Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan vi som bor i et borettslag kreve at styret sender ut referater til andelshaverne etter hvert styremøte? Hvor er dette hjemlet evt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om det er noen hjemmel, men be om det og avvent tilbakemelding.

Her ble referat etterspurt og det ble hengt opp en kortversjon ved postkassestativet.

Jeg skjønner at du gjerne vil ha det for det er utrolig hva som blir tatt opp på et styremøte som ikke er et tema på generalforsamlingen.

Skrevet

Hvorfor skal du vite hva som blir sagt på styremøtene? Det er til tider sensivite ting som blir tatt opp der som andre i borettslaget ikke har noe med.

• Liker 1
Skrevet

Vi har taushetsplikt når det gjelder en del ting som blir tatt opp på styremøtene. For eksempel har nabo A ingenting med hva vi diskuterer om eventuell utkastelse av nabo B og grunnen til det. Jeg tviler sterkt på at du får kopi av referat fra styremøte. Det blir opplyst i årsmeldingen hvor mange styremøter vi har hatt, men ikke hva som har blitt diskutert der.

Men hvis du har sendt en søknad til styret, f.eks. om å få bygge terrasse, bod e.l., så skal du få svar på søknaden. Men du får ikke vite hvem i styret som mente hva om saken, eller hvilke andre saker som ble diskutert på møtet.

• Liker 2
Skrevet

Du har nok ikke krav på dette, om du er så nysgjerrig får du melde deg inn i styret i neste periode.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke nysgjerrig, men noen ting er referat-verdig og av allmenn interesse for alle beboerne. Jeg har selv sittet i et brl-styre tidligere og da gikk det alltid ut et slags referat til beboerne, dette var i et annet brl enn jeg bor nå. Selvsagt ingen sensitive opplysninger osv, men vi opplyste om det som var av allmenn interesse.

Skrevet

Jeg er ikke nysgjerrig, men noen ting er referat-verdig og av allmenn interesse for alle beboerne. Jeg har selv sittet i et brl-styre tidligere og da gikk det alltid ut et slags referat til beboerne, dette var i et annet brl enn jeg bor nå. Selvsagt ingen sensitive opplysninger osv, men vi opplyste om det som var av allmenn interesse.

Du har ikke krav på å få referater, men du kan jo spørre om det kan skrives en kortfattelig konklusjon av f. eks hvilke viktige vedtak som ble fattet på forskjellige styremøter.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi fikk dette gjennom via generalfOrsamlingen i borettslaget vårt. Styreleder ville ikke ut med noe slags informasjon og var tverr og vanskelig ved alle henvendelser. Vedtaket ble klubbet gjennom mot en stemme, selvfølgelig styreleders, og nå får vi månedlige infoskriv + at møtereferatene blir lagt ut på lagets hjemmesider. Saken førte for øvrig til at styreleder trakk seg fra vervet sitt da han ikke kunne jobbe for folk om måtte overvåke jobben hans....

Ikke gi deg på dette. Det Sier seg selv at sensitiv info om husbråk etc slevfølgelig ikke skal ut, men det øvrige er det ingen grunn til atstyret skal "hemmelighetsstemple".

Endret av Sol79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...