AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #1 Skrevet 18. februar 2012 Hva ville du valgt? Vi er 2 voksne, 1 baby (ønsker 1 til). Har katt. Lån får vi uansett. Bolig 1: Ferdigstilles innen påske. Har 3 soverom, arbeidsrom, 2 bad + vaskerom, åpen kjøkkenløsning, loftstue i tillegg til stue i hovedetasje, veranda med gode solforhold, garasje og utvendig og innvendig bod. Går over 2 plan. Flott leilighet. Problemet er at den er dyr. Velger vi den vil vi akkurat komme rundt hver mnd, vi vil ikke ha råd til mer enn 1 ferie hvert 3. år ca, vi vil ikke ha mulighet til å bytte til dyrere bil. Vi vil slite kraftig om en av oss går ned i lønn. Bolig 2: 20 år gammel. Leilighet i 2. etg. 2 soverom, 1 bad, adskilt stue og kjøkken, veranda som er helt ok. Vaskerom i kjeller, parkeringsplass utenfor. Bortsettingsloft, bod i kjeller. Trenger noe oppgradering, men kan bli flott. MYE billigere, vi vil ha mulighet til å betale ned hele boligen på 10-15 år om vi vil. Eventuelt vi kan velge 20 års løpetid og fortsatt ha råd til å pusse opp, ta de feriene vi ønsker, bytte bil som vi vil, ikke bekymre oss for om jobben er trygg nok eller om vi blir langtidssykemeldte. Boligene ligger 500 m fra hverandre, så beliggenheten er lik. Vi blir ikke enige med oss selv, hva ville dere andre gjort?
Husmus@ Skrevet 18. februar 2012 #2 Skrevet 18. februar 2012 Absolutt all fornuft tilsier bolig nummer to. Det er uholdbart i lengden å leve så trangt at dere ikke kan risikere at noe uforutsett skjer. Mange som har lånt langt over hva de burde, og får svi for det i ettertid.
Zoë Castillo Skrevet 18. februar 2012 #3 Skrevet 18. februar 2012 Jeg ville valgt bolig nr 2, evt en mellomting om det finnes. Det er flere år igjen til at dere absolutt bør ha 3 soverom, og på den tiden kan mye ha skjedd med boligprisene. Som barn ville iallefall ikke jeg hatt stort hus framfor trygg bil, artige ferier, mulighet til å være med på dyre aktiviteter, og ikke minst foreldre uten økonomiske bekymringer. Vi stod selv mellom dyrt og stort eller rimelig og ok, og vi stortrives i sistnevnte! Pengene går til feriesparing og gode opplevelser til hele familien. 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #4 Skrevet 18. februar 2012 Den billigste, så kan dere kjøpe dere oppover etterhvert. Har du lyst på et barn til er det uansett ikke lurt å påføre seg så trang økonomi. 1
Gjesten Skrevet 18. februar 2012 #5 Skrevet 18. februar 2012 Jeg tror jeg ville forkastet begge og funnet en mellomting. Men hvis dere skal ha en av disse to, ville jeg definitivt valgt nr. 2. Tenk hvis noe skjer med dere, en ulykke eller et firma som går konkurs? Det er mye som kan gjøre at en av dere plutselig detter ned i lønn, det kan også komme uforutsette utgifter som at bilen gir seg. Dere er nødt til å ha en månedlig buffer, ellers sitter dere virkelig dypt i det hvis noe skjer. 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #6 Skrevet 18. februar 2012 Nummer 2. Helt klart. Det er aldri verdt det å "bo seg i hjel". 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #7 Skrevet 18. februar 2012 Siden dere strengt tatt ikke har råd til nr. 1 må det jo bli nr. 2. Men hva med å lete videre for å finne en mellomting? Husk at det er ofte mye å gjøre på 20 år gamle hus, og om dere skal pusse opp selv ved sien av fulle jobber tærer det fort på forhold og det som er.
Gjest Ashley_Johanna Skrevet 18. februar 2012 #8 Skrevet 18. februar 2012 Ikke nr 1 i hvert fall, bare legg det fra dere og ikke tenk mer på det igjen. Bedre om dere finner en leilighet som har alt nr 2 har, men som også har nok soverom.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #9 Skrevet 18. februar 2012 Takk for innspill. Jeg tror jeg ville forkastet begge og funnet en mellomting. Men hvis dere skal ha en av disse to, ville jeg definitivt valgt nr. 2. Tenk hvis noe skjer med dere, en ulykke eller et firma som går konkurs? Det er mye som kan gjøre at en av dere plutselig detter ned i lønn, det kan også komme uforutsette utgifter som at bilen gir seg. Dere er nødt til å ha en månedlig buffer, ellers sitter dere virkelig dypt i det hvis noe skjer. Det er dette jeg også tenker. Vi kan ikke ha det så trangt, selv om bolig 1 er den vi har mest lyst på. Problemet er at det er lite som selges i området vi ser i, og nesten alt vi har sett på i vår prisklasse er som disse to. Enten nye, flotte og litt dyre, eller eldre og litt små. Det kommer ofte eneboliger for salg i vår prisklasse, men de er 50 år gamle++, og trenger alltid med oppussing enn vi ønsker å sette i gang med. Ser nok ut til at vi ender med bolig 2 eller venter og ser om det dukker opp noe annet snart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå