Gå til innhold

Å klappe en fremmed hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går da jeg gikk tur var det en hund som ble veldig interessert i meg, hoppa opp på meg og logra med halen. Den var så søt, så jeg klarte ikke å motstå, så jeg stoppet opp, klappet litt på hunden og spurte eieren hva slags hund det var.

I dag slår det meg at det kanskje er litt frekt å gjøre dette. Hva synes dere andre, er det greit å klappe fremmedes hunder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For det første synes jeg eieren gjorde feil hvis han/hun lot bikkja hoppe på deg. For det andre så skal man alltid spørre om det er greit å klappe hunden. Men i din situasjon så skjønner jeg at du ikke tenkte på det når bikkja allerede hadde hoppa på deg.

• Liker 11
Skrevet

Jeg spør alltid om å få hilse på fremmede dyr, om det er hunder, hester, eller hva det er. Spør pent, og får alltid lov. Det kan jo hende dyret ikke liker kontakt, eller er redd, agressiv, osv.. Men hvis jeg har med mine dyr ut blant folk, så kan folk gjerne hilse på de, for jeg vet at dyrene er veldig snille. Men jeg setter pris på at foreldre passer barna godt under helsinga :)

Skrevet

I går da jeg gikk tur var det en hund som ble veldig interessert i meg, hoppa opp på meg og logra med halen. Den var så søt, så jeg klarte ikke å motstå, så jeg stoppet opp, klappet litt på hunden og spurte eieren hva slags hund det var.

I dag slår det meg at det kanskje er litt frekt å gjøre dette. Hva synes dere andre, er det greit å klappe fremmedes hunder?

Synes det er helt greit. Bor på løkka, masse løse, snille hunder som er godt sosialiserte. Disse sier gjerne hei, og vil ha en klapp. :)

Så lenge du ikke er bra og klappe REDDE hunder som står i bånd, er det liten risiko.

Synes det er litt frekt og stoppe opp folk på tur med hund for å klappe hunden, med mindre det virker som hundeeier vil stoppe og snakke.

Jeg stopper folk med Newfoundlandere hele tiden fordi jeg elsker rasen og har masse historier. Eierne pleier å sette pris på det. ;)

Skrevet

Synes det er litt frekt og stoppe opp folk på tur med hund for å klappe hunden, med mindre det virker som hundeeier vil stoppe og snakke.

-TS-

Ja, dette forstår jeg :)

I denne situasjonen gikk eieren suuupersakte med hunden slik at hunden fikk snuse på alle busker og grøfter. De sto helt stille en stund før jeg passerte, så jeg vet i det minste at jeg ikke heftet han bort. Det var også han som inviterte til samtale forsåvidt, da han sa at hunden er veldig ivrig med folk da den hoppet på meg. Så jeg håper at det ikke var håpløst av meg å klappe hunden.

Takk for svar, jeg vil gjerne ha flere. Dette er jo noe som vi som ikke eier hund ikke akkurat tenker over før vi havner midt oppi det føler jeg. Men nå vet jeg i alle fall til neste gang at jeg må huske å spørre først :)

Skrevet

Å buse frem mot en fremmed hund og begynne å kose på den er ikke greit, men hvis en hund selv oppsøker deg og vil ha kontakt, da blir det jo litt annerledes.

Så nei, hvis eieren var så lite oppmerksom at han bare lot bikkja hoppe opp på deg synes jeg ikke det var frekt av deg å klappe den.

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns du reagerte på en måte eieren burde sette pris på!

Det er ikke alle som liker at hunder (kjente eller ikke) hopper på dem, men du tok det jo tydeligvis med godt humør og i rett ånd!

:heks:

• Liker 6
Skrevet

Klappingen er en ting mellom meg og hunden. Kommer den bort for å hilse rufser jeg den bak øret uten å spørre om lov, men jeg løper heller ikke over veien når jeg ser en hund for å hilse på den. Å klappe en hund uten at eier eller hunden gjør en tilnærming er bare rart.

Når det gjelder å klappe en fremmed hund har jeg en tilnærming som er veldig enkel. Jeg setter meg ned på huk og strekker fram en hånd i litt avstand fra hunden slik at hunden må nærme seg hvis den vil ha kontakt. På den måten er man ikke truende for hunden, som er hovedgrunnen til at hunder biter. Man kan jo tenke seg selv, hvis du sitter og en person kommer og bøyer seg over deg for å hilse så virker det truende.

• Liker 3
Skrevet

Jeg syntes først og fremst det ikke er greit å la hunden sin hoppe på andre. I situasjonen din var det vel egentlig eier som var frekk :fnise:

Når det er sagt foretrekker jeg uten tvil at folk spør først. Bikkja får f.eks ikke hilse på barn ut av det blå.

Men når man slipper hunden bort og lar den gå til deg, er det fritt frem. Men går jeg tur, bikkja går på plass og jeg ignorerer deg, er det overhode ikke greit at du buser bort og duller uansett hvor søt han er. :)

Spør først, så blir jeg glad! Og du vil mest sannsynlig alltid få lov, såfremt vi ikke trener :)

• Liker 1
Gjest Thessie!
Skrevet

Man burde vanligvis alltid spørre først i tilfelle de trente på å ikke hilse/hoppe på mennesker. Men dersom eieren tok kontakt med deg og la opp til prat, så gikk det nok fint. Da ville nok eieren informert deg :)

Skrevet

Jeg synes det er kjempekoslig at folk vil klappe hunden min på tur jeg:) Blir absolutt ikke irritert.. Hunden min er veeeeldig glad i folk så hun vil mer enn gjerne hilse på!

• Liker 1
Skrevet

Jeg er veldig hundegæren, så jeg kan ha en tendens til å gå saaakte med vilje, eller stoppe opp og se håpefullt på hunden. Noen ganger spør jeg eieren, andre ganger snakker jeg bare til hunden og sier "hei, vofsen!! Åh, så fiiin" etc, og hvis hun/han da kommer hoppende glad bort til meg sette jeg meg for å kose. Glemmer noen ganger at eieren eksisterer, hehe!

Men pleier ikke å gå rett bort til en hund i full fart, for det er jo mange som er mer sky eller som ikke liker kontakt.

Blir såå glad når det kommer en koseglad hund løpende for å få klapp!

*Må skaffe hund selv snart!!*

• Liker 1
Skrevet

Eieren lot hunden hoppe på deg, noe som jeg personlig ikke ville satt pris på, så da synes jeg du er i din fulle rett til å klappe hunden om du har lyst til det.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Går jeg forbi noen på en sånn måte at hunden min tar kontakt først så må gjerne folk klappe, da har jeg jo gitt den lov til å fise rundt. Vil jeg ikke at folk skal klappe den så holder jeg henne tett inntil meg når folk går forbi så hun ikke får sjansen til å ta kontakt.

Men jeg blir irritert når mennesker kommer bort for å klappe uten å spørre om det er greit først og uten at min hund eller jeg har tatt kontakt først. Ofte er det mennesker med barn eller annen hund som kommer for å klappe, og min hund er ikke barnevennlig eller hundevennlig når de kommer brått på.

• Liker 1
Skrevet

jeg mener alltid man bør spørre først. men i dette tilfelle var det hundeeieren som gjorde galt.

det er veldig mange grunner til at å klappe hunder uten å spørre først, agresivitet, usikkerhet, trening og mye mer. enkelte hunder kan bli redde selv når man hilser "riktig" og da kan det bli farlig uansett hvor lite truende man har vist seg. noen hunder som er vennlige og søker kontakt selv om de egentlig holder på å trene, evt trene det bort go da gjør man det jo bare verre. det er ikke alle eiere som trener så effektivt, bra eller konstruktivt...

det viktigste er vel at man alltid hører på hva eieren sier. ene hunden min ser ut som den snilleste koseklump og er av en rase som regnes som supersnill og tollerant. men den har hatt sine første år i et misshandlingshelvete som gjør at selv om den fremsto som lykkelig og unnerdanig var det stresslogring og redsel den viste. selv om jeg alltid sier "nei, den biter" til alle foreldre og barn, durer de fremdeles de fleste frem - "den ser jo så snill ut, det går nok så greit". har nå skjønt at jeg må true med et blodbad og legevakten for at folk skal ta hensyn.

i dag er den blitt helt trygg, det har den vært de siste 4 år, men jeg lar likevel ikke fremmede jeg ikke kjenner nok til å stole på klappe den. jeg skal vite at det er både trygt og koselig både for hund og "kosere".

ene av de andre hundene jeg har er derimot den snilleste hunden jeg vet om, ganske sikker på at den hadde vist kjærlighet og forståelse selv om man hadde skutt den i baken med hagle. :rodmer: men siden den er 100kg og ser skummel ut i tillegg til den blir veldig lykkelig og entusiastisk(hopper som en JRT) og veldig verbal når den mistenker eller håper på å få oppmerksomhet og kos, blir folk skikkelig redde forde de tror han knurrer og viser tenner. dette tror mange selv om jeg forklarer hva han prøver å uttrykke.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner godt at mange ikke vil at alle som vil skal klappe hunden, både på grunn av trening og usikker/agressiv hund. Så det respekterer jeg. Selv hilser jeg ikke før jeg spør om lov.

Når det gjelder min egen hund så er det stort sett bare barn som vil hilse på når vi går tur, og de spør alltid, søte er de! Ellers har jeg opplevd at voksne setter seg ned før de rekker å spørre, men da har hunden min merket at han har en kontakt med dem først, og går derfor rett mot dem for å hilse. Hadde jeg ikke villet at han skal hilse så hadde jeg heller ikke latt han gå fra siden min. Men så er han ikke aggressiv, da, bare veeeldig ydmyk når han får kos :rodmer:

Skrevet

Når det gjelder min egen hund så er det stort sett bare barn som vil hilse på når vi går tur, og de spør alltid, søte er de! Ellers har jeg opplevd at voksne setter seg ned før de rekker å spørre, men da har hunden min merket at han har en kontakt med dem først, og går derfor rett mot dem for å hilse.

Ja vet du, det har jeg også merket meg! Har ikke tenkt så mye over det før, men det er faktisk sånn at barn er utrolig flinke til å spørre meg om de kan få klappe hunden. Voksne derimot kan finne på å henvende seg til hunden i stedet for til meg.

Skrevet

Ikke frekt, men hyggelig.

Shafere eier.

Skrevet

Hundeeier som gjorde "feil" i dette tilfellet. Man lar da ikke hunden sin hoppe opp på folk!:nei: Og i allefall ikke på fremmede folk som passerer forbi!! :hakeslepp:

Jeg har en rase som faktisk er naturlig reservert for andre enn sin egen familie, og den har ingen ønsker om å hilse på de som passerer. Hvis folk spør om å hilse på ser jeg an interessen fra hunden sin side (litt mer interessant hvis vi møter en person som lukter hund), og ber dem sette seg ned og stryke hunden på brystet og UNDER hodet. Er ikke hunden min interessert svarer jeg hyggelig: "nei, dessverre vi trener :)", og går videre.

Dersom noen hadde kommet busende bort til frøkna mi hadde hun rygget tvert unna og gått videre! Å hilse på hunder uten eier tilstede gjør man heller ikke, uansett hvor søt og imøtekommende den ser ut. Man vet aldri! Og hunden kan faktisk gi gale signaler! Det trenger selvfølgelig ikke å skje noe, men vi kan faktisk gjøre hunden mer usikker, kanskje kan den gjøre utløp på neste person som kommer?

Det er selvfølgelig kjempetrivelig :biggrin: med blide hunder som er kjempeglad for å få hilse, men spør eier. Hadde det vært min hund som hoppet opp på en fremmed forbi passerende hadde jeg dratt ned hunden og beklaget så mye!! Hadde blitt virkelig flau! Hva om vedkommende hadde hatt på seg dress, finklær el.?

Skrevet

Jeg klapper de hunda jeg vil klappe og ingen eier skal fortelle meg noe annet :nei: Sleper man med pelsdotten sin må an finne seg i at andre vil klappe den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...