AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #1 Del Skrevet 19. februar 2012 Har en liten diskusjon gående med en venninne som er nyutdannet fysioterapeut. Hun mener at man ikke skal bruke gåvogn (type Brio e.l.) fordi man lærer å gå på feil måte, men jeg mener at hun forveksler gåvogn med gåstol (sånn til å sitte opp i)? Hva er riktig? Redd for å være altfor bastant i tilfelle jeg tar feil:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #2 Del Skrevet 19. februar 2012 Jeg fant noen diskusjoner om det på et annet forum: http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php/topic/137511933-ja-eller-nei-til-gastolgabil/ http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php/topic/4655079-ga-vogn/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #3 Del Skrevet 19. februar 2012 Jeg fant noen diskusjoner om det på et annet forum: http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php/topic/137511933-ja-eller-nei-til-gastolgabil/ http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php/topic/4655079-ga-vogn/ Leste de, og har lest andre tråder om det, men er fortsatt litt forvirret. Er det noe galt med gåvogn/ gåbil, altså en sånn barnet støtter seg til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pysepusen Skrevet 19. februar 2012 #4 Del Skrevet 19. februar 2012 Jeg har lært at så lenge barnet ikke kan gå selv så skal de ikke bruke gåvogn. Det går på det samme som at man ikke skal holde branet i hendene og "gå" med det til det kan gå selv. De skal ikke gå før de er klar for det - og det er de ikke før de gjør det selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sivjune Skrevet 19. februar 2012 #5 Del Skrevet 19. februar 2012 Er det noen som har kilder? Linker til forskning eller skriverier fra fysioterapeuter el.l? Ikke at jeg betviler det som blir skrevet her, men hadde vært kjekt å lese fagpersoners uttalelser om det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille katt Skrevet 19. februar 2012 #6 Del Skrevet 19. februar 2012 Eehh... mange barn reiser seg opp langs bord/stoler ganske tidlig, og begynner å gå langs bordene. Alle mine 3 har gjort det før nærmest før de kunne krabbe og sitte ordentlig. Samtidig har de funnet babygymmer etc. som de har skjøvet foran seg og brukt som "rullator". Og ikke minst Briovogn. Det er jo ikke vi som har pushet dem til å gå med gåvogn, den har de klart å finne helt selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #7 Del Skrevet 19. februar 2012 Eehh... mange barn reiser seg opp langs bord/stoler ganske tidlig, og begynner å gå langs bordene. Alle mine 3 har gjort det før nærmest før de kunne krabbe og sitte ordentlig. Samtidig har de funnet babygymmer etc. som de har skjøvet foran seg og brukt som "rullator". Og ikke minst Briovogn. Det er jo ikke vi som har pushet dem til å gå med gåvogn, den har de klart å finne helt selv. Men da er de jo klar for det Hva med dem som setter barna bak en gåvogn før de overhodet kan reise seg opp selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #8 Del Skrevet 19. februar 2012 Eehh... mange barn reiser seg opp langs bord/stoler ganske tidlig, og begynner å gå langs bordene. Alle mine 3 har gjort det før nærmest før de kunne krabbe og sitte ordentlig. Samtidig har de funnet babygymmer etc. som de har skjøvet foran seg og brukt som "rullator". Og ikke minst Briovogn. Det er jo ikke vi som har pushet dem til å gå med gåvogn, den har de klart å finne helt selv. Det er det som er forskjellen, noen setter de foran gåvognen før de egentlig er klare for det. Man kan ofte se på barn hvordan de har lært seg å gå. F.eks vil et barn som er vant til å gå mens mamma eller pappa holder i hendene ofte gå med armene mye opp, siden det er slik de er vasnt til å finne balansen. Et barn som lører det "av seg selv"b vil være tryggere med armene ned og ut til siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille katt Skrevet 19. februar 2012 #9 Del Skrevet 19. februar 2012 Men da er de jo klar for det Hva med dem som setter barna bak en gåvogn før de overhodet kan reise seg opp selv? Hva med dem? De erfarer vel bare at barna deiser i gulvet, fordi de overhodet ikke kan reise seg opp selv... . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #10 Del Skrevet 19. februar 2012 Skal man ikke holde barna i hendene og gå fremover? Dette har jo folk gjort til alle tider, ante ikke at det var galt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #11 Del Skrevet 19. februar 2012 Skal man ikke holde barna i hendene og gå fremover? Dette har jo folk gjort til alle tider, ante ikke at det var galt! Du skal helst ikke gjøre det nei, fordi de da ofte blir "presset" til å gå før kroppen er klar for det. Det beste er at de lærer seg det selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulu-kulu Skrevet 19. februar 2012 #12 Del Skrevet 19. februar 2012 Hjelpe meg,rart at så mange mennesker ser ut til å fungere helt normalt. Har det virkelig noe å si,at enkelte barn holder armene i været,den første stunden etter at de har lært å gå? Litt uvitende her kjenner jeg,noen "spesialister" her,som kan fylle inn? Jobber i bhg,og har ei som gjør dette,altså holder armene i været. Men kun når hun springer,ikke når hun går. Blir 2 i mars,lærte å gå for 5 mndr siden.Sunn og frisk unge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulu-kulu Skrevet 19. februar 2012 #13 Del Skrevet 19. februar 2012 Og en ting til..man merker jo fort om barnet er klar for å prøve seg eller ikke. Ja,så lenge den voksne innehaver sunn fornuft da vel og merke. Mulig jeg er helt på jordet her,har jobbet med så mange småbarn,og har 2 selv,men alle kan ta feil... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #14 Del Skrevet 19. februar 2012 Dette har jo folk gjort til alle tider Hvordan i alle dager vet du det!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #15 Del Skrevet 19. februar 2012 Hjelpe meg,rart at så mange mennesker ser ut til å fungere helt normalt. Har det virkelig noe å si,at enkelte barn holder armene i været,den første stunden etter at de har lært å gå? Litt uvitende her kjenner jeg,noen "spesialister" her,som kan fylle inn? Jobber i bhg,og har ei som gjør dette,altså holder armene i været. Men kun når hun springer,ikke når hun går. Blir 2 i mars,lærte å gå for 5 mndr siden.Sunn og frisk unge. Det har ikke så mye å si nei, jeg bare sa at det ofte er lett å se hvordan de har lært seg å gå. Og om man googler litt, så ser man at de fleste eksperter sier at det er best at ting kommer når det kommer naturlig. Man skal f.eks heller ikke sette barna opp før de klarer å sette seg opp selv. Det blir selvfølgelig folk av barna uansett, men det er ikke det beste. Hilsen en som både har gått med barna og satt de opp når de var for utålmodige til å ligge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulu-kulu Skrevet 19. februar 2012 #16 Del Skrevet 19. februar 2012 Godt det da. Missforsto nok litt ser jeg. Er for at de skal få prøve å gå når de er klare for det,og først da. Og sitte når de klarer det selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ashley_Johanna Skrevet 20. februar 2012 #17 Del Skrevet 20. februar 2012 Ts her. Hun begynte å gå med vogna av seg selv, og har gått langs bordkanter osv lenge. Så da er det greit da.. skal hilse fysiovenninna mi og si det;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå