AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #1 Skrevet 18. februar 2012 Hva synes dere om det? Eller hva er for ungt? Noen har jo vært sammen lengere en flere av de "eldre" som gifter seg. Men likevell holdes de tilbake av samfunnet. Sett at ungdommene har økonomi til det, hva ville dere sagt? Ville dere dømme? Jeg og min samboer har vært sammen i straks 4 år. Jeg er 19 og han 20. Vi ønsker begge å gifte oss, og vi har råd til det. Men vi har begge blitt enige om å vente til det er mer sosialt akseptabelt. Dette synes jeg er dumt! Spesielt når jeg leser på nett om voksne mennesker som gifter seg etter langt mindre tid sammen.
Testosteron Skrevet 18. februar 2012 #2 Skrevet 18. februar 2012 Er man gammel nok til å flytte sammen med kjæresten sin, så er man også gammel nok til å gifte seg. Det går jo ut på det samme. Forskjellen er bare det juridiske. 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #3 Skrevet 18. februar 2012 Er man gammel nok til å flytte sammen med kjæresten sin, så er man også gammel nok til å gifte seg. Det går jo ut på det samme. Forskjellen er bare det juridiske. Ts her. Du tenkter som meg! Skulle bare ønske alle kunne tenke slik.. Sladre kjerringer kan virkelig gjøre noe så fint om til noe stygt.. 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #4 Skrevet 18. februar 2012 Ts her. Du tenkter som meg! Skulle bare ønske alle kunne tenke slik.. Sladre kjerringer kan virkelig gjøre noe så fint om til noe stygt.. Men om du også mener at forskjellen kun er det juridiske, hvorfor gifte seg nå? Selv bryr jeg meg ikke om alder, men heller om hva som er grunnen til at mennesker gifter seg tidlig. 1
avenue Skrevet 18. februar 2012 #5 Skrevet 18. februar 2012 Jeg synes det er fint at folk finner hverandre og har det godt sammen. MEN basert på erfaring og min personlige oppfatning av modenhet, egenutvikling og hva man skal bruke 20årene til, synes jeg ikke man skal gifte seg før etter 25:) Ca. 1
Gjest snoopy_93 Skrevet 18. februar 2012 #6 Skrevet 18. februar 2012 Jeg synes man bestemmer selv når man vil gifte seg, men mener det er for tidlig når man er 17 eller yngre. Mener vel også at om man kan flytte sammen kan man også gifte seg. (Jeg vet at mange under 18 også bor sammen med kjæresten, men jeg mener det er litt tidlig mtp alder å gifte seg så tidlig som i en alder av 17)
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #7 Skrevet 18. februar 2012 Jeg synes man bør vente til man er 23 ca. Kanskje 22. Hvis man har vært sammen så lenge som dere altså. Har man vært sammen mye kortere, burde man også vente lenger.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #8 Skrevet 18. februar 2012 Jeg tenker 'Er det virkelig nødvendig?'. Men jeg har aldri drømt om å gifte meg. Jeg kommer til å gjøre det, men det er ikke noe jeg går og tripper etter. Jeg synes flere par bør nyte det å være sammen. Hva er det som haster så? 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #9 Skrevet 18. februar 2012 Det er rart hvordan dette har forandret seg på så få år. Jeg hadde iallefall fått sjokk hvis samboeren min fridde til meg. Likevel var mine foreldre yngre enn det vi er nå da de giftet seg. De var 22 og 25. Samtlige av mine onkler og tanter giftet seg da de var mellom 20 og 25. Men det kan vel også nevnes at 50% av dem er skilt den dag i dag... Til opplysning er jeg "bare" 23, så det er jo ikke mange år siden. (eller er 20 år kanskje mange år?)
Kite Skrevet 18. februar 2012 #10 Skrevet 18. februar 2012 Du har latt sladrekjerringene vinne.. Det er DERE som må bestemme når DERE føler at det er riktig! Jeg og kjæresten min gifter oss i sommer. Jeg ble 19 nå i januar, og han blir 19 en uke før bryllupet vårt.. Det skal også nevnes at jeg aldri har vært en jente som har drømt om å gifte meg ung og gått og drømt meg bort i bryllupsblader.. men nå føles det plutselig så riktig. Vi har vært forelsket siden vi var 12, og dagen vi gifter oss har vi vært sammen i 5 år. Jeg blir også irritert på de som sier at vi er alt for unge til å gifte oss, og så har de pinadø giftet seg etter å ha vært sammen i mindre enn 2 år selv.. Det blir litt rart syns jeg. Etter å ha vært forlovet i litt over et halt år begynner jeg å bli vandt med folk som ikke er helt for unge ekteskap, så jeg har virkelig lært å gi faen i hva andre mener og sier, og heller følge mitt eget hjerte. 4
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #11 Skrevet 18. februar 2012 Er man gammel nok til å flytte sammen med kjæresten sin, så er man også gammel nok til å gifte seg. Det går jo ut på det samme. Forskjellen er bare det juridiske. Ts her. Du tenkter som meg! Skulle bare ønske alle kunne tenke slik.. Sladre kjerringer kan virkelig gjøre noe så fint om til noe stygt.. Jeg synes man bestemmer selv når man vil gifte seg, men mener det er for tidlig når man er 17 eller yngre. Mener vel også at om man kan flytte sammen kan man også gifte seg. (Jeg vet at mange under 18 også bor sammen med kjæresten, men jeg mener det er litt tidlig mtp alder å gifte seg så tidlig som i en alder av 17) Hva? Hvis en er gammel nok til å ha samboer, er man gammel nok til å gifte seg? Kan dere vennligst forklare logikken i det?
Kite Skrevet 18. februar 2012 #12 Skrevet 18. februar 2012 Hva? Hvis en er gammel nok til å ha samboer, er man gammel nok til å gifte seg? Kan dere vennligst forklare logikken i det? Det er helt vanlig å gifte seg før man flytter sammen.. Typisk i kristne miljøer..
Gjest IngvildSF Skrevet 18. februar 2012 #13 Skrevet 18. februar 2012 Når man gifter seg lover man at man skal holde sammen til døden skiller ad. Pleier par som flytter sammen å gjøre det samme? Syns det er en vesentlig forskjell, dessuten er det ikke bare å flytte ut hvis det ikke fungerer dersom man er gift. Jeg på min side er skeptisk. Har bekjente som har forlovet seg, vært sammen i over 3 år og skulle gifte seg sommeren de ble 19 år. Vel, la oss bare si at det ikke ble noe av. Jeg har til gode å se at det går bra. Syns man tidligst bør gifte seg når man er 23-25 år. Da har man gjerne flyttet for seg selv, bodd alene, prøvd seg i den store verdenen. I den perioden vokser man mye som person. Kanskje vokser man sammen som par, eller det går en helt annen retning. 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #14 Skrevet 18. februar 2012 Jeg og samboeren min hadde lyst til å gifte oss da jeg var 18 (hadde da vært sammen og bodd sammen i flere år). Ble snakket fra det, og angrer nå i dag på at vi ikke bare gjorde det. Men det finnes helt sikkert lignende historier hvor de endte opp med å angre på at de ikke ventet. 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #15 Skrevet 18. februar 2012 TS her! Men om du også mener at forskjellen kun er det juridiske, hvorfor gifte seg nå? Selv bryr jeg meg ikke om alder, men heller om hva som er grunnen til at mennesker gifter seg tidlig. Tenker ikke bare på det juridiske, jeg mener at forskjellen er jo ikke så stor når vi allerede bor sammen. Hvorfor skal folk bry seg da? Jeg vil gifte meg fordi det føles riktig, kanskje til og med en ekstra kjærlighets erklæring? Hadde noen spurt meg når jeg var 16 år (Vi var sammen da også) om jeg ville gifte meg ung, så hadde kanskje ikke svaret vært det samme som nå. Men nå er alt så anderledes. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det. Jeg synes det er fint at folk finner hverandre og har det godt sammen. MEN basert på erfaring og min personlige oppfatning av modenhet, egenutvikling og hva man skal bruke 20årene til, synes jeg ikke man skal gifte seg før etter 25:) Ca. Har du tenkt på at ikke alle vil bruke 20årene sine på festing? Noen av oss føler oss ferdig med den slags, og er nesten rett og slett lei. Jeg er fra en by hvor vi starter tidlig. Alt for tidlig med den slags. Så når det endelig er lovelig er vi ekstremt lei. Modenhet går jo på hver enkelt person, syns du ikke? Hva hver og en person erfarer gjør deg om til den du er. Ikke alderen din. 1
Testosteron Skrevet 18. februar 2012 #16 Skrevet 18. februar 2012 Hva? Hvis en er gammel nok til å ha samboer, er man gammel nok til å gifte seg? Kan dere vennligst forklare logikken i det? Du har allerede fått det forklart. Forskjellen mellom et samboerforhold og et ekteskap er kun det juridiske. Eller ser du noen annen forskjell?
Gjest BamseB Skrevet 18. februar 2012 #17 Skrevet 18. februar 2012 (endret) Nå skal ikke jeg komme her og slenge mine 27 år i bordet og rope høylytt om hva dere må og ikke altså, det finnes de her inne med flere år på ræva med både mer og mindre innsikt enn meg. Jeg er ikke gift, men har vært i et par langvarige (eller langtekkelige ) forhold. På et tidspunkt i begge forholdene har både jeg og partner følt for giftemål. Økonomien og mye annet har såklart vært på plass, ser du skriver om økonomi, godt dere er såpass oppegående Uansett, jeg er i dag glad jeg har klart å holde meg "ringfri" så langt, har forsåvidt nok med de ringene jeg har rundt vomma... Fra 20 år til dit jeg er i dag har jeg fått en vanvittig innsikt og vokst mye kontra hva jeg hadde trodd. Dersom dere kan klare å holde dere ugifte i noen år til så vil ting enten føles mye mer riktig da, eller i verste fall blir det ikke så mye papirarbeid da dere går fra hverandre. Håper jeg gjorde meg forstått, lykke til videre Endret 19. februar 2012 av BamseB 2
Testosteron Skrevet 18. februar 2012 #18 Skrevet 18. februar 2012 Når man gifter seg lover man at man skal holde sammen til døden skiller ad. Nei. Det er ikke noe vilkår for å inngå ekteskap at man lover å holde sammen til døden skiller en ad. Har du aldri hørt om skilsmisse? Er ikke skilsmisse lovlig i Norge? 1
Kite Skrevet 18. februar 2012 #19 Skrevet 18. februar 2012 Nei. Det er ikke noe vilkår for å inngå ekteskap at man lover å holde sammen til døden skiller en ad. Har du aldri hørt om skilsmisse? Er ikke skilsmisse lovlig i Norge? Folk med den holdningen din bør ikke gifte seg, men ha samboerskap. Ekteskapet handler faktisk om å ville være sammen, og kjempe for å klare det, både i gode, men også onde dager. Åpne bibelen din fra konftida så kanskje du forstår hva jeg snakker om. Et samboerskap er litt mer den "Vi elsker hverandre, helt til vi ikke gjør det lenger"-holdningen. Jeg har ingenting i mot samboerskap, men syns det er finere med ekteskap, spesielt hvis man har barn sammen. Skilsmisse er heldigvis lovlig i Norge! Du har et poeng der, og er veldig glad for at det er lovlig Vi har kommet langt. 2
Gjest IngvildSF Skrevet 18. februar 2012 #20 Skrevet 18. februar 2012 (endret) Nei. Det er ikke noe vilkår for å inngå ekteskap at man lover å holde sammen til døden skiller en ad. Har du aldri hørt om skilsmisse? Er ikke skilsmisse lovlig i Norge? Nei, men det er et veldig vanlig løfte å gi. Dessuten, hva er vitsen med å gå inn i et ekteskap, hvis man har en holdning som sier "hvis det ikke går, så kan vi jo bare skille oss"? Hvis man gifter seg utelukkende for det juridiske, kan man like gjerne bare inngå en samboeravtale. EDIT: Kite kom meg i forkjøpet. Endret 18. februar 2012 av IngvildSF 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå