AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #1 Skrevet 18. februar 2012 Nå begynner jeg å bli skikkelig lei de ansatte i barnehagen. Datteren min blir syk ganske ofte og jeg mistenker at grunnen til det ligger i barnehagen. Jeg har hentet henne mange ganger med våte sokker og uten innesko (hun har masse skifteklær og 2 par innesko i skapet sitt), hun forteller at hun var ganske kaldt mens de var ute (hun har masse ull og fleece tøy liggende i skapet). Jeg har sjekket skapet hennes ofte, men klærne ligger akkurat sånn jeg har lagt dem der. Det betyr at de ikke var i bruk. Hun har 2 par utesko, men de ansatte sier at hun pleier å ta av skoene ute og gå i snøen med bare sokker på. De sier at de skifter sokkene, men da blir det rart at hun går inne med våte sokker når jeg henter henne? Gulvet er ganske kaldt og det er nødvendig å ha på innesko. Jeg har snakket mange ganger med dem og ber dem hver eneste gang å skifte så ofte som nødvendig og passe på at hun har på seg innesko inne, men ingenting endrer seg. Hva er det neste jeg må gjøre? Snakke med tjenestelederen? Snakke med noen annen?
Timar Skrevet 18. februar 2012 #2 Skrevet 18. februar 2012 Det høres jo ikke bra ut. Har du fortalt de ansatte nøyaktig hva du vil at hun skal ha på seg ute? Jeg ville først snakket med pedleder på avdelingen, deretter gått til styrer i barnehagen. Er det evnt mulig å bytte barnehage? Jeg ville ikke hatt barnet mitt et sted der de brydde seg så lite..
Sulosi Skrevet 18. februar 2012 #3 Skrevet 18. februar 2012 Jeg ville snakket med styrer. Siden du har snakket om problemene med de ansatte vil jeg tro at denne saken allerede har vert innom ped. leder/avd.leder. Hvis ikke noe blir gjort kan du ta saken videre til kommunen, det er de som har tilsyn med alle barnehagene.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #4 Skrevet 18. februar 2012 Hvor gammel er barnet ditt? Klarer hun å skifte sokker selv? Ha på seg innesko selv? Hun sier fra til deg om at hun er kald og våt,sier hun fra til de ansatte? Jobber i bhg,og vi har noen som bestemmer over seg selv.. Innesko skal de ihvertfall ikke ha på seg. Ikke lett å sette de på,når de tar av seg skoene hele tiden. Kanskje du burde sjekke uteskoene hennes,om de sitter som de skal,ikke er ekle å ha på etc Tar hun av seg skoene når dere er ute å leker sammen? Bare lurer,så du kan få et godt svar
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #5 Skrevet 18. februar 2012 I den forrige bhg hvor min sønn gikk, glemte de å bytte bleie på han ofte, så når jeg kom og hentet han var bleien full av tiss og bæsj, og han hadde sår rumpe og bhg tantene presset han til å snakke!.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #6 Skrevet 18. februar 2012 Synes absolutt du skal klage sånn at det kan undersøkes og bedre seg dersom det virkelig er så ille som du mistenker. Det høres helt merkelig ut at ikke de har rørt byttetøyet til ungen. MEN jeg vil bare få nevne at noen ganger er det ikke alltid så lett for de ansatte. Der jeg jobber har vi barn som går rundt i våte klær, sko, ikke går med innesko, osv.. Og det er IKKE fordi vi er sløve i jobben. Hver dag må jeg tvinge på et av barna inneskoene. H*n blånekter, men til slutt får jeg de på. Da er skoene på i fem minutter og så fort jeg snur ryggen til gjemmer h*n skoene og aaaner ikke hvor de er. Og jeg kan ikke bruke hele dagen på å fotfølge et barn for å sjekke at innesko er på til enhver tid. Eller vi skifter sokker og bukse, men likevel så klarer de å bli våte og til slutt er alt byttetøyet brukt opp. Mange vil ikke ha hansker/lue på så da vet de ikke om de har/ sier at de ikke har. Noen ganger har vi tid til å lete, andre ganger skjer det ting som faktisk har høyere prioritet. Poenget er: alt er ikke svart/hvitt. 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #7 Skrevet 18. februar 2012 kanskje du også bør sjekke om inneskoene er behagelige nok for barnet ditt, de må heller ikke være for varme. Det kan være en god grunn til at barnet ditt ikke vil ha på inneskoene . 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #8 Skrevet 18. februar 2012 TS her. Da hun begynte i barnehagen fikk vi beskjed om hva slags klær hun trenger å ha der - nok skiftetøy, ull og fleece for utetiden om viteren, innesko, osv. Jeg har tatt med meg alt de ba om og antok at det var nok. Hun har 2 par vinter utesko i barnehagen, som hun også bruker når vi er på tur eller tiden borte fra barnehagen. Jeg har aldri opplevd at hun tar av uteskoene når vi er sammen med henne og det var litt overraskende da de fortalte at hun pleier å gjøre det i utetiden. Forresten er hun snart 3 år og klarer å få på seg en del klær, men trenger litt hjelp med andre. Hun pleier å si fra til meg når hun er kald, for varm, våt, osv. Jeg antar at hun sier ifra i barnehagen også siden vi har snakket mye om dette at hun må si fra til de voksne som hun sier til mamma og pappa og de har aldri nevnt at hun ikke sier noe. For meg er det naturlig å sjekke barnas føtter når man tar av skoene inne (særlig når de sier at hun tar dem av ute). Det har vært en del ganger da jeg hentet henne ca 3-tiden og hadde litt tid å være sammen med henne der, å se hvordan hun leker med de andre barna (og observere de ansatte også). Da så jeg at det var mange barn som gikk rundt uten innesko, selv om det står i papirene vi fikk fra barnehagen at barna må ha innesko inne i tilfelle det blir brann. Det var et par ganger da det var barn som hadde tydeligvis bæsjet i trusene sine og det gikk ganske lang tid før noen skiftet på dem. Jeg var sjokkert over å se hvordan de ansatte prøvde å unngå oppgaven ved å si til hverandre ting som: ***** har bæsjet i trusene. Ja, jeg så det. Ååååh, igjen? Åh nei, ikke igjen, da. Og så dro de sin vei uten å skifte på barnet. Problemet er at jeg ikke er veldig komfortabel med tanken å være den som sier fra til styreren om slike ting jeg har observert, fordi jeg frykter at det kan gi negative konsekvenser for barnet. Det er ille som det er nå. Samtidig vet jeg at noen må si fra ellers blir det ikke noe endring og forbedring. Hun trives der, har venner, så bytte av barnehagen er alle siste utvei. Ped.leder vet om problemet med sokkene og inneskoene, jeg prøver en gang til og neste steg blir det å snakke med styreren. Det er ikke nok at de sier til meg at de får tak i problemet når de ikke gjør det.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #9 Skrevet 18. februar 2012 klag skriftlig husk kopi til deg selv, gå gjerne til øverste leder. Det gjorde jeg selv når jeg ikke var fornøyd med noe. Og det hjalp betraktelig.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #10 Skrevet 18. februar 2012 Så hva med barna som skal gå i barnehagen etter ditt barn? Skal de oppleve det samme fordi det var ubehalgelig for deg å si ifra????
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #11 Skrevet 18. februar 2012 kanskje du også bør sjekke om inneskoene er behagelige nok for barnet ditt, de må heller ikke være for varme. Det kan være en god grunn til at barnet ditt ikke vil ha på inneskoene . TS her. Det er ikke inneskoene som er problemet, men uteskoene mens de er ute. Hun elsker inneskoene sine og bruker dem både hjemme og i barnehagen. Når hun har dem på seg der, mener jeg. Det er lett å glemme seg når man leker og glemme å ta på seg inneskoene, det er derfor de ansatte bør minne henne om inneskoene når de ser at hun ikke har tatt dem på seg etter utetiden.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #12 Skrevet 18. februar 2012 Synes absolutt du skal klage sånn at det kan undersøkes og bedre seg dersom det virkelig er så ille som du mistenker. Det høres helt merkelig ut at ikke de har rørt byttetøyet til ungen. MEN jeg vil bare få nevne at noen ganger er det ikke alltid så lett for de ansatte. Der jeg jobber har vi barn som går rundt i våte klær, sko, ikke går med innesko, osv.. Og det er IKKE fordi vi er sløve i jobben. Hver dag må jeg tvinge på et av barna inneskoene. H*n blånekter, men til slutt får jeg de på. Da er skoene på i fem minutter og så fort jeg snur ryggen til gjemmer h*n skoene og aaaner ikke hvor de er. Og jeg kan ikke bruke hele dagen på å fotfølge et barn for å sjekke at innesko er på til enhver tid. Eller vi skifter sokker og bukse, men likevel så klarer de å bli våte og til slutt er alt byttetøyet brukt opp. Mange vil ikke ha hansker/lue på så da vet de ikke om de har/ sier at de ikke har. Noen ganger har vi tid til å lete, andre ganger skjer det ting som faktisk har høyere prioritet. Poenget er: alt er ikke svart/hvitt. Ja, jeg vet at det er av og til vanskelig for dere. Men om de har byttet sokker og andre klær, skulle det vises på en eller annen måte. Når hun har samme sokker hun hadde på seg da hun ble levert og alle de andre sokkene står pent i skapet, betyr det at hun ikke ble skiftet i løpet av dagen. Jeg vet at det er barn som tar av inneskoene i barnehagen, men jeg tviler på at dette er tilfellet med oss, siden hun elsker sine og bruker dem med glede hjemme. Ingen har en gang nevnt at hun tar av seg inneskoene. Ellers ville jeg kjøpe nye som er litt større (i tilfelle disse ikke passer). TS.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #13 Skrevet 18. februar 2012 Så hva med barna som skal gå i barnehagen etter ditt barn? Skal de oppleve det samme fordi det var ubehalgelig for deg å si ifra???? TS. Nei, selvfølgelig skal de ikke oppleve dette. Men du skjønner, kanskje, at det ikke er alltid lett å snakke om slike ting. Noen er flinkere enn andre å ta opp vanskelige temaer.
Sulosi Skrevet 18. februar 2012 #14 Skrevet 18. februar 2012 TS. Nei, selvfølgelig skal de ikke oppleve dette. Men du skjønner, kanskje, at det ikke er alltid lett å snakke om slike ting. Noen er flinkere enn andre å ta opp vanskelige temaer. Jeg fortår at det ikke er like lett for alle å ta opp det man opplever som problemer. Jeg var før men har med årene blitt flinkere til å gjøre det. Du kan ta opp saken skriftlig eller muntlig, hva du synes er best må du nesten se selv. Jeg ville følt det tryggere å ta det opp muntlig. Da får jeg svar umiddelbart og jeg kan samtidig vise til de tingene som er positivt med barnehagen. Da opplever jeg ikke meg selv som en mor som bare klager og ser minussidene.
Gjest li Skrevet 18. februar 2012 #15 Skrevet 18. februar 2012 Som tidligere ansatt i barnehage og under utdanning for ped.leder-yrket, må jeg uttrykke at det er uakseptabelt at barn skal gå lenge med bæsje-/tissebleie og våte klær og uten tøfler. Nettopp på grunn av helse og sikkerhet. Men som noen allerede har nevnt, kan der være flere årsaker enn direkre neglisjering. Noen ganger tar det litt tid før vaner kommer ordentlig på plass. Det er viktig å si ifra der man kommer med konkrete eksempler uten å overdrive/underdrive også poengtere positive ting man setter pris på som de gjør allerede som at alle ønsker barnets/barnas beste. Tas det tilsynelatende ikke alvorlig, ta det opp med styrer. kan være lurt for egen del og fremtidig referanse(om det trengs) en privat logg over når, til hvem og hva samtalene/møtene handlet om. Da har man dokumentasjon om det trengs f.eks. ved tilsyn/kartlegging. Lykke til! Håper det ordnes snart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå