Gjest NerdMedSverd Skrevet 18. februar 2012 #1 Skrevet 18. februar 2012 (endret) Jeg la merke til at det ikke er en generell musikktråd her på forumet. Her kan alt diskuteres uavhengig av sjanger. Post gjerne albumanbefalinger, favorittartister, konserter og andre ting relatert til musikk. Selv om det meste er lov her håper jeg folk skriver litt og ikke kun poster youtube linker av sanger. Ikke la dette bli til youtubespam, det er ikke spesielt interessant. Endret 11. mars 2012 av NerdMedSverd 5
bobbi Skrevet 18. februar 2012 #2 Skrevet 18. februar 2012 Er det Bowie på bildet? Bra tråd forresten
Samulita Skrevet 18. februar 2012 #3 Skrevet 18. februar 2012 Random: Jeg har veldig nylig oppdaget The Black Keys og jeg dør litt hver gang... Av ekstase eller glede eller noe som likner orgasme. Ikke vet jeg, men fy faen. Jeg bare sier det. Fy faen. Og jaaaaaa, jeg vet jeg er treig! 2
Rainbow Skrevet 18. februar 2012 #4 Skrevet 18. februar 2012 Tom McRae er min absolutte favorittartist. Jeg syns sangene hans er magiske. Det sa jeg til ham på en bar en gang, hehe! Han har dype tekster, fantastiske melodier, en utrolig, utrolig fin stemme, og han er morsom og har en flott evne til å skape en helt spesiell stemning på konsertene sine. Geniale mannen!! 1
Gjest Badabing Skrevet 18. februar 2012 #5 Skrevet 18. februar 2012 Random: Jeg har veldig nylig oppdaget The Black Keys og jeg dør litt hver gang... Av ekstase eller glede eller noe som likner orgasme. Ikke vet jeg, men fy faen. Jeg bare sier det. Fy faen. Og jaaaaaa, jeg vet jeg er treig! De gamle albumene er best! Men ja, de er fantastiske! Sjekk ut det Jack White har laget også (hvis du er såå treg;)), han er genial.
Rumle Skrevet 19. februar 2012 #6 Skrevet 19. februar 2012 Fin tråd, her må det følges med! Alltid på jakt etter å oppdage ny musikk
Gjest NerdMedSverd Skrevet 19. februar 2012 #7 Skrevet 19. februar 2012 (endret) Er det Bowie på bildet? Stemmer! Ble nesten nødt til å ha han der. En av mine favorittartister, hvem andre har klart å få glam rock til å låte fett? Edit: TIDENES feelgood låt må deles. Om det er lenge siden du har hørt på denne låta kan du glede deg. All Saints - Pure Shoes Endret 19. februar 2012 av NerdMedSverd 2
bobbi Skrevet 19. februar 2012 #8 Skrevet 19. februar 2012 Stemmer! Ble nesten nødt til å ha han der. En av mine favorittartister, hvem andre har klart å få glam rock til å låte fett? En av mine også - fantastisk musikk!!!! Alle låtene har så mye dybde.... Tenkte å nevne favorittlåta mi; men jeg klarer ikke å velge Og nei, ingen andre har fått glam'en til å lyde like bra - selv med rød "kondomdrakt" og grønne støvler
Pawn Hearts Skrevet 20. februar 2012 #9 Skrevet 20. februar 2012 Ah, her har jeg anledning til å reklamere for yndlingsbandet mitt, Van der Graaf Generator med den eminente sangeren Peter Hammill i spissen. Sjekk Pawn Hearts, Godbluff og Still Life. Det er en type mørk, eklektisk progrock med en intensitet som gjorde dem (mer eller mindre) stuerene også for pønkerne (John Lydon avslørte i et intervju i 1977 at han er en stor fan av Hammill). Der hvor andre progband som Genesis, Yes og ELP mest hentet inspirasjon fra klassisk musikk fram til og med impresjonismen, var VdGG mer opptatt av nyere komponister som Messiaen og Ligeti. Den spanske komponisten Ricardo Odriozola (som for øvrig bor i Bergen) har påvist at de stadig gjør bruk av tolvtonerekker (han har skrevet en slags guide til Pawn Hearts). Hammills tekster er et kapittel for seg. Han tar ofte opp eksistensielle spørsmål, flere av tekstene kretser rudt temaer som ensomhet og galskap, og han har hyppige referanser til historie, litteratur, kunst og vitenskap. En ting som kan være problematisk for folk, er stemmen. Han kan brøle som en jetmotor det ene øyeblikket og male som en katt det neste. Det skremmer bort en del lyttere som ellers ville hatt forutsetninger til å like musikken. Jeg elsker selvsagt stemmen hans, og det er det mange andre som gjør også. Blant musikere som er påvirket av ham, kan jeg nevne Peter Gabriel, David Bowie (som er blitt beskyldt for regelrett å rappe triksene til Hammill, selv om jeg ikke uten videre er enig i det), Julian Cope og Nick Cave. Det var dagens forelesning. En liten advarsel til slutt: Dette er ikke musikk for sarte sjeler, og sangene til VdGG varer som regel fra 6 minutter og oppover (den lengste er på 23). Et par smakebiter: 1
Pawn Hearts Skrevet 21. februar 2012 #10 Skrevet 21. februar 2012 Hmm … ett innlegg (til og med mitt første på KG), og jeg drepte hele tråden. Det var virkelig ikke meningen. Jeg håper det kommer nye innlegg her etter hvert.
HedvigR Skrevet 21. februar 2012 #11 Skrevet 21. februar 2012 Åå, jeg elsker David Bowie Virkelig fått inn det med morsmelka, mamma har blasta Bowie siden jeg var baby. Er utrolig musikkinteressert, og må ha musikk rundt meg hele tiden. Er noe av det som opptar meg mest. Jeg elsker å finne ny musikk, selv om jeg kanskje har en tendens til å holde meg til mine favoritter. Har dog oppdaga nye bra det siste året, som jeg kanskje kan poste mer om senere Blogger en del om musikk og, det er virkelig livet mitt :D Har forresten Last.Fm jeg, men vi var visst ikke så kompitable, NerdMedSverd
Gjest NerdMedSverd Skrevet 21. februar 2012 #12 Skrevet 21. februar 2012 Tja, ser du har noen artister jeg er veldig glad i på topplista hvertfall. CCR, Tom Waits, Beatles og Bowie. Har kun scrobblet i noen dager nå, men kjenner allerede at jeg gir opp. Ble en enorm jobb å laste ned alt jeg vil høre på. Dessuten savner jeg å spille av fra fysisk format. Angående Bowie er det umulig å velge en favoritt. Det meste fra Hunky Dory og frem til Scary Monsters er knallbra. Muuuligens jeg setter Low høyest, men har sikkert er annen mening i morgen.
HedvigR Skrevet 21. februar 2012 #13 Skrevet 21. februar 2012 Tja, ser du har noen artister jeg er veldig glad i på topplista hvertfall. CCR, Tom Waits, Beatles og Bowie. Har kun scrobblet i noen dager nå, men kjenner allerede at jeg gir opp. Ble en enorm jobb å laste ned alt jeg vil høre på. Dessuten savner jeg å spille av fra fysisk format. Angående Bowie er det umulig å velge en favoritt. Det meste fra Hunky Dory og frem til Scary Monsters er knallbra. Muuuligens jeg setter Low høyest, men har sikkert er annen mening i morgen. Bare scrobbler fra Spotify, eller putter CD'ene mine i laptopen. Orker ikke laste ned musikk. Synes det er umulig å velge en favoritt jeg og. Prøvde å lage og poste en topp 5 liste en gang, men det forandrer seg jo fra dag til dag hvilke sanger jeg liker best. Sånn er det med andre band og artister og.
Gjest NerdMedSverd Skrevet 21. februar 2012 #14 Skrevet 21. februar 2012 (endret) Ja, da er det jo greit. Greia er at godt over halvparten av samlingen min består av vinyl og tapes, har ikke utstyr til å rippe de formatene. Problemet med å lage en "toppliste" av Bowie er at musikken og albumene hans er såpass forskjellige. Er jo alt fra avantgarde, soul, pop, elektronisk, rock, glam og nå er jeg ikke halvveis engang. Hadde han bare holdt seg til en sjanger hadde det vært lettere tror jeg. En liste av kun enkeltsanger er hvertfall klin umulig, hehe. Uansett, Heroes! En av verdens absolutt beste låter. Endret 21. februar 2012 av NerdMedSverd
Pawn Hearts Skrevet 21. februar 2012 #15 Skrevet 21. februar 2012 Angående Bowie er det umulig å velge en favoritt. Det meste fra Hunky Dory og frem til Scary Monsters er knallbra. Muuuligens jeg setter Low høyest, men har sikkert er annen mening i morgen. Jeg ville ikke avskrevet Space Oddity eller The Man who Sold the World heller. Min personlige favoritt er Scary Monsters – kanskje ikke hans mest helstøpte skive, men jeg elsker den upolerte klangen og gitarspillet til Robert Fripp.
HedvigR Skrevet 21. februar 2012 #16 Skrevet 21. februar 2012 Uansett, Heroes! En av verdens absolutt beste låter. Dette er min favoritt liveopptreden av Heroes! Nå ble det kanskje litt mye Bowie her. Hva er folks favorittartister ellers? Jeg er blodfan av Kaizers, og ellers går det mye i Springsteen, Beatles, Tom Waits, Dana Fuchs, Van Morrison, Christina Aguilera, Pink Floyd... og mange, mange flere. 1
bobbi Skrevet 22. februar 2012 #17 Skrevet 22. februar 2012 (endret) Endelig en plass med myyyye Bowie - gjør ingenting for min del Jeg har ekstremt god sans for musikken han lagde i Ziggy Stardust tida.... og låta Absolute beginners, den er nydelig. Forøvrig står Heroes oppe blant topp 5, Bowie låter, den er så fantastisk!!!! For ikke å snakke om hvor funky og humørgivende Young Americans er Har enda til gode å se han live...var på Roskilde i 2004, og hadde dratt nedover omtrent kun for å se han.....men stakkars, først fikk han en kjærlighet på pinne i øyet, og så et hjerteinfarkt.. Han ble erstattet med Slipknot, noe som i og for seg var greit det da...men ikke helt det samme Noen som har sett han live? Ellers har jeg en utrolig variert musikk smak - alt fra Maiden til Tracy Chapman Endret 22. februar 2012 av bobbi
Pawn Hearts Skrevet 22. februar 2012 #19 Skrevet 22. februar 2012 Jeg har sett Bowie live tre ganger. Først på Nya Ullevi i 1983. Det var selvsagt bra og profft, men Let’s Dance markerte jo en tydelig kommersalisering av musikken hans, og en glad og opplagt Bowie i gul dress harmonerte ikke helt med mitt bilde av ham som Ziggy/Aladdin Sane/The Thin White Duke. Andre gang var på Jordal Amfi i 1990. Kjæresten min hadde akkruat slått opp med meg, så jeg husker sant å si ikke stort. Tredje gang var i Oslo Spektrum i 1996, og det var etter min mening den beste. 1. Outside viste at mannen fremdeles kunne være nyskapende, og den smått legendariske Mike Garson var med på keyboards. Dessuten er Spektrum tross alt en noe mer intim scene enn de andre. Den vi alle skulle ha vært på, er selvfølgelig konserten hans i Ekeberghallen i 1978, men da hadde jeg ikke oppdaget ham ennå. Noen mener det er den beste konserten som noen gang er blitt holdt i Norge.
Gjest NerdMedSverd Skrevet 2. mars 2012 #20 Skrevet 2. mars 2012 Harmonium - Si on avait besoin d'une cinquième saison. Progressive Rock fra 1975, anbefales på det varmeste http://www.youtube.com/watch?v=Puzy_n3TeIQ&feature=related 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå