AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #1 Skrevet 19. februar 2012 Min manns brors og kjæresten hans har nå flyttet sammen. Hun har barn fra før som vi hittil ikke har hatt nevneverdig kontakt med (såvidt truffet to ganger, vi bor langt fra hverandre), men forholdet har jo nå tatt en annen retning med samboerskap og de sier også de nå prøver på felles barn, så vi føler det naturlig at vi ikke utelukker hennes særkullsbarn når det gjelder jule- og bursdagsgaver. Vi ser dem sjelden, kanskje en gang i året. Det jeg lurer på er hva andre i samme situasjon gjør i forhold til pris på gaver. Vi er jo ikke tante/onkel til hennes barn, er det likevel forventet at vi bruker like mange penger på deres gaver som vi gjør til deres fellesbarn når det kommer?
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #2 Skrevet 19. februar 2012 Jeg ville neppe gitt like mye til hennes barn som til deres fellebarn. Hennes særkullsbarn har tross alt et eget sett med tanter og onkler, så det er ikke slik at de barna får færre gaver totalt sett, det blir vel snarere motsatt. Hvor mye jeg ville gitt avhenger vel stort sett av hvor ofte jeg ser dem, men jeg ville ikke gitt like mye som til fellesbarna. 4
Gjest Gjesten Skrevet 19. februar 2012 #4 Skrevet 19. februar 2012 Selvsagt skal dere ikke gjøre forskjell. Hvor smålig er det mulig å bli? Vi snakkker om et b a r n her. 2
Gjest Iah Skrevet 19. februar 2012 #6 Skrevet 19. februar 2012 Jeg hadde selvfølgelig ikke gjort forskjell på barna.
Gjest Bergen Skrevet 19. februar 2012 #7 Skrevet 19. februar 2012 Er i samme båt som TS. Elste søn (som kona har fra før ) hur kæreste med barn fra tidligere forhold. Kunne aldrig drømme om å gjøre forskjel på dem og de andre barnebarn. De er uskyldige små, vi snakker om.
Gjest Mahareth Skrevet 19. februar 2012 #9 Skrevet 19. februar 2012 Hvis det var du som hadde barn fra før av, og de som ga gaven, ville de brukt like mye? I min familie kjøper vi ikke gaver til noen søsken eller nevøer og nieser. Foreldrene kjøper og skriver "fra tanter og onkler" på. Nå er min familie over gjennomsnittet stor, så det sparer oss alle for mye tid og penger.
lille-lure Skrevet 19. februar 2012 #10 Skrevet 19. februar 2012 Vi gir ikke til brors kjørestes barn da hun har 4 stykker som vi har sett noen få ganger igjennom de årene de har vært sammen. De bor sammen så det ville jo vært naturlig. Har invitert dem til bursdag ol men ingen av dem gir gave til våres 3 barn så da gir ikke vi til dens 5 barn totalt. Enkelt og greit
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #11 Skrevet 19. februar 2012 Jeg har et barn fra før, og et barn sammen med mannen min. Mannens famiilie har aldri gjort forskjell på sitt "ekte" barnebarn/tante-onkel barn og storesøster.....heldigvis. Jeg har nesten ikke familie selv, så det ville ha blitt veldig merkbart. Svigermor sa senest til meg igår at hun er så glad i størstejenta, og hun så på henne på lik linje som sitt ekte barnebarn. Hun kunne fortelle at dagen før mannen min og meg giftet oss så spurte hun svigermor i et fortrolig øyeblikk om hun ble bestemoren hennes nå når vi ble gift.......og svigermor måtte felle en tåre.. 11
Snuppeluppen Skrevet 19. februar 2012 #12 Skrevet 19. februar 2012 (endret) Jeg har et barn fra før, og et barn sammen med mannen min. Mannens famiilie har aldri gjort forskjell på sitt "ekte" barnebarn/tante-onkel barn og storesøster.....heldigvis. Jeg har nesten ikke familie selv, så det ville ha blitt veldig merkbart. Svigermor sa senest til meg igår at hun er så glad i størstejenta, og hun så på henne på lik linje som sitt ekte barnebarn. Hun kunne fortelle at dagen før mannen min og meg giftet oss så spurte hun svigermor i et fortrolig øyeblikk om hun ble bestemoren hennes nå når vi ble gift.......og svigermor måtte felle en tåre.. Det er koselig Endret 19. februar 2012 av Snuppeluppen
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #13 Skrevet 19. februar 2012 Selfølgelig gjør man ikke forskjell når det gjelder små barn... Gaveregnskap er dessuten kjempeharry 1
Zoë Castillo Skrevet 19. februar 2012 #14 Skrevet 19. februar 2012 Vi bruker ikke å gjøre forskjell i slike situasjoner. Vi gir for ca 200, så det er ikke allverden uansett.
Gjest loren Skrevet 19. februar 2012 #15 Skrevet 19. februar 2012 Jeg hadde ikke gjort forskjell, kanskje fordi jeg er mor til et særkullsbarn selv, og hadde blitt lei meg på hans vegne om det hadde blitt gjort forskjell på han og evt fremtidige søsken.
ViljaH Skrevet 19. februar 2012 #16 Skrevet 19. februar 2012 Det blir forskjell uansett da, om ikke også særkullsbarnas farmor og farfar følger opp og gir gave til det nye fellesbarnet. Da vil særkullsbarna få 3 besteforeldregaver, mens fellesbarnet to. Særkullsbarna får gaver fra 3 tante/onkelsider, fellesbarnet fra to. Så jeg synes man skal justere case by case ift hvordan alle sidene gjør det, så barna i familien opplever mest mulig lik behandling, like store gavehauger. 6
Smula Skrevet 19. februar 2012 #17 Skrevet 19. februar 2012 Jeg har et barn fra før, og et barn sammen med mannen min. Mannens famiilie har aldri gjort forskjell på sitt "ekte" barnebarn/tante-onkel barn og storesøster.....heldigvis. Jeg har nesten ikke familie selv, så det ville ha blitt veldig merkbart. Svigermor sa senest til meg igår at hun er så glad i størstejenta, og hun så på henne på lik linje som sitt ekte barnebarn. Hun kunne fortelle at dagen før mannen min og meg giftet oss så spurte hun svigermor i et fortrolig øyeblikk om hun ble bestemoren hennes nå når vi ble gift.......og svigermor måtte felle en tåre.. Så fint! Ble rørt jeg. I utgangspunktet synes jeg barn skal behandles likt. Men jeg vet at i praksis så avhenger det om hvor tett forhold alle har, og størrelsen på familier på begge sider.
Gjesten Skrevet 19. februar 2012 #18 Skrevet 19. februar 2012 Det er vel kanskje lurt å finne ut hvordan de gjør det på den andre siden av familien, slik at dere er samkjørte. I utgangspunktet synes jeg ikke man skal gjøre forskjell, men jeg synes det viktigste er at det er likt fra begge sider, ellers vil det jo bli forskjellig uansett.
Gjest loren Skrevet 19. februar 2012 #19 Skrevet 19. februar 2012 Det blir forskjell uansett da, om ikke også særkullsbarnas farmor og farfar følger opp og gir gave til det nye fellesbarnet. Da vil særkullsbarna få 3 besteforeldregaver, mens fellesbarnet to. Særkullsbarna får gaver fra 3 tante/onkelsider, fellesbarnet fra to. Så jeg synes man skal justere case by case ift hvordan alle sidene gjør det, så barna i familien opplever mest mulig lik behandling, like store gavehauger. Jeg ser poenget ditt, og er enig i at man og bør se an litt fra situasjon til situasjon. Et særkullsbarn vil ha flere å forholde seg til, slik er det bare. Det får man ikke gjort noe med. Det jeg tenker er at i bursdager framover i vår familie vil mine foreldre og søsken, pluss min nye samboers foreldre og søsken bli invitert uansett om det er min sønn eller felles barn som har bursdag. Mens gaver fra min sønns besteforeldre og onkel på farsiden naturlig nok vil bli overrakt der og i stor grad oppbevart hos far (avhengig litt av hva han selv vil såklart). Jeg regner med at min sønn vil se på min kjæres søsken og foreldre som tanter og onkler og "ekstra" besteforeldre, spesielt når vi evt får felles barn. Regner med det vil føles sårt for en som ser at søsken får mer av en de ser på som det samme, hvis du skjønner hva jeg mener. Men såklart, det kommer an på forholdet (hvor ofte man ser barnet osv) man har til barnet/a, de fleste voksne er vel i stand til å vurdere dette
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #20 Skrevet 19. februar 2012 Hva om vi snur det på hodet? Skal særkullsbarna få like mye er det fellesbarnet som "taper" fordi han har foreldre som bor sammen og dermed færre tanter, onkler og besteforeldre som kan gi gaver. Er det rettferdig da? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå