AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #1 Del Skrevet 19. februar 2012 Er det vanlig at tenåringer ikke kan knyte skolisser? Jeg lærte en trettenåring nettopp å knyte. H*n var ikke særlig villig til å lære det, så jeg tenkte kanskje det var derfor h*n inne kunne det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille-lure Skrevet 19. februar 2012 #2 Del Skrevet 19. februar 2012 Det er IKKE vanlig 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #3 Del Skrevet 19. februar 2012 Det er vanlig om 13-åringen er tilbakestående, ja. Hva gjennomsnittlige 13-åringer angår vil jeg si at det er særdeles uvanlig å ikke kunne knytte skolisser. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zakuro Skrevet 19. februar 2012 #4 Del Skrevet 19. februar 2012 Tja, det er uvanlig, men om h*n er tilbakestående vet jeg nå ikke om h*n fikk det til da du viste h*n. Kan jo være snakk om omsorgssvikt hjemme. Mine foreldre lærte aldri meg å knyte lisser, det var det nabo-jenta som lærte meg. Jeg var jo riktignok mye, mye yngre, men likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkesaks Skrevet 19. februar 2012 #5 Del Skrevet 19. februar 2012 Å knyte skolisser bør man lære seg før skolealder. Grunnskolealder, ikke ungdomsskolealder. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #6 Del Skrevet 19. februar 2012 TS her! Ikke tilbakestående. Jeg tror ingen har lært h*n det, og kanskje ikke h*n har trengt å gjøre det noen gang. Vet at vennene har gjort det hvis det har vært stress, men stort sett har ikke h*n sko som trenger å knytes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #7 Del Skrevet 19. februar 2012 TS her! Ikke tilbakestående. Jeg tror ingen har lært h*n det, og kanskje ikke h*n har trengt å gjøre det noen gang. Vet at vennene har gjort det hvis det har vært stress, men stort sett har ikke h*n sko som trenger å knytes. Det kommer jo til å bli litt flaut om han må gå på byen med borrelåssko da. Altså, man kan ikke bare velge å ikke lære essensielle ting bare fordi en ikke trenger. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest Skrevet 19. februar 2012 #8 Del Skrevet 19. februar 2012 Kanskje ikke så vanlig, men det forekommer absolutt! Jobbet som assistent i en sjuende klasse (12-13 åringer) for noen få år siden, og der var det et par stykker som ikke kunne knyte skolisser. Jeg lærte den ene av dem det, og han ble overrasket over hvor lett det var! Han gikk oftest med borrelås på skoene, og i gymtimene fikk han kamerater til å knytte for seg. Disse som ikke knyttet lissene var ikke tilbakestående, men hadde kanskje fått litt lite oppfølging hjemmefra.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 19. februar 2012 #9 Del Skrevet 19. februar 2012 Jeg er sjokkert. En 13-åring som ikke kan knyte skolisser? Nei, det er da virkelig ikke vanlig. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 19. februar 2012 #10 Del Skrevet 19. februar 2012 Er det samme 13-åring som ikke kunne vri oppvaskfilla? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #11 Del Skrevet 19. februar 2012 Vi hadde en trettenåring som bare var dønn lat og ikke gadd å lære seg disse tingene. Helt utrolig hvor "dum" jenta kunne være når hun bare ikke gadd. Vi snakker om ting som at hun ikke "kunne" henge opp klær til tørk (la dem heller på gulvet), ikke "kunne" vaske gulvet på rommet sitt, ikke "kunne" vri opp moppen etter å vaske gulvet, ikke "kunne" ditt og datt... nei, hun hadde aldri lært det, for hun hadde ingen interesse av å lære det, men det kom tydelig fram at hun ikke orket å bruke huet heller (Hun er nå 15, og det er merkverdig hvor flink hun har blitt til å ta ting bokstavelig for å slippe unna ekstraarbeid. Det er mye hun "kan", hvis hun bare gidder. Men det er fortsatt mye vi må gjøre henne oppmerksom på første gang ("lære" henne) slik at hun i det minste ikke kan si at hun ikke "kan" det, når hun helst vil gjøre ting kjapt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #12 Del Skrevet 19. februar 2012 Jeg er AB #11 Bare så det er klart, vi måtte ofte vise jenta ting fordi hun faktisk ikke hadde lært det. Så jeg sier ikke at 13-åringen du har vært borti ikke gidder å knyte lissa si, men at han/hun muligens ikke har giddet å lære seg det eller å be noen om å vise det. Mao. burde vedkommende nå "kunne" det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uAnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #13 Del Skrevet 19. februar 2012 jeg jobbet i en førsteklasse med seksåringer, der kunne hver eneste unge mere eller mindre å knyte lissene sine. Var noen kreative knuter og løse sløyfer her og der, men alle hadde skjønt hvordan det skulle gjøres. Så at en 13 åring ikke kan det er bare feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #14 Del Skrevet 19. februar 2012 Kan ikke forstå at det er vanlig! Virkelig ikke! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #15 Del Skrevet 19. februar 2012 haha er nok mer vanlig enn man tror. Gikk på videregående andre året og lærte en venninne hvordan man skulle gjøre det. Jeg ble sjokka over at folk ikke kunne det. Men hun var en oppegående jente med VELDIG bra karakterer ( hvis det skulle ha noe å si på definisjonen deres på tilbakestående) og hun var sterk sosial Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #16 Del Skrevet 19. februar 2012 Det er en av de mange tegnene til dysleksi. De lærer ofte slike ting senere, for en eller annen grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #17 Del Skrevet 19. februar 2012 Stesønnen min på 15 klarer ikke knytte skolissene sine, og nekter å lære det også. Ganske fortvilende i grunnen. Hvordan få lært en unge/ungdom noe de nekter plent å forsøke å lære?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #18 Del Skrevet 20. februar 2012 Det er EN knute jeg ikke får til, men jeg har jo mange andre knuter, som er enkel både å knyte og å løse opp igjen, og som heller ikke bærer preg av å være knytt av en 5-åring. Det har jo ingenting med at jeg er tilbakestående eller har blitt utsatt for omsorgssvikt. Men at jeg, i den alderen jeg ble lært det, hadde skikkelig temperament, og at jeg ikke gadd å gjøre det om jeg ikke fikk det til på første forsøk, helst litt før Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #19 Del Skrevet 20. februar 2012 Stesønnen min på 15 klarer ikke knytte skolissene sine, og nekter å lære det også. Ganske fortvilende i grunnen. Hvordan få lært en unge/ungdom noe de nekter plent å forsøke å lære?? Hva gjør han når han har gym på skolen? Har han bare fottøy med glidelås/borrelås? Eller synes han ikke det er flaut å spørre medelever eller lærer om hjelp til å knytte skoene i en alder av 15? Samme når han må ta av seg skoene hjemme hos venner etc? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest UngKalven Skrevet 20. februar 2012 #20 Del Skrevet 20. februar 2012 Han trenger jo ikke være tilbakestående. Har man ikke lært det så har man ikke lært det. Sånn er det med det meste. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå