amonyn Skrevet 18. februar 2012 #1 Skrevet 18. februar 2012 Vurderer å starte et enkeltmannsforetak for en service jeg yter for privatpersoner (hørtes veldig skittent ut ). Men så begynte jeg å lure på hvorfor jeg skal gjøre dette. Hva er fordelene ved å ha et foretak, i motsetning til å jobbe uten? Hvis man lar være blir jo de man jobber for arbeidsgivere og man har bedre rettigheter?
Vimsi Skrevet 23. februar 2012 #2 Skrevet 23. februar 2012 Halloo :-) Jeg vurderer det samme selv! Eneste grunnene jeg kommer på er: Man får plukke ut de jobbene man VIL ta Man priser seg selv, ergo, man velger sin egen lønn Eller hva??
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #3 Skrevet 23. februar 2012 Vurderer å starte et enkeltmannsforetak for en service jeg yter for privatpersoner (hørtes veldig skittent ut ). Men så begynte jeg å lure på hvorfor jeg skal gjøre dette. Hva er fordelene ved å ha et foretak, i motsetning til å jobbe uten? Hvis man lar være blir jo de man jobber for arbeidsgivere og man har bedre rettigheter? Hvorfor skal de benytte seg av deg da, med tanke på alt ansvaret det medfører? Tror du skal lese deg opp på hva det innebærer å starte for seg selv. Her er en god start om enkeltmannsforetak: (navnet er noe misvisende fordi et EMF er ikke et selskap) http://www.kunnskapssenteret.com/articles/3123/1/Enkeltpersonforetak-Enkeltmannsforetak/Kort-om-enkeltpersonforetak-Enkeltmannsforetak.html 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #4 Skrevet 23. februar 2012 Enkeltmannsforetak suger, man har ingen trygderettigheter og opparbeider ikke pensjon. Til tross for at man ofte ender opp med å betale mer skatt enn vanlige lønnsmottakere (hvis man ikke har masse fradrag). Man blir ikke regnet som lønnsmottaker, og det har en rekke konsekvenser. Man må også levere en helvetesblekke av en selvangivelse hvert år. Jeg vet ikke masse om det egentlig, vet bare dette av egen erfaring. Hater at det ikke går an å drive for seg selv i Norge og få vanlige rettigheter som lønnsmottakere har, når man betaler like mye skatt. 5
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #5 Skrevet 23. februar 2012 Om du skulle får underskudd et år er det en fordel at man har registrert et enkelpersonforetak (som det heter nå). Da kan dette trekkes fra i annen inntekt. Likeledes kan man trekke fra alle utgifter man har i forbindelse med virksomheten. Er det alltid sånn at du kan velge om du vil ha lønn eller må sende faktura, da? Ofte er ikke dette en valgmulighet og da er det greit å ha et enkeltpersonforetak med org.nr.
Portvinpiken Skrevet 23. februar 2012 #6 Skrevet 23. februar 2012 Ved å ha enkeltpersonsforetak så blir jo ikke dine kunder dine arbeidsgivere? Forstod jeg TS riktig var det det hun mente. Tvert om så har man mindre rettigheter som selvstendig næringsdrivende, ingen feriepenger, halv skatt i desember, svært lite sykepenger osv. osv. Tror du skal lese litt om dette. www.bedin.no er et ok sted å begynne.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #7 Skrevet 23. februar 2012 Gir mulighet for organisasjonsnummer, som bl.a. er nødvendig for å få .no-domene. Kan være kjekt dersom du ønsker nettside.
Gjest CelineZ Skrevet 23. februar 2012 #8 Skrevet 23. februar 2012 Vel, du minster minstefradraget. For mange utgjør det en del kroner.
Gjest Herr Drue Skrevet 24. februar 2012 #9 Skrevet 24. februar 2012 (endret) For å kunne fakturere for oppdrag, så må man ha et organisasjonsnummer. Den enkleste måten å gjøre dette på er å registrere et enkelktmannsforetak. Da er inntekten til "firmaet ditt" og din personlige inntekt det samme. Det stemmer at du ikke får sykepenger/feriepenger og andre goder, så om oppdragsgiveren din kan virke som vanlig arbeidsgiver, og om lønna er den samme, så bør du kanskje vurdere det. Jeg jobber en del freelance, så jeg må bruke foretaket. Fordeler er at jeg lettere kan si til potensielle oppdragstakere: "Dette er min pris - take it or leave it"; dessuten kan jeg skrive av en del utgifter knytta til foretaket mitt av på selvangivelsen. Så om du har hatt 10 000 kr inn, og du har hatt relevante utgifter på 10 000 kr, så er du i teorien i null, dvs at du ikke betaler skatt på de 10 000 kr du fikk inn. Endret 24. februar 2012 av Herr Drue
amonyn Skrevet 13. mars 2012 Forfatter #10 Skrevet 13. mars 2012 Ja, men når jeg gjør det jeg gjør, så sier jeg også at "dette er min pris, take it or leave it". Det er ikke mitt problem om arbeidsgiver ikke betaler arbeidsgiveravgift. De reglene er det ikke meg som skal sette meg inn i, det er de som betaler meg som skal gjøre det. Jeg fører opp det jeg tjener på selvangivelsen, that's it. Hvorfor skal jeg gidde å registrere foretak, når alt fungerer bra nå? Jeg har også fakturert kunder, uten foretak. Er det ulovlig? Kan man ikke føre utgifter i forbindelse med arbeid uten å ha foretak?
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #11 Skrevet 13. mars 2012 Nei, altså lover og regler og skatt og sånt, det er så kjedelig og teit at det gidder jeg ikke å forholde meg til. 3
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #12 Skrevet 13. mars 2012 En faktura skal inneholde org.nummer, hvis ikke er den ugyldig, og du driver svart. Worst case blir du skjønnslignet og ender opp som personlig konkurs. Dersom din oppdragsgiver hadde vært arbeidsgiver hadde du fortsatt ikke hatt noen rettigheter uten å få en lønnsslipp. Smutthullet ditt finnes ikke. 2
kakemonsteret Skrevet 13. mars 2012 #13 Skrevet 13. mars 2012 Dersom tjenesten du utfører er innenfor merverdiavgiftsområdet og du har en omsetning på over 50.000kr på ett år, så plikter du kreve inn og innbetale moms. Da Må du ha et enkeltpersonforetak for å registrere deg i momsregisteret. Dersom du registrerer enkeltpersonforetak får du tilbud om gratis kurs hos skatteetaten, der du får info om dine plikter og rettigheter som næringsdrivende.
kakemonsteret Skrevet 13. mars 2012 #14 Skrevet 13. mars 2012 En faktura skal inneholde org.nummer, hvis ikke er den ugyldig, og du driver svart. Worst case blir du skjønnslignet og ender opp som personlig konkurs. Dersom din oppdragsgiver hadde vært arbeidsgiver hadde du fortsatt ikke hatt noen rettigheter uten å få en lønnsslipp. Smutthullet ditt finnes ikke. Å drive svart betyr at man ikke betaler skatt og/eller moms. Så lenge inntekten ikke er momspliktig og den blir oppgitt i selvangivelsen som næringsinntekt, så er ikke det å drive svart, selv om fakturaene ikke tilfredsstiller kravene i lover og forskrifter. Faktura som ikke tilfredsstiller kravene er et betydelig mye mindre alvorlig lovbrudd enn å drive svart.
amonyn Skrevet 13. mars 2012 Forfatter #15 Skrevet 13. mars 2012 (endret) Nei, altså lover og regler og skatt og sånt, det er så kjedelig og teit at det gidder jeg ikke å forholde meg til. Hadde jeg ment dette så hadde jeg ikke ført opp inntekten på selvangivelsen, og heller ikke spurt her. En faktura skal inneholde org.nummer, hvis ikke er den ugyldig, og du driver svart. Worst case blir du skjønnslignet og ender opp som personlig konkurs. Dersom din oppdragsgiver hadde vært arbeidsgiver hadde du fortsatt ikke hatt noen rettigheter uten å få en lønnsslipp. Smutthullet ditt finnes ikke. Det kakemonsteret sa. Hva med dette da? http://handlehvitt.no/sekstiTusen Kan da etterlyse lønnsslipp fra arbeidsgiver? Satt på spissen kan jeg faktisk "lure" noen til å bli min arbeidsgiver, ved at de underskriver en arbeidsavtale. Da ligger alt ansvar på dem. Dersom tjenesten du utfører er innenfor merverdiavgiftsområdet og du har en omsetning på over 50.000kr på ett år, så plikter du kreve inn og innbetale moms. Da Må du ha et enkeltpersonforetak for å registrere deg i momsregisteret. Dersom du registrerer enkeltpersonforetak får du tilbud om gratis kurs hos skatteetaten, der du får info om dine plikter og rettigheter som næringsdrivende. Det er jeg klar over. Endret 13. mars 2012 av amonyn
amonyn Skrevet 14. mars 2012 Forfatter #16 Skrevet 14. mars 2012 "Kan jeg sende faktura før jeg/vi har fått Org.nr. (organisasjonsnummer) fra Brønnøysund? Nei, det er ikke tillatt i henhold til bokføringsforskriftenes §5-1-2 hvor det fremgår at organisasjonsnummer må angis. Hvis du sender en faktura uten organisasjonsnummer, må firma som mottar regningen trekke forhåndsskatt og arbeidsgiveravgift." Da får jeg bare den jeg jobber for til å betale arbeidsgiveravgift og trekke forhåndsskatt, så er det i boks?
Gjest Bond Skrevet 14. mars 2012 #17 Skrevet 14. mars 2012 Men om du skal forholde deg til privatperaoner er jo ikke dette helt optimalt?
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #18 Skrevet 14. mars 2012 Da får jeg bare den jeg jobber for til å betale arbeidsgiveravgift og trekke forhåndsskatt, så er det i boks? Det mest nærliggende for en privatperson som blir lurt til å betale en slik faktura vil vel være å anmelde deg for svindel, så lenge du ikke opplyser om dette. 1
Gjest Spinell Skrevet 14. mars 2012 #19 Skrevet 14. mars 2012 Hvor mange hadde giddet å handle de tjenestene det dreier seg om dersom de samtidig hadde måttet stå som arbeidsgivere, med de dokument- og registreringskravene det medfører? Det er riktig at man ikke har rett på sykepenger osv når man driver ENK, men det må man ta høyde for når man setter timeprisen sin. Dessuten er ikke ENK eneste alternative selskapsform i Norge. Man kan også danne et AS, men det krever en aksjekapital på kr 100.000. 2
Portvinpiken Skrevet 14. mars 2012 #20 Skrevet 14. mars 2012 Aksjekapital er satt ned til 30.000 nå :-) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå