Snop Skrevet 19. februar 2012 #1 Skrevet 19. februar 2012 Jeg har en pus som de siste par ukene har kastet opp ca hver 3. dag. Avføringen er helt normal og hun er helt frisk og rask ellers, og spiser/drikker helt normalt... Er det vanlig at katter går gjennom slike "faser" eller bør jeg tenke sykdom?
Minya Skrevet 19. februar 2012 #2 Skrevet 19. februar 2012 Kaster hun opp rett etter hun har spist, eller er det ikke noe mønster på når hun kaster opp?
Snop Skrevet 19. februar 2012 Forfatter #3 Skrevet 19. februar 2012 Kaster hun opp rett etter hun har spist, eller er det ikke noe mønster på når hun kaster opp? Jeg vet ikke, det skjer veldig ofte om natten. Det er veldig varierende hva som kommer ut også, et par ganger har det vært masse ufordøyd mat som ser ut som det ikke har vært i magen særlig lenge (i ganske store mengder), i natt var det en hårball som kom opp, og én gang var det ikke særlig annet enn ganske flytende væske :/ Men som regel er det litt mat, bare.
Heart7086 Skrevet 19. februar 2012 #4 Skrevet 19. februar 2012 Min erfaring(ut fra våre katter) sier at det er orm ute å går:) Kan være en ide med en ormekur da, bare for å være sikker. 2
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 19. februar 2012 #5 Skrevet 19. februar 2012 En av mine to har slike faser hun går igjennom. Grunnene til at hun kaster opp har vært enten: -ufordøyd mat. Hun har rett og slett spist for fort -hårballer. Hun vasker mye på søsteren sin, som er langhåret. Vi kan alltid se et mønster i at det kommer mange færre hårballer når søsteren er nyklippet/barbert (naturlig nok) -hun har en fasinasjon for planter. I en laaaang periode spiste hun små små biter av en spesiell plante som sto i stuen, som ikke skal være skadelig for katter å spise på. Når hun hadde spist på denne, var oppkastet ofte nesten vannlig/slimaktig, fordi hun ikke hadde noe særlig mat å kaste opp. Dette pågikk i lang tid fordi jeg ikke klarte å koble sammenhengen (plantebitene var så små at de så mer ut som rusk enn planteblader). Når planten ble fjernet, opphørte dette oppkastet Jeg har også hatt henne hos veterinær som har tatt utvidet blodprøve, og funnet at det ikke var noe galt med henne.
Gjest badeand1 Skrevet 19. februar 2012 #6 Skrevet 19. februar 2012 Katten min kastet opp da hun fikk enkelte typer mat. Har du bytta mat i det siste?
Perelandra Skrevet 19. februar 2012 #7 Skrevet 19. februar 2012 (endret) Har selv erfaring med at katter kaster opp hvis de har innvollsorm. Edit: Faren for orm er nok mindre nå på denne tiden av året som det er mindre å jakte på. Endret 19. februar 2012 av Perelandra 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #8 Skrevet 19. februar 2012 trolig hårballer. gi en skje med rapsolje regelmessig over en to dagers tid, så vil det hjelpe:)
Gjest Lille-pus Skrevet 19. februar 2012 #9 Skrevet 19. februar 2012 Det kan godt være innvollsorm ja - og for å komplisere bildet så bør det nevnes at jeg i går kjørte 3 filleryer i vaskemaskinen (en etter en, de er relativt lange), - fordi "noen" hadde lagt en vakker, velvoksen, bløt hårball på hver av dem.
Perelandra Skrevet 20. februar 2012 #10 Skrevet 20. februar 2012 Det kan godt være innvollsorm ja - og for å komplisere bildet så bør det nevnes at jeg i går kjørte 3 filleryer i vaskemaskinen (en etter en, de er relativt lange), - fordi "noen" hadde lagt en vakker, velvoksen, bløt hårball på hver av dem. Det er jo helt selvsagt at det ikke går an å kaste opp alt på en av filleryene! Det finnes egne regler innen katteverdenen for slikt!
Heart7086 Skrevet 20. februar 2012 #11 Skrevet 20. februar 2012 Her vi bor der det ihvertfall like stor sjanse for at det er orm, vinter eller sommer! men deet kan jo like godt være hårballer. Husket nå at Pus hadde en periode hun kasta opp Mye, måtte til slutt ta henne med til dyrlegen og de fant en hårball som satt fast!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå