Flammy Skrevet 18. februar 2012 #1 Skrevet 18. februar 2012 Hei. Tankte kanskje noen har vært borti det samme. Jeg har akkurat flyttet til en ny by, og i går dro jeg å hentet katten min hos mamma og pappa. Det er en voksen katt som alltid har bodd på samme plassen og alltid vært vandt til å gå ut for å gjøre fra seg. Nå har den nettopp kommet til et helt nytt sted, og skal være inne noen uker. Har kjøpt inn kattedo og kattesand og håper virkelig den lærer seg å bruke denne. Nå har jeg bare hatt katten her fra i går kveld, men den har enda ikke gjort fra seg noe sted. Er det noen som har noen tips for å få en voksen katt til å begynne å bruke kattedo?
Leo Skrevet 18. februar 2012 #2 Skrevet 18. februar 2012 Jeg tok inn en voksen, hjemløs katt for noen måneder siden som jeg ikke aner om har vært vant til kattedo før, men som i hvert fall kun har gått på do ute i den perioden den gikk ute. Det tok ganske riktig over et døgn før hun gikk på do, men da brukte hun kassen med den største selvfølgelighet. Så vent og se! Du kan jo vise katten kassen, sette den oppi og grave litt i sanden slik at katten forstår at dette er et sted den får lov til å være og bruke.
Gjest Lille-pus Skrevet 18. februar 2012 #3 Skrevet 18. februar 2012 (endret) Litt erfaring kan jeg skilte med For meg har det virket å sette dokassen på et skjermet, men alikevel 'sentralt' sted i leiligheten. Med andre ord har jeg ikke gjemt den bort men latt den stå på et sted som er lett å komme til samtidig som kassen er skjermet for gjennomgangstrafikk. Et skjermet hjørne kan være fine saker, eller badet Gangen kan være mindre egnet siden all trafikk inn og ut da vil passere kassen. Og ingen liker jo å bli så veldig forstyrret i slike private situasjoner Så har pus og jeg inspisert kassen sammen; katten har vært interessert i hva den rare kassesaken er, og jeg har brukt min egen pote til å grave en grop i sanden. Med andre ord jeg har gravd i kassen slik som katter gjør når de har planer om å bruke kassen Jeg har blitt instendig studert mens jeg har gravd. Og poenget har blitt tatt nærmest umiddelbart. "Ok. Mor graver. Mor må på do og hun gjør det her. Dette er dostedet i dette reviret." Endret 18. februar 2012 av Lille-pus
Tabris Skrevet 18. februar 2012 #4 Skrevet 18. februar 2012 Jeg sier meg enig med de andre. Jeg har aldri hatt problemer med å lære en voksen katt å gå i en kasse. Sett den, som Lille-Pus sier, på et litt skjermet sted. Jeg har løftet katten oppi et par ganger, gravd litt selv med med hånden, og det har vært nok til at katten forstår tegninga.
bobbi Skrevet 18. februar 2012 #5 Skrevet 18. februar 2012 Det er fint å sette katten oppi doen noen ganger, for å vise den hvor den er Det har fungert på kattene mine Kanskje er han "uheldig" noen ganger før han lærer det helt, men bare å vise han doen står igjen - plutselig har han lært det
Brunhilde Skrevet 18. februar 2012 #6 Skrevet 18. februar 2012 Lille-pus, det er en sann fryd å lese dine innlegg "concerning cats". Jeg ser lett i bilder, og bildene du gir meg resulterer i mange smil. Tusen takk!
Tabris Skrevet 18. februar 2012 #7 Skrevet 18. februar 2012 Lille-pus, det er en sann fryd å lese dine innlegg "concerning cats". Jeg ser lett i bilder, og bildene du gir meg resulterer i mange smil. Tusen takk! Signerer denne!
Gjest Lille-pus Skrevet 18. februar 2012 #8 Skrevet 18. februar 2012 Takker, damer - og deler et ferskt øyeblikk (10 minutter gammelt) med en svaksynt "liten" smukkas Han fikk den beskrevne introduksjonen til dokassen da han kom hjem han også, - og klok som han er så forstod han med en gang at dette var stedet for å gå på do. Trenger ikke se godt for å forstå slikt 1
Flammy Skrevet 19. februar 2012 Forfatter #9 Skrevet 19. februar 2012 Nå har pus hatt sin andre natt i ny leilighet. Da jeg gikk å la meg i går kveld, var jeg rimelig forberedt på at det kom til ligge noe på gulvet i dag når jeg sto opp, ettersom pus da enda ikke hadde gjort fra seg, på over et døgn. Men pus overrasket, og hadde brukt kattedoen Fliink pus ^^ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå