Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Noen her som har tatt en master i logopedi?

Jeg lurer litt på hvordan studiet er, hvordan det er lagt opp og hva pensum er. Har lest de overfladiske beskrivelsene på universitetenes hjemmesider, men skulle gjerne likt å høre fra de som har tatt det :)

Fordeler/ulemper, osv.

Tenkte å ta bachelor i psykologi først, deretter hoppe på logopedi master.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg tenker samme bane som deg. Skal også ta en bachelor i psykologi. Hvilke fag har du utenom psykologien, og hvor vil du ta masteren?

Skrevet

Jeg har ikke begynt å studere enda, så har ingen fag. Jeg tenker på UiT i første omgang, men har ikke bestemt meg. Hva med deg?

Skrevet

Tenker også UiT...:)

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at du må ha så og så mange fag i spesialpedagogikk for å ta den masteren.. I hvertfall på UiO!

Gjest WendyClear
Skrevet

På UiO må du ha bachelor med fordypning i spesialpedagogikk for å ta logopedimasteren. I Bergen har de en annen ordning der også helsearbeidere (sykepleier osv.) kan ta masteren med en litt annen vinkling.

Jeg lurer litt på hvorfor du vil ta en bachelor i psykologi når det er logoped du ønsker å jobbe som, det er jo to ganske forskjellige fagfelt (selv om pedagogikk kan være en fellesnevner). Med en bachelor i pedagogikk har du jo kunnskap som du kan bruke videre til å jobbe i BuP for eksempel, men det er igjen krav om spesialpedagogikk her også.

Skrevet

Jeg har mine grunner til at jeg ønsker en bachelor i psykologi. Det er ikke spørsmålet mitt heller.

På UiT sine sider om master i logopedi står dette under opptakskrav:

Bachelorgrad i spesialpedagogikk eller psykologi med minimum 30 sp i spesialpedagogikk, eller en av følgende pedagogiske utdanninger av minimum 3-års varighet (180 studiepoeng); førskolelærerutdanning, allmennlærerutdanning, bachelor- eller mastergrad med skolefag og praktisk-pedagogisk utdanning, faglærere med bachelor og med praktisk-pedagogisk utdanning. Faglig minstekrav for opptak er gjennomsnittskarakter C eller 2,7 som snittkarakter.

I opptaksgrunnlaget må det inngå 10 studiepoeng i samfunnsvitenskapelig metode tilsvarende SVF-1050. De som ikke har dette minstekravet i metode kan få betinget opptak på masterprogrammet hvor metodekravet må innfris i løpet av første studieår.

Det er jo forskjell fra de forskjellige universitetene.

Skrevet

På UiO må du ha bachelor med fordypning i spesialpedagogikk for å ta logopedimasteren. I Bergen har de en annen ordning der også helsearbeidere (sykepleier osv.) kan ta masteren med en litt annen vinkling.

Jeg lurer litt på hvorfor du vil ta en bachelor i psykologi når det er logoped du ønsker å jobbe som, det er jo to ganske forskjellige fagfelt (selv om pedagogikk kan være en fellesnevner). Med en bachelor i pedagogikk har du jo kunnskap som du kan bruke videre til å jobbe i BuP for eksempel, men det er igjen krav om spesialpedagogikk her også.

Stemmer ikke, UiO har endret sine opptakskrav. Se her.

Master i spesped på UiO er nå delt på to forskjellige linjer, en for spesialpedagogisk rådgiving, og en for spesialpedagogisk arbeid i skolen. Alle tre fordypningsretningene har begge linjene (Logopedi, utviklingshemning, psykososiale vansker)

For å komme inn på spesialpedagogisk rådgiving må du ha følgende:

- treårig bachelorgrad med fordypning i spesialpedagogikk

- godkjent allmenn-, grunnskole-, førskolelærer-, PPU-, barnevernspedagogisk utdanning og 60 studiepoeng spesialpedagogikk i tillegg.

- treårig bachelorgrad med fordypning i pedagogikk og 60 studiepoeng spesialpedagogikk.

For å komme inn på spesialpedagogisk arbeid i skolen må du ha undervisningskompetanse.

Hvis jeg skulle blitt logoped ville jeg derfor satset på noe annet enn psykologi, eventuelt tatt psykologifag i tillegg. Jeg kjenner en god del spesped-studenter som tar noen fag innen psykologi i tillegg, gjerne relatert til fagene på spesped.

Det er også en god del psykologi i spesialpedagogikk. Jeg har en bachelor i spesped i bunnen, skulle jeg valgt annerledes ville jeg studert noe som gav med undervisningskompetanse før jeg studerte spesped.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...