolissenen sine, og det er det ingen her som vet bortsett fra denne 13-åringen og de voksne som har ansvaret for dette barnet/tenåringen. Jeg vil si at det ikke er 13-åringen sin feil, men de voksne som har ansvaret for gutten, så da får vi spørre de. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SemperFi Skrevet 20. februar 2012 #25 Del Skrevet 20. februar 2012 Jeg var støttekontakt for en 13 åring som kom fra et rushjem. Han kunne ikke knytte skoene sine. Kunne ikke kjære opp brød. Kutte opp biffen sin. Hadde problemer med å lage salat. Grunnen til dette var at moren hadde overbeskyttet han. Det tok noen dager, men han lærte fort. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uAnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #26 Del Skrevet 20. februar 2012 Jeg ville blitt overrasket, men det finnes som nevnt unntak f.eks. problemer med finmotorikken. (Mener at han som spilte Harry Potter sliter med å kneppe opp skjorta si f.eks) Det var vel mest sannsynlig fordi han var drita full under de fleste innspillingene. Jeg vet jeg også har trøbbel med knapper på hardfylla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #27 Del Skrevet 20. februar 2012 Det var vel mest sannsynlig fordi han var drita full under de fleste innspillingene. Jeg vet jeg også har trøbbel med knapper på hardfylla Vet du dette eller er det spekulasjoner fra din side? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uAnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #28 Del Skrevet 20. februar 2012 (endret) Vet du dette eller er det spekulasjoner fra din side? Nei jeg vet 100% at jeg har problemer med knapper på fylla. :gjeiper: Min lenke Min lenke Endret 20. februar 2012 av uAnonymBruker 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #29 Del Skrevet 7. november 2017 På 19.2.2012 den 18.04, AnonymBruker skrev: Er det vanlig at tenåringer ikke kan knyte skolisser? Jeg lærte en trettenåring nettopp å knyte. H*n var ikke særlig villig til å lære det, så jeg tenkte kanskje det var derfor h*n inne kunne det. Haha, han skulle jammen i meg hatt seg slike triathlonutstyr.no/elastiske-skolisser/ Anonymkode: be7e7...d10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #30 Del Skrevet 7. november 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha, han skulle jammen i meg hatt seg slike triathlonutstyr.no/elastiske-skolisser/ Anonymkode: be7e7...d10 Med tanke på at tråden er godt over syv år gammel, så er jeg overbevist om at han har lært seg å knytte skolissene sine nå. Anonymkode: 8b231...844 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #31 Del Skrevet 7. november 2017 Ikke vanlig. Men møtte engang en 28 åring som ikke kunne knytte sko. Hun var ikke tilbakestående bare sykt bortskjemt. Hun var fra USA og hadde syyykt rike foreldre de hadde "tjenere" som ordnet alt for dem. Jenta har aldri jobba eller gjort noe "fornuftig" i sitt liv.. Hun hadde ikke tid til sin for var for opptatt av å shoppe, reise, dra på spa og feste så hun levde i sin egen hetset boble.. Møtte henne da hun var på ferie i Italia og hun måtte spørre tilfeldige forbipasserende om å knytte skolissene.. Tror jeg måtte knytte skoene hennes ørten ganger i løpet av de 14 dagene vi befant oss på samme sted, latterlig! Anonymkode: d0504...2b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #32 Del Skrevet 7. november 2017 Hvis en tenåring ikke klarer dette og det ikke ligger noen skader til grunn, er dette omsorgssvikt fra foreldrene. Anonymkode: be14e...5e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #33 Del Skrevet 7. november 2017 Ser da stadig voksne mennesker som ikke ser ut til å kunne knyte skolissene sine der de sitter og stapper lissene ned i skoen. Anonymkode: 38f2f...00f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #34 Del Skrevet 7. november 2017 Jeg har en 10 åring som ikke klarer dette, og vi har prøvd mange ganger, både far, mor og storesøster. Men vi holder og på og bli gale da vi skal lære han, det er akkurat som han bare ikke klarer å forstå hvordan han knyter. Selv en enkel knute er veldig vanskelig for han. Men her er det mistanke om Tourettes syndrom, og de har gjerne spesifikke lærevansker. Og vi har slitt med å fange opp problemene, og få hjelp til han. Siden på skolen så oppfører han seg eksemplarisk, og gjør det bra i alle fag. Men hjemme ser vi at han sliter litt mer med det motoriske. Anonymkode: d4775...dd9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #35 Del Skrevet 7. november 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke vanlig. Men møtte engang en 28 åring som ikke kunne knytte sko. Hun var ikke tilbakestående bare sykt bortskjemt. Hun var fra USA og hadde syyykt rike foreldre de hadde "tjenere" som ordnet alt for dem. Jenta har aldri jobba eller gjort noe "fornuftig" i sitt liv.. Hun hadde ikke tid til sin for var for opptatt av å shoppe, reise, dra på spa og feste så hun levde i sin egen hetset boble.. Møtte henne da hun var på ferie i Italia og hun måtte spørre tilfeldige forbipasserende om å knytte skolissene.. Tror jeg måtte knytte skoene hennes ørten ganger i løpet av de 14 dagene vi befant oss på samme sted, latterlig! Anonymkode: d0504...2b5 Har du møtt på Paris Hilton? Anonymkode: f486d...28f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FluffyJuggernaut Skrevet 7. november 2017 #36 Del Skrevet 7. november 2017 Vil påstå at det er ganske unormalt om en tenåring ikke kan knyte skolisser. Men som andre har nevnt så kan han jo ha utfordringer som har gjort det vanskelig, jeg syns det er fint at du lærte han det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillesky Skrevet 7. november 2017 #37 Del Skrevet 7. november 2017 På 19.2.2012 den 20.04, Gjest uAnonymBruker skrev: jeg jobbet i en førsteklasse med seksåringer, der kunne hver eneste unge mere eller mindre å knyte lissene sine. Var noen kreative knuter og løse sløyfer her og der, men alle hadde skjønt hvordan det skulle gjøres. Så at en 13 åring ikke kan det er bare feil. Min datter begynte i første klasse i høst, og har ikke fått helt tak på skolisseknyting. Hun er ikke fylt 6 år heller enda da. Hun kan knyte vanlig, men sløyfe sliter hun litt med. Det blir noen kreative "sløyfer" hun knyter Men til våren igjen, så har hun nok lært seg det. Noen lærer raskt, andre ikke. Noen er interessert i å lære seg det, andre ikke. De som ikke er interessert i å lære seg dette, bruker jo lengre tid på det. Det har jo ingenting med omsorgsvikt/tilbakestående å gjøre. Noen har bare ikke interessen av å lære seg det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #38 Del Skrevet 7. november 2017 Min er over 8 og kan ikke knytte enda. Han er autist, men høytfungerende, likevel så kan det bli en stund til vi tar den kampen. I tillegg er det så mye sko der ute hvor man slipper å gjøre det så da velger en ofte de enkleste løsningene. Anonymkode: f1834...50a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2017 #39 Del Skrevet 7. november 2017 Det er kanskje ikke vanlig, men det trenger hverken være omsorgsvikt eller kognitiv svikt. Jeg har en sønn på snart 13, som ikke kan knyte. Og han går i vranglås om jeg forsøker å motivere han til å prøve. Hans eldre og yngre søsken lærte dette tidlig, men ikke denne karen. Han er skoleflink, flink sosialt, mange venner og flink til mye annet. Anonymkode: 430a8...e60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fluttershy Skrevet 7. november 2017 #40 Del Skrevet 7. november 2017 Vanlig er det nok ikke, men det er nok ikke enestående heller! Og å trekke konklusjoner som tilbakestående eller omsorgssvikt blir helt feil! Jeg har ett barn på 10 år, som er meget oppegående og klokt, flink til mye. Men å knyte, det vil hun ikke lære seg. Hun nekter plent! Og selvfølgelig er det ikke fordi hun ikke gidder, men fordi det er veldig vanskelig for henne, og koster henne veldig mye, men det vil hun selvfølgelig ikke innrømme. Lettere og si man ikke vil. 😉 Hun har add og lærevansker, og jeg mistenker også litt utfordringer med finmotorikken. Det går helt fint! Alle sko kan gjøres om til knytefrie nå. Det er bare å sette på en anorakk strammer el. Ellers finnes det mange å kjøpe uten knyting også. Ikke noe vits i å lage problemer ut av noe som ikke er ett problem! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå