Gå til innhold

Hvor mye sitter man igjen med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke valgt utdanning ennå, og vet heller ikke hva jeg vil gjøre. Men jeg lurer på hva som egentlig er god lønn? Da tenker jeg at man har en del til overs som kan brukes til å kjøpe hva man vil.

Hvor mye penger er det igjen av lønnen etter skatt og andre avgifter er trukket fra, og hvis man trekker fra det som går til mat, strøm husleie og alt annet av det nødvendige til huset? F.eks ut i fra enn årslønn på 400.000 - 500.000 kr

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke du må tenke på hva som er god lønn ut fra utgifter, da utgifter varierer ut fra forbruk og størrelse på f.eks boliglån o.l. To personer som begge tjener 500.000 kan sitte igjen med ulike sum etter at utgiftene er betalt.

I tillegg bør du jo tenke på hvor lang tid utdannelsen din tar, om du må ha studielån o.l.

Mange gutter velger håndtverkeryrker som elektriker og rørlegger, og tjener 400.000 ++, som er grei lønn med tanke på at utdanningsløpet er 2 år på vgs og 2 år lærlingtid. Til sammenligning er det mange jenter som velger f.eks å utdanne seg til omsorgsarbeider som er like lang utdanning og kanskje tjener 300.000.

Hva slags type jobb kan du tenke deg? Arbeidstid/arbeidsoppgaver/ansvar o.l?

Hva er du interessert i?

Jeg er utdannet førskolelærer og tjener 370.000 som pedagogisk leder, men tar nå videreutdanning, mastergrad i pedagagogikk. Lønna vil neppe overgå det min mann som er rørlegger tjener i starten, i tillegg til at jeg har studielån.

Skrevet

Det avhenger selvsagt av hvilke utgifter man har. :gjeiper:

Spesielt husleie, som fort kan utgjør halvparten av nettoinntekten.

Skrevet (endret)

Oi, det kommer an på så mye rart...

Eksempelvis: hvis du tjener 30 000 brutto i måneden (årsinntekt på 360 000) og ikke har noen fradrag trekker du 10 000 i skatt. Med samme inntekten og mer fradrag trekker du 6 500 i skatt.

Netto utgjør bare det 3 500,- i forskjell.

Edit: Hva det vil si å ha god råd etter alt er betalt kommer jo også an på øyet som ser.

Endret av Alva_E

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...