Gå til innhold

83 stemmer

1. 1. Hva er best?

• Eie
      73
    • Leie
      6
    • Bo hjemme
      2
    • Bo på gata
      2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mange som kjøper bolig når de blir "voksne" og har råd til det. Det er noe jeg også har tenkt en del på. Å kjøpe min egen bolig, om det er hus, tomannsbolig, rekkehus, leilighet, hybel ...

Om jeg nå kjøpte meg en liten leilighet, så ville jeg helst ha kjøpt en ny en. Å pusse opp en gammel leilghet høres slitsomt og dyrt ut, og jeg ville aldri blitt ferdig.

Men veldg gamle bygninger trenger vedlikehold, så jeg ville styrt unna de.

Nei, en ny leilighet måtte det blitt, helst i et nytt bygg! Men nye leilgheten må vedlikeholdes de også, og plutselig får man skadedyr eller soppangrep, eller lekkasje,

og man må ordne forsikring og slikt, og det koster penger.

Så må man fikse ting i leiligheten, som oppvaskmaskin, vaskemaskin, støvsuger - koster penger om disse ryker.

Og plutselig skjer det noe med dusjen og man må skifte pakning.

Eller det skjer noe med det elektriske anlegget

Man må kanskje tilkalle en elektriker eller rørlegger eller snekker for å saumfare hele leiligheten... DYRT!

Jeg føler at det blir veldig mye styr av å kjøpe egen bolig, at jeg tror jeg blir boende hjemme. Det er billig å bo hjemme, og jeg kan spare penger. Mange som er veldig sure på meg, men de er vel misunnelige, tenker jeg :gjeiper:

Om jeg må flytte en gang kan jeg leie en liten hybel, og om noe galt skjer der(som ikke jeg har skylda for) må jo huseier ordne opp i det. Det er bra å leie sånn sett :)

Noen ganger fristser det faktisk å bo på gata og ta dag for dag som de kommer, de slipper iallfall bekymring for uventede regninger, men de har heller andre bekymringer?

Så, hva er best, eie, leie, bo hjemme eller bo på gata?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil gjerne vite hvor gammel du er før jeg svarer.

• Liker 7
Skrevet

Jeg vil gjerne vite hvor gammel du er før jeg svarer.

Jeg blir 31 om 3 mnd :sjenert:

Skrevet

Jeg blir 31 om 3 mnd :sjenert:

2 mnd skulle det stå.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ser på dette som enten:

- forsøk på trolling (det jeg ser på som det mest sannsynlige alternativet)

- forsøk på å rettferdiggjøre en handling som TS selv mener er egoistisk

- forsøk på å skape en debatt om snyltere gjennom en oppdiktet historie

Om det ikke er trolling: betaler du for å bo hjemme? Hva med når alt det ille du ramser opp skjer i hjemmet til dine foreldre, vil du ikke bidra da heller? Og ikke minst, hva synes foreldrene dine om at du bor hjemme?

• Liker 13
Skrevet

Jeg ser på dette som enten:

- forsøk på trolling (det jeg ser på som det mest sannsynlige alternativet)

- forsøk på å rettferdiggjøre en handling som TS selv mener er egoistisk

- forsøk på å skape en debatt om snyltere gjennom en oppdiktet historie

Om det ikke er trolling: betaler du for å bo hjemme? Hva med når alt det ille du ramser opp skjer i hjemmet til dine foreldre, vil du ikke bidra da heller? Og ikke minst, hva synes foreldrene dine om at du bor hjemme?

-det er ikke trolling, jeg lover :fnise:

-jeg prøver ikke rettferdiggjøre noe som helst(tror jeg)

-haha, er vel ingen som snylter her av de alternativene jeg har listet opp på pollen?

Jeg betaler for å bo hjemme ja, og jeg ordner meg selv og er ikke i veien.

De klarer seg fint, de, men de ønsker jo at jeg skal bli "voksen".

Skrevet

Hva betaler du da? Og vil du være med på å betale kostnader som skadedyr, soppangrep, lekkasje, elektriker, rørlegger, vaskemaskin, oppussing osv?

• Liker 4
Skrevet

Tydelig at du aldri har hatt regninger å betale. Bare det at du antyder at det å bo på gata er bedre enn å motta en uventet regningen er jo helt hinnsides all fornuft!

Hvitevarer, iallefall kjøleskap og vaskemaskin er relativt vanlig å eie selv når man leier. Etter å ha hørt alle som må mase i månedsvis på utleier før nytt kommer inn om noe blir ødelagt så foretrekker jeg å eie selv.

Når du leier bor du på eiers premisser, og kan bli oppsagt når som helst om utleier vil bruke området selv.

Uventete regninger får jeg aldri. Jeg vet hva jeg bruker penger på, og eventuelle regninger som ikke kommer månedlig blir satt av til hver måned likevel.

Å skifte pakning er billig, enkelt og raskt. Man trenger ikke å

Om jeg skulle få en uventet utgift som feks tannlege eller ny vaskemaskin så har jeg spart opp en buffer til det. Altså satt til side penger til uventede utgifter. Ethvert voksent menneske burde ha satt til side litt penger til slike tilfeller.

Synes spørsmålet ditt blir for dumt med ditt naive utgangspunkt. Selvsagt er det fint å bo hjemme med mamma og pappa å betale for alt, sette middag på bordet og vaske. Om mor og far er villige til det i årevis da.

For de fleste er det nok fint å flytte fra foreldre når de begynner å bli 18-20, da de fleste er blitt voksne til da.

Økonomisk sett så er det mest gunstig å eie framfor å leie, men man er litt mer bundet opp mot det man eier så enkelte foretrekker å leie.

Og ts, søndag fikser du middag til foreldrene dine, og tilby å betale husleie hjemme og betale for din egen mat.

• Liker 8
Skrevet

Hva betaler du da? Og vil du være med på å betale kostnader som skadedyr, soppangrep, lekkasje, elektriker, rørlegger, vaskemaskin, oppussing osv?

Jeg betaler 3000 i mnd, og kjøper maten selv, men i helgene spiser vi ofte sammen(de kjøper middagen).

De har aldri spurt om jeg vil være med på å betale disse tingene du listet opp, men det har ikke vært så mye sånt - enda.

Er det veldig ille å bo hjemme når man snart er 31? Er det mer akseptert at menn bor hjemme lenge?

Skrevet

Ja, jeg synes det er veldig ille å fortsatt bo hjemme når man er 31. Det viser at man ikke er selvstendig, og at man er veldig gjerrig. (med unntak som at man trenger ekstra hjelp pga handikap, depresjoner og lignende). Kan tenke meg at det er veldig vanskelig å få seg kjæreste når man nevner til det motsatte kjønn at man er over 30 og fremdeles bor hjemme hos mor.

• Liker 17
Skrevet

Jeg betaler 3000 i mnd, og kjøper maten selv, men i helgene spiser vi ofte sammen(de kjøper middagen).

De har aldri spurt om jeg vil være med på å betale disse tingene du listet opp, men det har ikke vært så mye sånt - enda.

Er det veldig ille å bo hjemme når man snart er 31? Er det mer akseptert at menn bor hjemme lenge?

Mann eller dame, det er ikke akseptert. Kom deg ut og stå på dine egne ben. Synes synd på foreldrene dine. De ønsket sikkert å være alene og heller få besøk av barnebarn nå og da.

Hvordan er det egentlig med mannfolk da?

• Liker 7
Skrevet

AB nr.8!

Jeg syns det er trygt og godt å bo hjemme, og jeg har det jeg trenger. Jeg betaler for meg, som jeg nevnte for AB nr.9

Jeg er også flink til å spare penger hver mnd. Sparer det jeg kan mens jeg har muligheten, det forventer foreldrene mine også av meg.

Skrevet

Ja, jeg synes det er veldig ille å fortsatt bo hjemme når man er 31. Det viser at man ikke er selvstendig, og at man er veldig gjerrig. (med unntak som at man trenger ekstra hjelp pga handikap, depresjoner og lignende). Kan tenke meg at det er veldig vanskelig å få seg kjæreste når man nevner til det motsatte kjønn at man er over 30 og fremdeles bor hjemme hos mor.

Ja, jeg har vel hørt venninnene mine ymte frempå om jeg ikke skal flytte for meg selv snart, men jeg har ikke helt klart å ta det innover meg enda.

Jeg er selvstendig på mange måter, men ikke på dette området kanskje?

Kanskje jeg burde nevne at jeg er under NAV - AAP :sjenert:

Skrevet

Mann eller dame, det er ikke akseptert. Kom deg ut og stå på dine egne ben. Synes synd på foreldrene dine. De ønsket sikkert å være alene og heller få besøk av barnebarn nå og da.

Hvordan er det egentlig med mannfolk da?

Jeg skjønner bare ikke hvorfor alle vil at jeg skal bo alene?

Neeei, møter ingen menn ... :sjenert:

Skrevet

Når foreldrene dine legger føringen på hvordan du bruker pengene dine når du har passert 30, så er det noe galt!

Hvordan jeg bruker mine penger har mine foreldre ingeting med. De håper vel sikkert at jeg bruker de fornuftig, men etter jeg flyttet ut så har de ingenting de skulle sagt. Og økonomien min har de ikke noe innsyn i idet hele tatt. Det er ganske befriende skal jeg fortelle deg.

At foreldrene dine forventer at du sparer er jo helt tullete. Ja, du burde spare ikke noe tvil om det. Men hva i all verden skal de gjøre om du ikke sparer? Kaste deg ut?

Du er 31år og burde ikke la foreldrene dine bestemme over deg lengre!

• Liker 2
Skrevet

Ser visst ut som om jeg er alene om å stemme " bo hjemme ", men jeg skjønner ikke hvordan dere klarer å bo for dere selv?

Skrevet

Ja, jeg har vel hørt venninnene mine ymte frempå om jeg ikke skal flytte for meg selv snart, men jeg har ikke helt klart å ta det innover meg enda.

Jeg er selvstendig på mange måter, men ikke på dette området kanskje?

Kanskje jeg burde nevne at jeg er under NAV - AAP :sjenert:

Kjenner 2 stk som er under aap, eller ung ufør eller noe slikt.

Ena er gift med hus og barn, og bare 26 (nei, mannen tjener ikke noe godt). Hun andre er enslig med barn på 30, og eier egen leilighet.

Å være på aap er ingen unnskyldning i så måte-

• Liker 4
Skrevet

Når foreldrene dine legger føringen på hvordan du bruker pengene dine når du har passert 30, så er det noe galt!

Hvordan jeg bruker mine penger har mine foreldre ingeting med. De håper vel sikkert at jeg bruker de fornuftig, men etter jeg flyttet ut så har de ingenting de skulle sagt. Og økonomien min har de ikke noe innsyn i idet hele tatt. Det er ganske befriende skal jeg fortelle deg.

At foreldrene dine forventer at du sparer er jo helt tullete. Ja, du burde spare ikke noe tvil om det. Men hva i all verden skal de gjøre om du ikke sparer? Kaste deg ut?

Du er 31år og burde ikke la foreldrene dine bestemme over deg lengre!

Nei, de bestemmer ikke over meg, men siden jeg kan bo hjemme og bo billig, så forventer de kanskje at jeg skal klare å legge meg opp en del penger så jeg kan kjøpe meg et eget sted.

De har ingen innsyn i mitt privatliv, og jeg har ingen innsyn i deres. Vi har en god tone, det er alt.

• Liker 1
Skrevet

Kjenner 2 stk som er under aap, eller ung ufør eller noe slikt.

Ena er gift med hus og barn, og bare 26 (nei, mannen tjener ikke noe godt). Hun andre er enslig med barn på 30, og eier egen leilighet.

Å være på aap er ingen unnskyldning i så måte-

Nei, jeg prøvde ikke unnskyld, men å forklare situasjonen min akkurat nå.

Skrevet

I mine øyne syns jeg faktisk at det er verre at mannfolk går hjemme med mor enn at en kvinne gjør det. Jeg tenker fort at den mannen er ødelagt på ett eller annet vis. Ikke noe personlig, bare ærlig om hva jeg tenker om saken.

Jeg misunner deg ikke deg instillingen du har til det å løsrive deg og leve som ett voksent menneske. Skjønner at folk blir irriterte av at en voksen mann kan ha en så umoden og gjennomgående lat instilling.

Du har tydeligvis ikke satt deg inn i hvilke muligheter som finnes heller siden du ikke har tenkt tanken borrettslag. (Perfekt for slackers som ikke vil ha spesielt mye ansvar for teknisk stand på boligen)

De som kjenner deg er sikkert vant til at du bor hjemme og er vant med hvordan det er, men sånn generelt tror jeg de fleste reagerer når de hører om noen på over 30 som fortsatt bor hjemme, kvinne eller mann. Tenker fort at dette må være en raring på en eller annen måte.

Alle de tingene du ramser opp som koster penger er ting som som regel varer årevis.

Har man en helt vanlig jobb klarer man å betale ett lite boliglån uten problemer. Man har kansje ikke råd til å gå ut å spise ofte, og drikke ute hver helg. Men har man ett eget sted kan man invitere venner i blandt, og kutte litt ned på byturene. Man tilpasser seg de pengene man har, og så lenge man har helsen kan hvem som helst klare det. Og fremdeles ha råd til å gå ut i blandt, og kjøpe seg de mest "nødvendige" dingsene.

Hvis du er så flink å spare til og med skjønner jeg ikke hvorfor du kommer med en helt fjern kommentar som at du heller ville bodd på gata fordi at du ikke gidder bo for deg selv. Å bo på gata er i hvertfall ikke trygt!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...