Gjest Étoile Skrevet 8. januar 2004 #1 Skrevet 8. januar 2004 Ble sjokkert da jeg så denne saken på tv i stad: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ost...ld/3404153.html At en 16-åring er villig til å prostituere seg for et par tusenlapper med en vilt fremmed eldre mann er jo helt sprøtt! Jentene sier at de gjør det for spenningens skyld, og for å spe på lommepengene. Hvor er foreldrene?
Bettie Skrevet 8. januar 2004 #2 Skrevet 8. januar 2004 De jentene som prøver den varianten for å tjene noen tusenlapper er nok i randsonen fra før. mange sier at de vil bruke pengene til klær, eller at de gjør det for spenningens skyld, men oftest er det for å få midler til å dekke et dop-forbruk. Det gjør det ikke bedre, men nesten verre, for dette er da ofte jenter som hverken foreldre, skole eller andre har klart å fange opp i tide. Og det er trist. Ille er det også at det finnes menn som utnytter dette. Man kan kanskje argumentere med at jentene gjør det av egen, fri vilje, men de fleste av disse jentene er skadet på en eller annen måte, og da er jeg usikker på hvor fri den viljen er.
Joplaya Skrevet 8. januar 2004 #3 Skrevet 8. januar 2004 Må si meg uenig med Bettie. Mye er riktig. Men det ser ut til at flere og flere av de unge som selger seg gjør det faktisk av det man kan kalle fri vilje, i den grad ungdom har evne til å tenke gjennom hva de gjør. De selger seg for å få råd til det som er nødvendig for å være det de tror de trenger å være i det miljøet de er i. Jeg tror dagens tenåringer, generelt sett, har et annet syn på sex i dag enn det som var vanlig for bare 5-10 år siden. De ser på seg selv som fremdeles jomfru etter oralsex, noen er kanskje enig at det er riktig, men det er ikke hva jeg ser på som jomfrudom. Konformitetspresset er sterkt i ungdomstiden. Nå kanskje mer enn før da det kreves mer av den riktige looken, den riktige mobilen osv. Gjennom en oppgave for 3 år siden fremførte vi et rollespill for en ungdomsgruppe som gikk på motepress blant ungdom. Etterpå hadde vi diskusjon. I den diskusjonen kom det faktisk frem at de kjente til at jenter solgte seg for å kunne kjøpe miss sixty bukser.
Bettie Skrevet 8. januar 2004 #4 Skrevet 8. januar 2004 Jeg er ikke uenig med deg i at det finnes jenter som selger sex for å få råd til et eller annet. Men jeg mener at disse jentene er skadet på en eller annen måte. De verdsetter ikke seg selv. men betrakter seg som et objekt. Og selv om mange sier at de selger sex for å få råd til den eller den buksa, så viser undersøkelser at flertallet bruker penger på alkohol eller dop. Men merkeklærbegrunnelsen er mer akseptabel - av en eller annen grunn. Tror du finner svært på trygge 16-åringer, med god selvtillit og evne til positiv selvhevdelse på internettsteder - lagt ut for salg.
Gjest Étoile Skrevet 8. januar 2004 #5 Skrevet 8. januar 2004 Om pengene går til dop/alkohol/røyk eller materielle ting de føler er nødvendige i sitt miljø, synes jeg er like ille. Begge deler er ting man blir "presset" til, enten det er snakk om motepress eller drikkepress. Jeg synes mange tenåringer i dag har et bekymringsverdig forhold til seksualitet og sitt egenverd. En ting er at disse jentene det er snakk om muligens allerede har falt litt "utenfor" og ingen har fanget dem opp, men jeg synes det er helt forferdelig at de ser på seg selv som et objekt på den måten, er vare som er til salgs - og noe de ønsker å prøve prostitusjon fordi det er "spennende".
Gjest Ødipus Skrevet 8. januar 2004 #6 Skrevet 8. januar 2004 Hva er egentlig galt med dette da? Jentene får de tusenlappene de trenger, og mennene (kunden) får sitt behov dekket. Begge parter er like fornøyde, og det står ingen skummel østeuropeisk hallik bak og truer dem. Sex har alltid vært en salgsvare, og kommer til å forbli det, så lenge det finnes selgere og kjøpere Men dette blir kanskje for sterk kost for deres forenklede verdensbilde?! -Ottaroppfatningene her inne er jo jevnt over at kvinner utnyttes, ikke at kvinner/jenter selv oppsøker prostitusjon som en arena.
Nusse Skrevet 8. januar 2004 #7 Skrevet 8. januar 2004 Hva er egentlig galt med dette da? Jentene får de tusenlappene de trenger, og mennene (kunden) får sitt behov dekket. Begge parter er like fornøyde, og det står ingen skummel østeuropeisk hallik bak og truer dem. Sex har alltid vært en salgsvare, og kommer til å forbli det, så lenge det finnes selgere og kjøpere Men dette blir kanskje for sterk kost for deres forenklede verdensbilde?! -Ottaroppfatningene her inne er jo jevnt over at kvinner utnyttes, ikke at kvinner/jenter selv oppsøker prostitusjon som en arena. Hør nå her: Dette er snakk om barn, ikke voksne kvinner! :evil:
waco Skrevet 8. januar 2004 #8 Skrevet 8. januar 2004 Nusse, jeg er faktisk drittlei av at jenter under atten men over seksuell lavalder blir betegnet som barn, mens gutter under myndighetsalder men over kriminell lavalder ALLTID blir behandlet som voksne kriminelle.... Min bror satt i varetekt da han var femten... Waco Nusse, jeg er drittlei, vennligst bruk et annet argument.
Bettie Skrevet 9. januar 2004 #9 Skrevet 9. januar 2004 Når det gjelder sex mellom likeverdige parter, er det vel ingen som protesterer, eller ser noe offer. Det er når den ene parten er sterkere enn den andre, enten gjennom makt eller på annen måte at man kan snakke om at det finnes et offer. 16-åringer som er på nettet har ikke den livserfaringen som en 30-50 årig mann, og blir derfor fort et offer. I tillegg kommer at disse 16-åringene ofte har en bakgrunn som gjør at de ikke har den nødvendige ballast i slike forhold. Så man kan si at de blir dobbet offer. Og waco - den argumentasjonen din - om at det ikke er synd på 16-årige jenter fordi broren din satt i varetekt som 15-åring, holder ikke for meg. 15-åringer har ikke noe i fengsel å gjøre, og en urett blir ikke opphevet ved en annen.
*Shira* Skrevet 9. januar 2004 #10 Skrevet 9. januar 2004 Jeg er også sjokket. Dagens ungdom har fått et helt annet forhold til seksualitet nå. Jeg har på følelsen av at de puler med venner og alle de de kjenner, de har liksom ikke forhold til det. Og kan de skaffe seg ny telefon, klær etc ved å knulle en 40 år gammel mann så gjør det det. De har ingen hemninger.
Bettie Skrevet 9. januar 2004 #11 Skrevet 9. januar 2004 Synes ikke det er så rart om ungdom har færre hemninger enn for få år siden. Hvilke rollemodeller har unge jenter? Bare ta en titt på en gjennomsnitlig dag på MTV - så flørtes det med sex på nesten hver eneste video. Budskapet blir fort da at for å være med - må man spille på sex, og 16-åringer har ikke livserfaring nok til å være med i det spillet uten å bli tapere i forhold til menn i 30 - 50-årene, sælig de 16-åringene som fra før har litt lite i bagasjen hjemmefra eller som har blitt skadet på en eller annen måte (omsorgssvikt, overgrep ol)
Suzy Skrevet 9. januar 2004 #12 Skrevet 9. januar 2004 Jentene får de tusenlappene de trenger, og mennene (kunden) får sitt behov dekket. Begge parter er like fornøyde, og det står ingen skummel østeuropeisk hallik bak og truer dem. Jeg tviler på om begge parter er like fornøyde... Hva med sexlivet til disse jentene senere, hva med selvbildet deres? Og Waco - gutter på 16 er også barn... 16 er ikke modne mennesker og innser sjelden konsekvensene av sine handlinger. Jeg driter i om du er drittlei det faktum at 16-åringer er barn - de er det like fullt...
Gjest sexysadie Skrevet 9. januar 2004 #13 Skrevet 9. januar 2004 Min bror satt i varetekt da han var femten... Waco . Hva hadde han gjort da?
Nusse Skrevet 9. januar 2004 #14 Skrevet 9. januar 2004 Nusse, jeg er faktisk drittlei av at jenter under atten men over seksuell lavalder blir betegnet som barn, mens gutter under myndighetsalder men over kriminell lavalder ALLTID blir behandlet som voksne kriminelle.... Min bror satt i varetekt da han var femten... Waco Nusse, jeg er drittlei, vennligst bruk et annet argument. Nå er det jo faktisk slik at Norsk lov definerer personer under 18 år som barn når det gjelder salg av sex, og dermed blir dette ulovlig barneprostitusjon. Selv om artikkelen dreiet seg om jentunger som prostituerer seg, er det jo blitt ganske utbredt at svært unge gutter selger seg til middelaldrende/eldre menn, og det selvfølgelig et like stort problem! Etter min mening er dette snakk om menneskeverd, og har forsåvidt ingenting å gjøre med kjønnsdebatt eller "kvinnesak".
waco Skrevet 9. januar 2004 #15 Skrevet 9. januar 2004 Sexy...han hadde tagget eller noe sånt... 16 åringer er OVER DEN SEKSUELLE LAVALDER!!! De er gamle nok til å kjøre traktor om de vil. Nusse, at norsk lov kriminaliserer prostitusjonsbegreper kan godt hende.... MEN NORSK LOV ER EN ULOGISK LOV!!!!! Det er ikke lenge siden den var forbudt for seksten år gamle gutter å ha sex med tyve år gamle gutter..... OG DA SKULLE DET VÆRE SÅNN???? Dumme mennesker som ikke fortjener bedre....forresten er norsk lov i utakt med virkeligheten, det beviste nrk-reportasjen..... Norsk lov er ikke en mal som kan definere menneskers seksualliv... å påstå noe sånt er å leve på illusjoner som ligger så himmellangt herifra at det nesten ikke er vits....
Mandy Skrevet 9. januar 2004 #16 Skrevet 9. januar 2004 Hvor er foreldrene? Foreldrene kan i aller høyeste grad være tilstede slik de bør være i disse barna/ungdommenes liv likevel. Det er dessverre ikke bare foreldrenes påvirkning på barns liv som er utslagsgivende for hva som foregår i hodet på barna deres.
waco Skrevet 9. januar 2004 #17 Skrevet 9. januar 2004 Mandy...jeg er jammen ikke helt sikker jeg... Hvis jeg bruker meg selv som eksempel, husker jeg dengang jenter i "problemalderen" var aktuelle.... småtøser som er på vei til voksendommen. Jeg brukte svært ofte jentas forhold til moren som et pekepinn om det kunne bli noe mer enn bare prat når det gjaldt småjentene... Det var noen kriterier som måtte stemme, første regel var at mødrene måtte forakte meg på en eller annen måte, mislike meg altså og andre regel var at datteren gjorde det motsatte av morens ønske. - Og alle vet at denslags er det enkleste sak i hele verden.... Hvorfor det er sånn aner jeg ikke. Vi gutter er bare med på leken deres... Waco
Gjest Anonymous Skrevet 9. januar 2004 #18 Skrevet 9. januar 2004 Hvor på nettet er det man kan treffe disse pengesugne småfrøknene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå