Gå til innhold

Noen som har fått boliglån med en inntekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har lyst til å kjøpe bolig (dog en rimelig en) selv om mannen for tiden er arbeidsledig, og jeg forsørger han. (Han har ikke rett på noen offentlig økonomisk hjelp).

Ift mine regnskap og budsjetter har vi fint råd til dette. Har noen klart å få det til hos banken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Det er vel mange single som har boliglån?

Det eneste banken bryr seg om er størrelsen på lånet, sikkerheten og betalingsevnen.

Skrevet

Ja, skulle akkurat skrive det samme som Sign. Jeg blir antagelig nødt til det, men med mye egenkapital, søknad om relativt "lite" lån og god betalingsevne har jeg tro på at det skal gå bra. Men, du kan nok ikke forvente å få like høyt lån som de som er to.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Ja. Det er vel mange single som har boliglån?

Det eneste banken bryr seg om er størrelsen på lånet, sikkerheten og betalingsevnen.

Njaa... Med to voksne som skal forsørges på en inntekt, vil et par få mindre i lån enn en enslig som kun skal forsørge seg selv, da større andel av inntekten til førstnevnte vil gå med på mat, klær, transport, mobil etc.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Njaa... Med to voksne som skal forsørges på en inntekt, vil et par få mindre i lån enn en enslig som kun skal forsørge seg selv, da større andel av inntekten til førstnevnte vil gå med på mat, klær, transport, mobil etc.

Det er klart, samtidig kommer det også veldig an på livsstilen. Jeg bruker f.eks kun 1000 kr mer pr mnd på mat for oss to (bruker relativt lite penger på mat i utgangspunktet), enn i perioder hvor jeg har vært alene. I tillegg så har f.eks verken mannen eller jeg bil, så det blir eventuelt et busskort ekstra. Vil si at jeg bruker rundt 2000 kr mer i mnd nå enn jeg har gjort tidligere, husleia er og blir den samme uansett siden jeg alltid har betalt den.

Kjenner noen som er i akkurat samme situasjon som meg, hvor banken egentlig gikk utifra satsene til SIFO, men hvor de kunne da bevise at disse satsene overhodet ikke stemte for dem (blant annet gjennom budsjettering, kontoutskrifter osv). De, eller hun som da fikk boliglånet, fikk høyere boliglån enn det man skulle tro, nettopp fordi banken også viste skjønn. Er banken rigid så kan det godt hende at banken ikke tar hensyn til at utgiftene for vår del egentlig ikke er så mye større nå enn når jeg har forsørget meg selv alene, men etter dialog med min egen bank virker det som de ønsker å ta hensyn til dette.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Tror det kanskje kan komme litt an på egenkapitalen. Jeg var singel da jeg kjøpte bolig. Og har i alle år betalt på boligen med en inntekt. Men hadde nok aldri fått lån hvis det ikke hadde vært fordi jeg hadde oppsparte midler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...