AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #1 Skrevet 19. februar 2012 Hei! Har tregulv i kjelleren, tror det er gran eller furu, som er mørknet/gulnet og har fått hakk og riper her og der, og mangler lakk noen steder. Vi ønsker ikke å bytte ut gulvet eller legge nytt gulv oppå, men vil gjerne gjøre noe med gulvet som er der. Jeg er ikke så glad i tregulv som er malt i en heldekkende farge, men har sett eksempler der gulv har blitt malt lyst og så påført mørkere lasurolje oppå for å få sjatteringer i gulvet, kan dette bli fint? lasur Andre tips, noen som har pusset opp lignende selv? Takknemlig for alle innspill
Topplue Skrevet 19. februar 2012 #2 Skrevet 19. februar 2012 Jeg vurderer selv å slipe alle gulvene mine og lakkere på nytt. Er veldig usikker på hva noe slikt vil koste da. Kan det være en løsning for dere?
Petrus Skrevet 19. februar 2012 #3 Skrevet 19. februar 2012 Slip ned, beis i ein farge du liker og avslutt med lakk. Fungerte supert på mine gamle furugolv.
Gjest padawan Skrevet 20. februar 2012 #4 Skrevet 20. februar 2012 som Petrus sier så er nok det greieste å slipe ned og lakkere, eventuelt ha på en eller anen form for lasurolje eller lignene før du lakkerer før du tar på klarlakk hvis du vil ha mer farge.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #5 Skrevet 21. februar 2012 Takk for alle svar! Har tenkt på å slipe ned gulvet, men må i såfall finne en beislakk som er i en lys lys bruntone, vil helst ikke ha mørk beis på gulvene
Topplue Skrevet 21. februar 2012 #6 Skrevet 21. februar 2012 Dere som har gjort denne jobben, hvor mye burde en sette av til det? Koster det ikke veldig mye å leie slipemaskin? Eller er det greiest å leie inn fagfolk?
Gjest padawan Skrevet 21. februar 2012 #7 Skrevet 21. februar 2012 jeg tror du vil være tjent med å leie inn fagfolk. selv om det er dyrere enn å gjøre det selv og leie maskin har de gjort det mange ganger før og vet hva de gjør. Det er fort gjort at det blir skjeft og lignende hvis en prøver selv.
Topplue Skrevet 22. februar 2012 #8 Skrevet 22. februar 2012 Takk for råd:) hvor mye vil det koste for omtrent tyve kvadratmeter gulv?
Gjest Best Skrevet 23. februar 2012 #9 Skrevet 23. februar 2012 Legg inn prisforespørsel på mitt anbud eller Finn oppdrag. Jeg tipper helt vilt at du kan få slipejobben gjort for 4000,- inkl mva. Når det gjelder behandlig så ville jeg beiset det feks hvitt i Tyrilin interiørbeis og lakket over med Trestjerner gulvmatt. Da får du en lakket flate som ser ut som oljet finish, men med egenskapene til en lakk:)
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #10 Skrevet 25. februar 2012 Legg inn prisforespørsel på mitt anbud eller Finn oppdrag. Jeg tipper helt vilt at du kan få slipejobben gjort for 4000,- inkl mva. Når det gjelder behandlig så ville jeg beiset det feks hvitt i Tyrilin interiørbeis og lakket over med Trestjerner gulvmatt. Da får du en lakket flate som ser ut som oljet finish, men med egenskapene til en lakk:) TS her, takk for tips! Jeg sjekket ut tyrilin interiørbeis, og der var det jo mange fine, lyse nyanser å velge mellom. Det eneste jeg er litt redd for er at beisen skal tørke for fort sånn at det blir ujevnt hvis jeg ikke er rask/flink nok. Men tror jeg skal prøve dette etterhvert, ja, gulvet må uansett slipes ned først
Gjest padawan Skrevet 25. februar 2012 #11 Skrevet 25. februar 2012 husk å ta hele planker/bor av gangen. det er den beste måten å unngå det på.
BraMaling Skrevet 29. februar 2012 #12 Skrevet 29. februar 2012 Anbefaler en produktserie fra Osmo som er voks beregnet for treflater. Når du påfører det vil du få utsende til et oljet gulv, men slitestyrke som lakk om du vedlikeholder gulvet ditt. Har prøvelaget på både eik og furu, den finnes i mange farger, både lyse og mørke. En boks på 0,75 liter holder til 15-20 kvadrat, litt avhengig av underlaget. Den koster 399,- pluss hardvoks som du legger på toppen til 349,-.
BraMaling Skrevet 1. mars 2012 #14 Skrevet 1. mars 2012 voks like slitesterkt som lakk? Ja. En annen fordel med voks er at en kan slipe ned områder en får riper i og behandle det på nytt. Da vil en ikke få noe forskjell utseendemessig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå