AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #1 Skrevet 18. februar 2012 Altså, nylig så oppdaget jeg at min kollega fikk utbet dobbel så mye lønn som meg. Dette ble funnet ut ved en tilfeldighet i bank. Jeg stusset så klart på dette selv, men tenkte at det var forskudd på FP. Hxn sa selv at det var en avtale mellom hxn og ledelsen (altså ikke FP) Vedkommende har vært sykmeldt i en lang periode, de siste mnd som 50% Vi jobber på samme avd. Hxn begynte etter meg. Vi har ulike oppgaver, men de er like viktige. Begge får en bonus 1 gang i året. Hva hadde dere tenkt/gjort? Jeg tenker at hxn har fått lønnsøkning, eller bonus fordi hxn har stått på under sykemeldingsperioden, finner det selvsagt urettferdig at man skal bli belønnet for å ha vært sykemeldt.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #2 Skrevet 18. februar 2012 Forskjellsbehandling når det gjelder lønn er helt vanlig. Jeg selv vet at jeg har rundt 70.000 mindre enn kollegaer. Fant ut ved en tilfeldighet. Vi har via oppkjøp en salig blanding hos oss. Jeg tar ikke tak i lønnsproblematikken da jeg vet at nærmeste leder som har med dette ikke er helt god. Psykopatiske trekk samt at han virkelig hater oss som jobbet i firmaet som ble oppkjøpt.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #3 Skrevet 18. februar 2012 Er helt vanlig det i det private næringsliv. En går jo alltid litt opp i lønn når man skifter jobb,og som der jeg arbeider er det litt slik at en blir spurt om hvilken lønn man hadde på forrige arbeidsplass, også legger de på en 20 000 - 50 000. Så hvis din kollega hadde bedre utgangspunkt enn deg, så...
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #4 Skrevet 18. februar 2012 Hxn begynte 1år etter med samme grunnlønn som meg... Vi begge gikk opp i fjor.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #5 Skrevet 18. februar 2012 Dette gjelder ikke salg, vi begge har kontorjobber. Det er kun oss 2 og vår sjef på denne avdelingen.
Tropic Skrevet 18. februar 2012 #6 Skrevet 18. februar 2012 Tviler litt på at han har blitt belønnet for å ha vært sykemeldt, men kanskje han har blitt belønnet for jobben han har gjort. Det er i enkelte bransjer uansett vanlig med ulik lønn, du kan evnt spørre din leder om hva som er årsaken til dette og forhandle om din egen lønn.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #7 Skrevet 19. februar 2012 Dette gjaldt dobbel så mye utbetalt på en mnd... TS
Sol79 Skrevet 19. februar 2012 #8 Skrevet 19. februar 2012 Forskjell i forskuddstrekk kan også utgjøre en hel del.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #9 Skrevet 19. februar 2012 Ikke for å ødelegge tråden din, men; Jeg tjener 130 i timen, ved en tilfeldighet oppdaget jeg at jeg tjener MINST på min arbeidsplass. Jeg har jobbet lengre en noen av dem, mer erfaring og er flinkere (jeg er faktisk det...). Ingen tjener under 136 i timen. Er det virkelig "riktig"? Serice yrket.
Tropic Skrevet 19. februar 2012 #10 Skrevet 19. februar 2012 Ikke for å ødelegge tråden din, men; Jeg tjener 130 i timen, ved en tilfeldighet oppdaget jeg at jeg tjener MINST på min arbeidsplass. Jeg har jobbet lengre en noen av dem, mer erfaring og er flinkere (jeg er faktisk det...). Ingen tjener under 136 i timen. Er det virkelig "riktig"? Serice yrket. Ut i fra det du skriver, så nei, det høres ikke riktig ut, men jeg vet jo bare DIN side av saken. Uansett, gå til lederen din og snakk med hxn ang dette!
Tropic Skrevet 19. februar 2012 #11 Skrevet 19. februar 2012 Ikke for å ødelegge tråden din, men; Jeg tjener 130 i timen, ved en tilfeldighet oppdaget jeg at jeg tjener MINST på min arbeidsplass. Jeg har jobbet lengre en noen av dem, mer erfaring og er flinkere (jeg er faktisk det...). Ingen tjener under 136 i timen. Er det virkelig "riktig"? Serice yrket.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2012 #12 Skrevet 19. februar 2012 Det mange kvinner må lære seg til er å forhandle om lønn! Kjenner til flere som selv ikke har forhandlet noe om lønn, så finner de ut at kollega som er på samme eller lavere nivå som de tjener mere og blitt hissige. Når de har tatt det opp med sjef så viser det seg at de andre har kommet å krevd mere lønn, og fått det. Så istedet for å "sutre" her, gå til sjefen med gode argumenter på hvorfor du fortjener mere lønn, og krev det.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #13 Skrevet 20. februar 2012 Med mindre man jobber et sted som følger tarifftabell, så er det helt opp til den enkelte å forhandle fram egen lønn. Ergo blir uttrykket "forskjellsbehandling" helt feil.
Sol79 Skrevet 20. februar 2012 #14 Skrevet 20. februar 2012 Hvordan oppstår egentlig disse tilfeldighetene der dere ser at dere tjener mindre enn kollegaene deres? Akkurat det skal dere være forsiktige med å bruke til sjefen.. 1
Adonis Skrevet 20. februar 2012 #15 Skrevet 20. februar 2012 Det mange kvinner må lære seg til er å forhandle om lønn! Kjenner til flere som selv ikke har forhandlet noe om lønn, så finner de ut at kollega som er på samme eller lavere nivå som de tjener mere og blitt hissige. Når de har tatt det opp med sjef så viser det seg at de andre har kommet å krevd mere lønn, og fått det. Så istedet for å "sutre" her, gå til sjefen med gode argumenter på hvorfor du fortjener mere lønn, og krev det. Nettopp. Det er ikke noe poeng i å klage på et forum. Man må manne/kvinne seg opp og be om et møte med sjefen, der man på en proff måte legger fram gode argumenter for at man bør få en økning (gjerne med henvisning til konkrete resultater man har produsert).
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #16 Skrevet 20. februar 2012 TS her. Det er mulig at jeg formulert meg dårlig i startinnlegget. Jeg har ingen problemer med at å forstå at man forhandler seg til høyere lønn osv. Vi begge gikk opp i lønn ifjor, og det er hos oss bannlyst å be om lønnsøkning. Det jeg reagerer på er at vedkommende mest sannsynnligvis har fått en form for bonus for å ha stått på under en sykeperiode. Syns dere at det er greit?
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #17 Skrevet 20. februar 2012 TS her. Det er mulig at jeg formulert meg dårlig i startinnlegget. Jeg har ingen problemer med at å forstå at man forhandler seg til høyere lønn osv. Vi begge gikk opp i lønn ifjor, og det er hos oss bannlyst å be om lønnsøkning. Det jeg reagerer på er at vedkommende mest sannsynnligvis har fått en form for bonus for å ha stått på under en sykeperiode. Syns dere at det er greit?
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #18 Skrevet 20. februar 2012 Hvordan oppstår egentlig disse tilfeldighetene der dere ser at dere tjener mindre enn kollegaene deres? Akkurat det skal dere være forsiktige med å bruke til sjefen.. Vi får lønnsslipp på jobben, noen lar de ligge å slenge i resepsjonen å da ser jeg det ved en "tilfeldighet". Har uheldigvis en sjef som det ikke går an å prate til.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #19 Skrevet 20. februar 2012 Hvordan oppstår egentlig disse tilfeldighetene der dere ser at dere tjener mindre enn kollegaene deres? Akkurat det skal dere være forsiktige med å bruke til sjefen.. Jeg ser det i nettbanken, da det er en del av jobben min (godkjenning). TS
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #20 Skrevet 20. februar 2012 Hvordan oppstår egentlig disse tilfeldighetene der dere ser at dere tjener mindre enn kollegaene deres? Akkurat det skal dere være forsiktige med å bruke til sjefen.. Jeg ser det i nettbanken, da det er en del av jobben min (godkjenning). TS
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå