Gå til innhold

Erobreren!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen flere som skal se og er spente?

Jeg skrev særemne om disse bøkene i norsk på VGS, så jeg er litt over middels interessert! Leste Forføreren i sommerferien mellom 2. og 3.klasse og jeg tror det er den boken som har vært min største leseopplevelse og som faktisk endret livet mitt:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet

Jeg begynte å se i går kveld, men det ble i overkant "fjernsynsteater" for meg, så jeg byttet kanal etter en stund.

Håper den tar seg opp etterhvert.

Av de tre bøkene har jeg kun lest nettopp Erobreren. Den var veldig bra.

Gjest Sjokoladebolle
Skrevet

Jeg ble skuffet over "Erobreren". Jeg har lest at dette var nrk's nye storsatsing, så jeg forventet å se en serie som ville fenge meg. Desverre så viste det seg at de har samlet masse skuespillere som ikke kan leve seg inn i rollen sin, eller som overspiller så til de grader, at jeg heller ville gjemme meg bak puta enn å følge med på skjermen.

Uff, hvorfor kan ikke vi i Norge ha skuespillere som klarer å opptre naturlig? Jeg blir rett og slett flau. :sjenert:

Skrevet

Jeg ble skuffet over "Erobreren". Jeg har lest at dette var nrk's nye storsatsing, så jeg forventet å se en serie som ville fenge meg. Desverre så viste det seg at de har samlet masse skuespillere som ikke kan leve seg inn i rollen sin, eller som overspiller så til de grader, at jeg heller ville gjemme meg bak puta enn å følge med på skjermen.

Uff, hvorfor kan ikke vi i Norge ha skuespillere som klarer å opptre naturlig? Jeg blir rett og slett flau. :sjenert:

Det er noe med språket vårt og måten vi er på som gjør at det er så vanskelig å spille "norsk", føler jeg. Tuva Novotny i "Dag" er en av de få som kan spille en seriøs rolle på norsk, og hun er ikke engang norsk..

Når norske skuespillere skal spille en alvorlig rolle, blir det kleint og overspilt. Vi er nemlig littegrann tafatte (eneste ordet jeg kan finne som passer) i måten vi interagerer i forhold til amerikanere o.l. som har store gester og sterke reaksjoner til alt. Vi er ganske akkurat passe, det er nok vanskelig å lage dramatiske serier o.l. som er virkelighetstro ut av sånt. Men, iblant lykkes vi jo - synd det ofte må utenforstående til for å fange den norske væremåten riktig:)

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enig i dialogen ble typisk norsk på den kunstige fjernsynsteater måten. Synes heller ikke man greide å fange den magiske stemningen i bøkene. Skal følge med likevel, håper at det tar seg opp etterhvert. :)

TS

Skrevet (endret)

Det er noe med språket vårt og måten vi er på som gjør at det er så vanskelig å spille "norsk", føler jeg. Tuva Novotny i "Dag" er en av de få som kan spille en seriøs rolle på norsk, og hun er ikke engang norsk..

Når norske skuespillere skal spille en alvorlig rolle, blir det kleint og overspilt. Vi er nemlig littegrann tafatte (eneste ordet jeg kan finne som passer) i måten vi interagerer i forhold til amerikanere o.l. som har store gester og sterke reaksjoner til alt. Vi er ganske akkurat passe, det er nok vanskelig å lage dramatiske serier o.l. som er virkelighetstro ut av sånt. Men, iblant lykkes vi jo - synd det ofte må utenforstående til for å fange den norske væremåten riktig:)

Tror ikke det bare er det norske språket og væremåten som er vanskelig, det finnes jo faktisk dialog i norsk film som fungerer. Men jeg tror det kreves en fast hånd av regissøren, i den grad skuespillerne samtidig er teaterskuespillere vil de lett ta med seg noe av teaterets krav til klarhet og tydelighet inn i film/TV-mediet, og det blir sjelden vellykket. Det teatralske handler om å tilpasse seg teaterscenen der man skal være synlig og tydelig for alle, selv de som sitter på siste rad. Men på film og TV har man ikke dette behovet, der kan vi komme så nær skuespilleren regissøren bare ønsker, og da kan man tillate seg langt mer mumlende og utydelig språk. Og det er faktisk litt der det ligger.

Når mikrofonen kom oppstod en ny type sangere, croonerne, menn med "mindre" stemmer, stemmer som ikke nødvendigvis bar over en stor konsertsal, men som kom fullt til sin rett i nærheten av en mikrofon. Skuespillere bør også være bevisst at teaterets fakter og overdrevet klare uttale ikke gjør seg på film og TV der vi i en helt annen grad er vant til å ha naturlighet som ideal. Ja, det er vel ikke feil å si at vi krever det.

Nå er det ikke bare uttalen i dialogene som kunne vært pusset på i Erobreren, men dette er et gjennomgående problem i norsk film (om ikke i alle), og løsningen ligger i å dempe kravet til klarhet og overtydelighet, godta det rufsete og uklare og gi skuespillerne mer frihet til å utfolde seg, virkelig gjøre sin rolle levende. Jeg tror det også er nødvendig at regissøren er villig til å omstille seg underveis, stille strengere krav til hva slags scener som kan godtas. Scener som ikke sitter må omarbeides, kanskje fundamentalt helt til man får det til. Ellers oppstår dette ulykksalig amatørmessige som vi kunne se litt for mange eksempler på i første episode av Erobreren.

Endret av Cuckold
  • Liker 1
Skrevet

Jeg gledet meg til serien og hadde store forhåpninger. Dessverre var språket så teateraktig at jeg ikke klarte se mer enn rundt 20 min.

Jeg er helt enig med Cockold i at teaterets fakter og uttale ikke passer til film, og for meg var det nettopp dette som ødela.

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke det bare er det norske språket og væremåten som er vanskelig, det finnes jo faktisk dialog i norsk film som fungerer. Men jeg tror det kreves en fast hånd av regissøren, i den grad skuespillerne samtidig er teaterskuespillere vil de lett ta med seg noe av teaterets krav til klarhet og tydelighet inn i film/TV-mediet, og det blir sjelden vellykket. Det teatralske handler om å tilpasse seg teaterscenen der man skal være synlig og tydelig for alle, selv de som sitter på siste rad. Men på film og TV har man ikke dette behovet, der kan vi komme så nær skuespilleren regissøren bare ønsker, og da kan man tillate seg langt mer mumlende og utydelig språk. Og det er faktisk litt der det ligger.

Når mikrofonen kom oppstod en ny type sangere, croonerne, menn med "mindre" stemmer, stemmer som ikke nødvendigvis bar over en stor konsertsal, men som kom fullt til sin rett i nærheten av en mikrofon. Skuespillere bør også være bevisst at teaterets fakter og overdrevet klare uttale ikke gjør seg på film og TV der vi i en helt annen grad er vant til å ha naturlighet som ideal. Ja, det er vel ikke feil å si at vi krever det.

Nå er det ikke bare uttalen i dialogene som kunne vært pusset på i Erobreren, men dette er et gjennomgående problem i norsk film (om ikke i alle), og løsningen ligger i å dempe kravet til klarhet og overtydelighet, godta det rufsete og uklare og gi skuespillerne mer frihet til å utfolde seg, virkelig gjøre sin rolle levende. Jeg tror det også er nødvendig at regissøren er villig til å omstille seg underveis, stille strengere krav til hva slags scener som kan godtas. Scener som ikke sitter må omarbeides, kanskje fundamentalt helt til man får det til. Ellers oppstår dette ulykksalig amatørmessige som vi kunne se litt for mange eksempler på i første episode av Erobreren.

Jeg er helt enig i det du sier, nå har jeg ikke sett denne serien det spesifikt snakkes om (bor i utlandet), men får kanskje se den på nett-tv om den er tilgjengelig?

Det jeg skrev er totalt basert på egen synsing, etter å ha sett en del norske filmer/serier som visstnok har vært veldig populære (type Uno, Buddy, Max Manus, Rovdyr o.l.) men som jeg bare ikke greier fordi stereotypene og skuespillers/manusforfatters/regissørs oppfattelse av ulike typer norske mennesker blir så kleint. Språket har helt sikkert mer å si enn jeg har lagt merke til, som du sier er stort sett disse skuespillerne teaterutdannet.

For meg har det mest handlet om det de sier og hvem de "er", er man jente fra Oslo går man på dop, er man gutt har man vokst opp med alenemor på østkanten, har man dialekt er man bygdetulling med angst osv. - og det er jo ofte de samme 5-6 skuespillerne som dukker opp i nye kleine roller, det hjelper vel ikke helt det heller:p

Samtidig er det vel kanskje det som selger, eller de blir oppfattet som pretensiøse om de går utenom oppskriften? Ikke vet jeg, hadde vært forfriskende å se en større norsk satsning med litt nye navn på tapeten som IKKE kommer rett fra nationaltheaterets øvingslokaler.

Skrevet

Hva synes dere etter kveldens episode? Jeg synes det tok seg opp, men Gørild Mauseth gjør en fantastisk dårlig jobb. Jeg trodde hun liksom skulle vært en god skuespiller, jeg....

Skrevet

Hva synes dere etter kveldens episode? Jeg synes det tok seg opp, men Gørild Mauseth gjør en fantastisk dårlig jobb. Jeg trodde hun liksom skulle vært en god skuespiller, jeg....

Gørild Mauseth er en under middels skuespiller med over middels divanykker for å være "såpass" ukjent og med såpass lite talent. At hun er pretensiøs og veldig selvhøytidelig kom jo heeelt tydelig frem under den fiske-saken der hun saksøkte NRK for å ha brukt gamle bilder av henne fra en film der hun boltret seg naken med masse fisk. (Brent av Frost tror jeg den het den filmen)

Og nå er hun altså med i Erobreren... på NRK?

Om du googler henne kommer det opp type 3 roller hun har gjort. Hun har sikkert gjort mere, men hun er altså ingen "stor skuespiller" og jeg skjønner vel at produksjoner vegrer seg for å ta henne med, både siden hun ikke er så voldsomt flink og altså tar seg selv litt for alvorlig. Om de ikke passer seg blir de vel saksøkt :fnise:

Jaja, min personlige mening er det nå ihvertfall, at hun virker som litt av ei .. heks :fnise:

Skrevet

Hvis man ser fra 01:20 i første episode (link lenger opp på siden) kommer poenget med Mauseth svært godt frem.

Skrevet

Interiøra er iallfall fantastiske!

Det er jeg enig i!

Forresten, så synes jeg hun som spiller Veronica spiller godt. Så henne faktisk i dag og tenkte først at hun ser ond ut. Hun er helt sikkert ikke det i virkeligheten, kjenner noen av slektningene hennes og de er fantastiske mennesker, men det tyder jo på at hun virker troverdig i rollen. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...