Gå til innhold

Betyr dette at jeg må betale toll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg skal spore pakken står det "Sendingen er antatt tollpliktig og er sendt til tollbehandling" betyr dette at jeg må betale toll da? Eller sjekker de pakken bare? Jeg har bestilt veske fra Ebay, men har bedt selgeren og sende den som en gave.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, mest sannsynligvis. Man får ikke brev/melding fra tollen hver gang de sjekker en pakke som skal inn i landet. På en annen side står det at den er antatt tollpliktig, men tipper du må betale ja. Hvor mye skrev selgeren at verdien på vesken var? Pleier alltid å få den nedjustert, hjelper ikke alltid at den kun er merket som gave.

Skrevet

Når jeg skal spore pakken står det "Sendingen er antatt tollpliktig og er sendt til tollbehandling" betyr dette at jeg må betale toll da? Eller sjekker de pakken bare? Jeg har bestilt veske fra Ebay, men har bedt selgeren og sende den som en gave.

Det betyr at de, som alltid, har sett at denne er sendt fra et selskap og ikke fra en privatperson, og derfor vet at det ikke er gave.

Det er ulovlig toll og mva unndragelse å få selgeren til å merke dette som gave, så du kan vente å høre fra tollvesenet, og å måtte betale alle avgifter + gebyr.

• Liker 3
Skrevet

^ Hun har kjøpt vesken på Ebay, noe som betyr at vedkommende lett kan være en privatperson.

Skrevet

Den ble jo kjøpt fra en privatperson da? Kjøpte den jo på ebay.

Skrevet

Ja, mest sannsynligvis. Man får ikke brev/melding fra tollen hver gang de sjekker en pakke som skal inn i landet. På en annen side står det at den er antatt tollpliktig, men tipper du må betale ja. Hvor mye skrev selgeren at verdien på vesken var? Pleier alltid å få den nedjustert, hjelper ikke alltid at den kun er merket som gave.

Jeg fikk ikke brev, jeg sporet pakken på posten.no. Men det kan jo hende alle pakkene som blir sendt fra utlandet blir sjekket?

Skrevet

Den ble jo kjøpt fra en privatperson da? Kjøpte den jo på ebay.

Men du har kjøpt den - det er ingen gave, noe tollvesenet pleier å fange opp. De vurderer relasjonen mellom deg og selgeren, om det er overført penger i forbindelse med transaksjonen, hva verdien egentlig er, og så videre.

Skrevet

Jeg kjøpte nettop et skjørt som gikk til tollbehandling og rett igjennom. Selgeren hadde merket det som gave og pakket det inn i en gavepose (uten at jeg hadde bedt som det).

• Liker 1
Skrevet

Nei, det betyr bare at din pakke er en av mange tusen som blir plukket ut for en ekstra sjekk. Det betyr ikke automatisk at du må betale toll. Det kan hende de ikke finner noe som de mener er verdt å reagere på. Men man vet aldri.

• Liker 1
Skrevet

Nei, ikke nødvendigvis.

Mest sannsynlig slipper du unna med å betale mva.

Skrevet

Åh, herlig! Tusen takk for svar dere :)

Hun hadde visst pakket inn vesken i pakkepapir og lagt oppi ett bursdags kort. Så håper det går bra!

Skrevet

Åh, herlig! Tusen takk for svar dere :)

Hun hadde visst pakket inn vesken i pakkepapir og lagt oppi ett bursdags kort. Så håper det går bra!

Regner med du snylter på skatten, betaler arbeidskraft svart og nasker i butikken også?

• Liker 5
Skrevet

Regner med du snylter på skatten, betaler arbeidskraft svart og nasker i butikken også?

Nei, det gjør jeg ikke! Er en designer veske så hadde endt opp med å betale rundt 2000kr skatt. Den lages ikke lenger i den fargen så er nesten umulig og få tak i den. Hadde nok betalt det samme for den om jeg hadde kjøpt den på finn. Dessuten så koster vesken omtrent det samme over hele verden.

Skrevet

Nei, det gjør jeg ikke! Er en designer veske så hadde endt opp med å betale rundt 2000kr skatt. Den lages ikke lenger i den fargen så er nesten umulig og få tak i den. Hadde nok betalt det samme for den om jeg hadde kjøpt den på finn. Dessuten så koster vesken omtrent det samme over hele verden.

Ok, så konklusjonen er at så lenge jeg har planer om å kjøpe en designerveske i riktig farge så kan jeg tjene svarte penger, eller snylte på skatten, for å kjøpe den?

• Liker 4
Skrevet

Ok, så konklusjonen er at så lenge jeg har planer om å kjøpe en designerveske i riktig farge så kan jeg tjene svarte penger, eller snylte på skatten, for å kjøpe den?

Hvorfor gidder du bruke tiden din på å kritisere meg for hva jeg kjøper egentlig? Trur nok alle nordmenn som kjøper ting på Ebay har gjort det her!

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor gidder du bruke tiden din på å kritisere meg for hva jeg kjøper egentlig? Trur nok alle nordmenn som kjøper ting på Ebay har gjort det her!

Jeg kritiserer da ikke hva du kjøper? Jeg kjøper selv mange fine vesker i riktige farger.

Det jeg påpeker er dine umoralske valg. Det å unnlate å betale mva/toll er like ulovlig som å unndra skatt, betale svart arbeidskraft og så videre. Det er unndragelse av avgifter og skatt til norske myndigheter. Jeg forstår at dette er helt greit for deg så lenge du får en "fin veske i riktig farge" og "alle andre nordmenn gjør det samme". Men det gjør det ikke mer lovlig, nettopp derfor har tollvesenet nå hentet inn pakken din til en ekstra kontroll, fordi de misstenker slik avgiftsunndragelse.

• Liker 4
Skrevet

Så det er helt ok å bryte loven fordi "alle andre" gjør det?

Er det greit å rane, svindle og jobbe svart også? Det skjer jo overalt i verden, så hvorfor skal ikke jeg kunne gjøre det?

Makan til kvalm holdning.

Hadde jo vært en fin ende på visa om vesken blir stoppet i tollen OG INNDRATT fordi du ikke har noen hemninger med å bryte loven.

• Liker 1
Skrevet

Husk at man må betale mva på gaver av høyere verdi enn 2000 kr.

Skrevet

Husk at man må betale mva på gaver av høyere verdi enn 2000 kr.

Med mindre det har kommet nye satser i 2012, så er det merverdiavgift, fortollingsgebyr og eventuelt toll på varer (noe man har betalt for, for eksempel til privatperson på ebay) over 200 NOK og gaver over 1000 NOK.

Skrevet

Med mindre det har kommet nye satser i 2012, så er det merverdiavgift, fortollingsgebyr og eventuelt toll på varer (noe man har betalt for, for eksempel til privatperson på ebay) over 200 NOK og gaver over 1000 NOK.

Stemmer. Du må nok betale uansett, TS.

uansett hvor fin den er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...