Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en helt grei jobb innenfor design og markedsføring, med en god del selvstendighet og ansvar. Oppgavene er utfordrende nok og arbeidsmiljøet hyggelig, men det er høyt tempo og til tider svært stressende. Dette er derfor ikke en jobb jeg kunne tenkt meg å bli i permanent, og sjefen er også inneforstått med dette. Planen var at jeg skulle jobbe fram til sommeren 2013 for så å ta en mastergrad. Lønnen min i prøvetiden var 300.000 (noe som jeg tror er lavt i forhold til ansvar og arbeidsmengde), men fikk forhandlet meg frem til 50.000 mer i lønn til jul pluss ca. 20.000 i bonus.

Nå har det seg slik at det har dukket opp en ny mulighet for meg rett ut av det blå. Et firma jeg var på intervju hos før jeg fikk min nåværende jobb har tatt kontakt; øyensynlig imponerte jeg dem så mye at jeg sto på toppen av deres liste da det åpnet seg en ny stilling. Dette er DRØMMEJOBBEN for en designer med relativt lite erfaring. I tillegg ligger bransjen de har som kunde svært nært opp til mine personlige interesser. De har gjort det tydelig at de vil vente med å utlyse stillingen, men at de ønsker meg så fort som mulig. Jeg har ikke fått noe konkret kontraktsforslag, kun en beskrivelse av stillingen.

Jeg føler meg revet i to av ulike grunner. Det som taler for å bli i min nåværende jobb:

- Den ligger i hjembyen min, hvor jeg nettopp har flyttet tilbake etter 4 år. Tanken på å bo midt i Oslo frister lite.

- Høyere boutgifter i Oslo.

- Jeg tilhører et treningsmiljø her som betyr svært mye for meg. Treneren er fantastisk og jeg hadde gledet meg til å utvikle meg videre.

- Jeg har det greit i jobben og det er ikke gitt at jeg skal trives like godt et annet sted.

- Lojalitet. Sjefen har nettopp startet et tidkrevende prosjekt hvor jeg har mye ansvar. Slutter jeg, vil hun måtte hente inn en ny ansatt siden det er ingen som kan ta over mine oppgaver.

Det som taler for å takke ja til det andre tilbudet:

- Arbeidsinnhold. Når jeg tenker på hva slags prosjekter de holder på med, er det nesten så jeg hyperventilerer :jepp: Den type oppgaver som får folk til å si "Hæ! Får du BETALT for dette??"

-Høyere lønn(?). De sa det var "etter avtale" og at de ligger på "markedslønn", noe som ikke sa meg et kvekk.

Hva ville dere gjort? Bør jeg si hva jeg har i lønn nå (ca. 370.000) og håpe på at de gir meg et rimelig tilbud? Be om kontraktsforslag? Snakke med sjefen og høre om hun kan matche lønn? Noen som vet hva "god" lønn i design/markedsbransjen er? Jeg er 23 år og har en bachelor.

For å komplisere det litt mer, så er jeg uten kontrakt siden sjefen min ikke har fått utarbeidet en ny ennå. Så i teorien kan jeg vel gå på dagen...

Kan nevne at jeg kun er 23 år gammel, så

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stryk siste setning :)

Skrevet

...

For å komplisere det litt mer, så er jeg uten kontrakt siden sjefen min ikke har fått utarbeidet en ny ennå. Så i teorien kan jeg vel gå på dagen...

...

Er det ikke 1 mnd. så lenge de kan vise til ansettelsesforhold? (typ lønn overført etc.)

Skrevet

Hm - det er godt mulig. Men jeg har 4 ukers ferie da?

Om det blir slik at jeg velger den andre jobben vil jeg nok uansett si fra i god tid; det blir ikke slik at jeg slipper alt og drar :)

- TS

Skrevet

Du må velge det som betyr mest for deg. Selv hadde jeg nok tatt den nye jobben. Slike jobber vokser ikke på trær, og jeg tror du vil angre i ettertid for at du ikke tok sjansen.

• Liker 3
Gjest Silvermist
Skrevet

Jeg hadde tatt jobben. Noen ganger må man være litt egoistisk og tenke på seg selv. Lykke til med valget!

Gjest annemor30
Skrevet

Du svarer vel til de som ønsker deg: Send meg et forslag til kontrakt så skal jeg se på den. Deretter "krever" du jo det du skal ha i lønn for å jobbe der;)Dette er jo et forhandlingsspørsmål:)

Skrevet

Ta jobben.

Når du skal forhandle deg frem til lønn bør du ikke oppgi forrige arbeidsgivers lønn. Bruk det heller som et forhandlingskort. Gi dem et bud på hva du vil tjene og så kommer de kanskje med et motbud.

På den måten har du kanskje en større mulighet til å forhandle deg frem til en høyere lønn enn du ville om de vet hva du tjener nå.

Og ikke vær "snill" med nåværende eller neste sjef. Tenk på deg selv. Du skal ikke gå med på dårligere vilkår bare for å være grei. Om de ikke lar seg presse på økt lønn kan jo du prøve å forhandle frem andre frynsegoder som du kanskje ikke får automatisk?

F.eks gratis internett, dekket nettbrett/datamaskin, årlig bonus, ekstra feriedager, dekket treningsenteravgifter, sykkel/bysykkelkort, osv.

Skrevet

Og ikke vær "snill" med nåværende eller neste sjef. Tenk på deg selv. Du skal ikke gå med på dårligere vilkår bare for å være grei.

Enig med Supraspinatus.

Når den nye jobben er klar på at de vil ha akkurat DEG, og du i tillegg vet du er vanskelig å erstatte, så stiller du egentlig med alle kortene. Uansett hva du velger har du muligheten til å komme ut av det med høyere lønn.

Usikker på hvor mye en designer i Oslo-området vil tjene. 420-450.000 i begynnerlønn kanskje? Husk å regne ut hvor mye du faktisk går opp i lønn etter at du trekker fra boutgifter og flytteutgifter. Kanskje det nye firmaet kan være behjelpelige med å finne et sted å bo?

Skrevet

Jeg ser ikke helt at dette er noe å lure på.

Du tar jobben - og om du etter noen år finner ut at du fortsatt vil ta utdannelse gjør du det.

På den måten har du fått i pose og sekk så det holder.

Skrevet

Er veldig dårlig på å ta slike bestemmelser selv, men mitt råd er at du må prioritere hva som er viktig for deg selv fremover.

Vil en lignende mulighet kunne dukke opp ved en senere anledning eller er dette din livs mulighet?

Hvor viktig er det for deg å bli boende der du er nå, fortsette med treningen, etc, kontra jobb?

Det er fint at du føler lojalitet ovenfor nåværende sjef, men du må først og fremst tenke på deg selv og jeg regner med du har en oppsigelsestid eller kan avtale at du gjør ferdig dine oppgaver før du begynner i neste jobb på en ryddig måte.

:)

Skrevet

Jeg lurer egentlig på hva slags designer du er og hvilken utdanning du har?

Jeg vurderer å ta en til utdanning nå og vil gjerne ha noe kreativt :-D

Skrevet

TS her.

Fikk kontraktsforslaget og fikk hakeslepp. De tilbød meg ikke mindre enn 80.000 mindre enn det jeg har nå :tristbla: Har kommet med et mottilbud, for jeg har rett og slett ikke mulighet til å godta et sånt tilbud - hvor mye jeg enn ønsker jobben.

Nå er jeg bare trist og venter utålmodig på svar :sukk:

Jeg lurer egentlig på hva slags designer du er og hvilken utdanning du har?

Jeg vurderer å ta en til utdanning nå og vil gjerne ha noe kreativt :-D

Jeg er grafisk designer - men det var slett ikke gitt at jeg skulle ende opp som en. Jeg valgte å utdanne meg innen teknologi siden jeg visste design er beintøft å jobbe med. Det er hardt å komme inn på arbeidsmarkedet og det tar mye krefter å være kreativ for et prosjekt du ikke brenner for personlig.

Når det er sagt, har jeg vært aktiv både i studentaviser og som frilanser, så jeg er veldig "well-rounded" i utdanning og interesser. Ta den utdanningen du føler for, og vær hele tiden åpen for nye muligheter underveis :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...