Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er sikkert mange som jobber i helsevesenet her. Der forholder vi jo oss selvsagt til pasienter :-) Vil noen dele artige historier? Hva irriterer deg, hva gleder deg og hva rører deg i møte med pasientene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange grunner til at man bør ha en viss kontinuitet når det gjelder at det er kjent personell på jobb. Dette er et litt morsomt og søtt eksempel, synes jeg :)

Hadde en pasient som var litt urolig og redd. Det hadde derfor blitt forordnet Heminevrin ved behov. Pasienten fortalte meg at han aldri klarte å huske hva det het når han skulle be om det, og at det var så ofte han ikke fikk noe. Jeg ba ham derfor spørre om en grå pille som han stod på (det er jo ikke så mange piller som er grå) og at han skulle be pleierne sjekke medisinarket hans, så skjønte de nok hva han mente.

Et par dager senere kommer en av hjelpepleierne til meg. "herr Olsen spør om han kan få en grå pute, vet du hva det er?"

Synes den var litt søt jeg da :)

• Liker 1
Skrevet

Ikke for å være en festbrems her, men husk taushetsplikten. :)

:popcorn:

• Liker 5
Skrevet

En ting til som jeg også synes er litt artig, er hvilke forventninger man har til helse. Det er litt interessant når man får inn temmelig gamle pasienter som har store forventninger til egen helse, at de fortsatt skal være ved enormt god helse selv om de er 100 år.

Fikk inn en pasient som var født på begynnelse av 1900-tallet.

Jeg så for meg at dette var en svak og skrøpelig pasient, og fikk dette bekreftet da hun også sa dette selv, at hun var blitt så gammel og ikke larte eller orket noen ting. Jeg puttet sugerør i juicen og tenkte å støtte henne litt bak ryggen mens hun skulle drikke. Stor var overraskelsen da hun satte seg opp, slang beina over sengekanten og tok tak i glasset.

Mia

• Liker 1
Skrevet

Ikke for å være en festbrems her, men husk taushetsplikten. :)

Han heter ikke herr Olsen i virkeligheten :)

• Liker 3
Skrevet (endret)

Han heter ikke herr Olsen i virkeligheten :)

Trykket visst på ab jeg.. Meg som skrev om taushetsplikten. Var ikke ment til din historie spesielt det altså. Regnet med navnet ikke var Olsen. :) Ville bare minne om det sånn generelt.Sånn at folk anonymiserer historiene sine ,og gjerne også mer enn navnet, om det er mulighet for at noen kan kjenne seg igjen.:)

Endret av fjærestein
Skrevet

Det er sjelden pasientene irriterer meg. De aller fleste pasientene er takknemlige og ser vi løper bena av oss. Men jeg skulle ønsker jeg hadde mer tid til å snakke med dem og sitte hos dem litt.

Pårørende kan jo være en utfordring, men det går som regel det også.

Da var det verre i hjemmesykepleien, der klagde pasientene og nærmest trodde de var de eneste pasientene vi hadde. Men de så jo ikke de andre, eller hvor mye vi stresset rundt for å rekke alt.

Man kommer som regel langt med et smil og en god forklaring på ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...