Gå til innhold

Pottetrening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungen min blir to år i sommer. Jeg har skjønt det slik at det er enklest å pottetrene på sommeren pga lite klær. Men er det usannsynlig at vi kan gjennomføre pottetreningen til sommeren når barnet er akkurat to år? Eller bør vi kanskje vente til neste sommer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo helt an på....

hvor mye tid og energi kan du/dere bruke på det

hvor modent er barnet

gutter er ofte senere enn jentene

Har du barnehage; hvor flinke er de?

Mao; se det hele an!

Skrevet

Ungen min blir to år i sommer. Jeg har skjønt det slik at det er enklest å pottetrene på sommeren pga lite klær. Men er det usannsynlig at vi kan gjennomføre pottetreningen til sommeren når barnet er akkurat to år? Eller bør vi kanskje vente til neste sommer?

Min datter er født i juni, og jeg hadde også store ambisjoner om å begynne den sommeren hun fylte to, pga. praktiske årsaker. Dessverre hjalp ikke den "perfekte timingen", fordi datteren min ikke viste noen som helst interesse. Hun var rett og slett ikke klar. Nå er hun 2,5 og begynner å bli klar, og nå er det vinter ... men sånn er det! Tipper hun slutter med bleiene sommeren hun blir 3 i stedet.

Poenget er, du kan gjerne håpe på det, kanskje går det helt fint, men er ikke barnet ditt klar, så går det ikke. Men selvfølgelig, bare prøv! Det kan godt være det går helt fint :)

Skrevet

Min sønn er snart fire, men han sluttet med bleier når han var 2,5 år; på vinteren! Ikke noe problem det, han viste veldig interesse, og når han ikke var i barnehagen gikk han uten bleie, noen ganger gikk det galt, men da skiftet vi på han.

Og i løpet av et par måneder var han avvent både natt og dag.

Norske sommeren er ikke så mye å skryte av uansett, så klær har barna på seg...

Skrevet

Vi tenkte også og begynne sommeren hun fylte to. Men hun var ikke klar, men sakte men sikkert utover høsten ble hun klar, og november var det helt slutte på bleie og uhell. Så her har det gått kjempebra selv om det ikke var på sommeren. Tror ikke man trenger og være så nøye på det, men kanskje det tar litt lenger tid på vinteren, da man gjerne ønsker og være tryggere på at det ikke blir uhell, før man dropper bleia ute.

Skrevet

Jeg tenker jeg prøver sånn smått nå i sommer jeg. Da er hun 1,5.

I mange andre land er ungene tørre rundt ett, så jeg tenker det burde ikke være umulig for oss her til lands heller? Men de færreste av oss har vel tid og mulighet til å følge det skikkelig opp. Barnehagene har gjerne ikke tid de heller, så det er vel en grunn til at unger bruker bleier til de er 3-4?

Tror nok at ofte så er ungene gjerne klare, men vi voksne har ikke tid og da er det "lettere" å bruke bleie.

Tror mange velger sommeren da det er lettere for de å gå uten bleie, og skjer uhellene så er det ikke i 3 lag ull og kjeldress...

Begynn når du og barnet ditt er klar, og drit i hva "alle andre" sier og mener :)

Lykke til!

Skrevet

Hva med å begynne å sette barnet på potte eller på do med doring allerede? Dette har jeg gjort med mine fra de var rundt året. Da har de blitt vant med det, pluss at de blir vant med å ha tørr bleie lenger. Min yngste på 14 mndr. tisser og bæsjer på do nesten hver morgen, og jeg har tenkt å la ham gå uten bleie masse de dagene det er fint vær til sommeren, så tar vi det derfra.

Med min første funket dette kjempefint, hun sluttet da hun var to år og tre måneder. Hun gikk ikke i barnehage, så jeg styrte alt. Nestemann gikk i barnehage, og de var ikke spesielt samarbeidsvillige. Vi prøvde allikevel den sommeren hun fyllte to, men klarte ikke å gjennomføre det uten hjelp av barnehagen (jeg var litt sur, ja!). Hun mistet fullstendig motivasjonen (som i utgangspunktet var på topp) og sluttet ikke før hun var godt over tre.

Gjør det du tror passer barnet og snakk med barnehagen. Det er viktig at de er med på det!

Lykke til! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...