Gjest Bertine Skrevet 8. januar 2004 #1 Skrevet 8. januar 2004 hei, er litt rådvill akkurat nå, og da skriver jeg et innlegg her!! :D forloveden min har fått inkallelse til millitæret, og har nå søkt om siviltjeneste. har fått med meg at dersom vi/han har hatt leilighet i 4månder får vi dekket hans del av husleigen+strøm. det som er problemet er at vi gifter oss 31juli, og vi skal ikke flytte ilag før vi har giftet oss.. og viss han da skal begynne i siviltjeneste i august/september får vi ikke dekket hans del av husleigen! og i sivil tjener han vel ikke så mye??? pluss at jeg er student.. jeg får visst nok kone-tilleg/ekteskaps tillegg, men hvor mye er det?? en vennine av meg foreslo at vi kunne gå til sorenskriver å gifte oss før brylluppet, flytte inn ilag og deretter ha det "skikkelige" bryllupet.. syns det hørtes merkelig og ikke så romantisk ut... noen som kan hjelpe meg?? eller har ideer!!!??
Engel Skrevet 8. januar 2004 #2 Skrevet 8. januar 2004 VET OM MANGE SOM HAR GIFTET SEG HOS SORENSKRIVEREN FORDI HAN SKAL UT I TJENESTE, OG SÅ HAR DE SENERE TATT KIRKEBRYLLUP MED STADFESTELSE/VELSIGNELSE. BLIR EGENTLIG AKKURAT SOM ET VANLIG BRYLLUP DET.
zmurfette Skrevet 8. januar 2004 #3 Skrevet 8. januar 2004 Hva med å flytte sammen før dere har giftet dere? Eller at han flytter dit dere har tenkt å bo før dere gifter dere?
Engel Skrevet 8. januar 2004 #4 Skrevet 8. januar 2004 Hvorfor ikke fremskynde bryllupet forresten? Så slipper dere problemet. Det er jo bare snakk om noen månder. Hva med et bryllup under blomstringen i mai? Det er jo en superromantisk tid!
Gjest Tex Skrevet 8. januar 2004 #5 Skrevet 8. januar 2004 Er det ikke slik at han får dekket de utgiftene han har selv da? Slik at dere kan jo bare finne den leiligheten dere skal bo i så han kan flytte dit minst fire mnd før han skal inn...?
liv Skrevet 8. januar 2004 #7 Skrevet 8. januar 2004 og du får rundt 3000, det var det ei veninne fikk for to år siden i allefall
Gjest Bertine Skrevet 12. januar 2004 #8 Skrevet 12. januar 2004 hei, takk for alle svar. :D grunnen til at vi ikke flytter ilag er fordi vi vil vente til vi har giftet oss, det er det vi føler er rett for oss.. kunne godt tenkt meg å fremskynde bryllupet, men har en onkel som skal gifte seg i mai og tviler på at vi får spart opp nok penger... vi har også snakket om at jeg flytter inn i den leiligheten vi skal ha, men at hans navn står som leigetaker, det eneste som er problemmet er at i har lyst på en litt fin leilighet, og viss jeg skal bo der alene blir det litt dyrt, i og med at jeg lever på stipendet og skal prøve å spare lønnen jeg får når jeg jobber i helgene... :-? det koster visst mye å ha den mening at jeg ikke vil flytte sammen før vi er gift....
Frodo Skrevet 12. januar 2004 #9 Skrevet 12. januar 2004 Jeg hadde trodd at den 4-måneders regelen ikke gjaldt hvis man var gift, siden man da har gjensidig førsørgelsesplikt og partneren jo må ha et sted å bo. Grunnen til den regelen er å unngå at mange skaffer seg en leilighet rett før førstegangs/siviltjenesten der forsvaret/staten må ta hele regningen. Ta kontakt med rette instans og hør hva som gjelder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå