Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest blackbird
Skrevet

jeg vet at skilsmisse med mulighet for gjengifte er forbudt i det tros-samfunnet pga det som står i matteus 19:9

"Jeg sier dere: Den som skiller seg fra sin kone av noen annen grunn enn hor og gifter seg med en annen, han begår ekteskapsbrudd".

Men spørsmålet mitt er: hva om 2 unge personer som er med i Jehovas vitner gifter seg når de er 20 og oppdager at ekteskapet ikke blir så bra som de hadde trodd?? får de lov til å skille seg likevel uten at de blir utstøtt(som dere vet så har utstøtelse ganske store konsekvenser i dette tros-samfunnet)??

Videoannonse
Annonse
Gjest blackbird
Skrevet

bare føler for å legge ved enda noen skriftsteder om dette med skilsmisse. Bruker for enkelhets skyld biblegateway så slipper jeg å skrive inn alt for hånd :) bruker "new international version" for de som måtte lure på hvilken oversettelse jeg har valgt der.

Matthew 5:32

But I tell you that anyone who divorces his wife, except for sexual immorality, makes her the victim of adultery, and anyone who marries a divorced woman commits adultery.

Mark 10:11-12

11 He answered, “Anyone who divorces his wife and marries another woman commits adultery against her. 12 And if she divorces her husband and marries another man, she commits adultery.”

Luke 16:18

“Anyone who divorces his wife and marries another woman commits adultery, and the man who marries a divorced woman commits adultery.

Hebrews 13:4

Marriage should be honored by all, and the marriage bed kept pure, for God will judge the adulterer and all the sexually immoral.

Store deler av 1 Korinter kappitel 7 er en studie i det ekstreme.

For å unngå misforståelser: jeg er ikke med i noen kristent tros-samfunn lenger og jeg tror ikke at bibelen er noe mer enn en bok skrevet av mennesker(som kan ta feil) :)

Skrevet

Skal det at de vat unge (forresten er ikke 20 SÅ ungt) gjøre at de får unntak fra Guds ord? Gjør det handlingene deres mindre syndige?

• Liker 4
Skrevet

De kan godt skille seg, men ikke gifte seg igjen. (Med mindre det er 'hor' inn i bildet) for Gud vil de fortsatt være gift. Det gjelder uansett alder.

Skrevet

jeg vet at skilsmisse med mulighet for gjengifte er forbudt i det tros-samfunnet pga det som står i matteus 19:9

"Jeg sier dere: Den som skiller seg fra sin kone av noen annen grunn enn hor og gifter seg med en annen, han begår ekteskapsbrudd".

Men spørsmålet mitt er: hva om 2 unge personer som er med i Jehovas vitner gifter seg når de er 20 og oppdager at ekteskapet ikke blir så bra som de hadde trodd?? får de lov til å skille seg likevel uten at de blir utstøtt(som dere vet så har utstøtelse ganske store konsekvenser i dette tros-samfunnet)??

Jeg er utstøtt også men syntes du har en fientlig tone mot Jehovas vitner. Det er ikke galt å flytte fra hverandre. Det ewr først når man har sex med en annen enn ektefellen at man blir utstøtt, noe som er urimelig av Jehova å kreve.

Gjest blackbird
Skrevet

Jeg er utstøtt også men syntes du har en fientlig tone mot Jehovas vitner. Det er ikke galt å flytte fra hverandre. Det ewr først når man har sex med en annen enn ektefellen at man blir utstøtt, noe som er urimelig av Jehova å kreve.

??????

Gjest blackbird
Skrevet

jeg synes det er urimelig å kreve at en kvinne som har levd sammen med en mann som f. eks har slått henne ikke skal kunne skille seg og gifte seg med en annen. Det er dette livet vi lever nå vi vet helt sikkert at vi har, og vi bør gjøre det vi kan for å gjøre det så godt som mulig.

• Liker 1
Skrevet

jeg synes det er urimelig å kreve at en kvinne som har levd sammen med en mann som f. eks har slått henne ikke skal kunne skille seg og gifte seg med en annen. Det er dette livet vi lever nå vi vet helt sikkert at vi har, og vi bør gjøre det vi kan for å gjøre det så godt som mulig.

Jeg ble slått av min mann for tyve år siden. Han ble ekskludert og jeg er gift på nytt fremdeles vitne.

Gjest blackbird
Skrevet

Jeg ble slått av min mann for tyve år siden. Han ble ekskludert og jeg er gift på nytt fremdeles vitne.

du er ok for meg at du har giftet deg på nytt. Samtidig så synes jeg at de du beskriver er en bekreftelse på at religion har en tendens til å produsere dobbeltmoral og det er det som ikke er ok.

• Liker 1
Skrevet

du er ok for meg at du har giftet deg på nytt. Samtidig så synes jeg at de du beskriver er en bekreftelse på at religion har en tendens til å produsere dobbeltmoral og det er det som ikke er ok.

Hvorfor?

Skrevet

Hvorfor?

"den som gifter seg med en fraskilt kvinne, bryter ekteskapet." Matteus 5:32

Jesu egne ord. Men det gjelder kanskje bare mannen som gifter seg med henne, kvinnen vet jo ikke bedre (for å se det gjennom den tids briller)

Skrevet

Jesu egne ord. Men det gjelder kanskje bare mannen som gifter seg med henne, kvinnen vet jo ikke bedre (for å se det gjennom den tids briller)

Nylig utstøtt denne uken men likevel - godt argument. Det er fint at du og jeg klarte å til slutt banke vett nok inn i hue til å forlate JV.

Skrevet

meget godt sagt, Blackbird. De er for strenge på SEXmoralen. Godt at vi har kommet oss ut av dette greiene. Jeg ble utstøtt bare fordi jeg viste normale sexuelle følelser med kjæresten. Galskap, ikke sant. Vi skulle gifte oss uansett. Det samme gjelder skillsmisse. Å ikke kunne gifte seg på nytt bare fordi den fraskilte ektefellen ikke har hatt sex med en annen er å låse livet til folk.

Gjest blackbird
Skrevet

:ler:

Skrevet

Ehm. Jeg kjenner mange Jehovas Vitner (vokst opp med dem), og mange er skilt og gift på ny.

Skrevet

Foreldrene til en venn av meg vil skilles men de har ikke gjort det fordi de er redd for å bli utstøtt. Dette ble jeg fortalt av min venn da de har fortalt dette til han. Det kan være med bak den historien, men..

Skrevet

Foreldrene til en venn av meg vil skilles men de har ikke gjort det fordi de er redd for å bli utstøtt. Dette ble jeg fortalt av min venn da de har fortalt dette til han. Det kan være med bak den historien, men..

Skrevet

Jeg vet om et JV som er skilt og gift på nytt, så helt umulige er de ikke på det.

Gjest blackbird
Skrevet

Jeg vet om et JV som er skilt og gift på nytt, så helt umulige er de ikke på det.

det er dobbelt-moral hvis det ikke er "hor" inne i bildet... hvis man forkynner en ting så forventer jeg at personen lever som han/hun lærer.

Gjest blackbird
Skrevet

Hvorfor?

fordi et JV giftet seg med en skilt kvinne og de har de jo ikke lov til ifølge bibelen, med unntak for "hor" dvs at hvis hun skilte seg pga at mannen hennes var utro, og selv her varierer tolkningene: noen mener at den ene må ha hatt sex med en annen for at skilsmisse med mulighet for gjengifte skal være lov, andre mener at utroskap generellt holder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...