Gå til innhold

Kan sykehuset tvinge deg til å bruke ****

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke spesialist på urinkateter, men de jeg har vært med å satt inn på har vi fyllt med vann :)

Nei, ikke jeg heller, derfor jeg spør. Vet bare at når de tømte meg så var det bare rett inn og ut og ikke noe fylling eller festing. Men når jeg ble forsøkt satt i gang så fylte de det. Og ikke brukte vi noe bedøvelse når vi satt de på folk på sykehjemmet heller,men det er så lenge siden at jeg ikke husker alle detaljene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, ok ... *føle seg dårlig, men prøver å puste rolig*

Vel, jeg skal iallfall ikke føde!

Blir helt dårlig av å prate om fødsler og kateter ... :daane: :dåne:

Tror nok innsetting av urinkateter er rene barnematen sammenlignet med en fødsel ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av mine nærmeste har brukt kateter, og de sa d var bedre med d enn å plages med ei full urinblære de ikke fikk tømt, det var visst grusomt... Har du epidural, kjennes d visst ikke at de setter d på plass! Selv fikk jeg tilbud om d en gang da jeg hadde spinalbedøvelse i kroppen, så jeg ville ikke kjent d om de hadde satt d inn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke jeg heller, derfor jeg spør. Vet bare at når de tømte meg så var det bare rett inn og ut og ikke noe fylling eller festing. Men når jeg ble forsøkt satt i gang så fylte de det. Og ikke brukte vi noe bedøvelse når vi satt de på folk på sykehjemmet heller,men det er så lenge siden at jeg ikke husker alle detaljene.

Ikke noe bedøvelse??? :O

Man skal ALLTID sprøyte bedøvelseskrem inn i urinrørsåpningen før man setter det inn. Det er slike sterile pakker man bruker med diverse utstyr oppi, der bedøvelsen er. Kan ikke forestille meg det uten. Fytti katta!

Forresten, det finnes to typer kateter, permanent og engangs. Engangs'ene fyller vi ikke :) Og der bruker vi heller ikke bedøvelseskrem når jeg tenker meg om.

Endret av Susih89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man opereres, kjenner man ikke tissetrang pga bedøvelse/anestesi. Derfor får man kateter for å hindre at blæremuskelen strekkes ut. Gjør den det, kan du få en kronisk tilstand som heter resturin, noe som du ikke kjenner. Det fører til at urin samler seg opp i blæra uten at du kjenner tissetrang, og det kan faktis ende med urinveisinfeksjoner.

Å, jeg blir bare så dårlig av dette ... ååå ... :tristbla:

Husker jeg tok mandelene da jeg var 5-6 år, og jeg fikk narkose, men kan ikke huske at de tok kateter på meg da? Kanskje de gjorde det da jeg var i narkose? :overrasket:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg tok mandelene da jeg var 5-6 år, og jeg fikk narkose, men kan ikke huske at de tok kateter på meg da? Kanskje de gjorde det da jeg var i narkose? :overrasket:

Man får ikke kateter av å ta mandlene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe bedøvelse??? :O

Man skal ALLTID sprøyte bedøvelseskrem inn i urinrørsåpningen før man setter det inn. Det er slike sterile pakker man bruker med diverse utstyr oppi, der bedøvelsen er. Kan ikke forestille meg det uten. Fytti katta!

Forresten, det finnes to typer kateter, permanent og engangs. Engangs'ene fyller vi ikke :) Og der bruker vi heller ikke bedøvelseskrem når jeg tenker meg om.

Det er bare ikke bedøvende middel på selve kateteret i forpakningen? Jeg er riktignok noe distré om dagen, men jeg kan på død og liv ikke erindre noe bedøvning utenom, når det gjelder engangskatetre. Men jeg gir meg glatt, altså. :P

Og der hadde du redigert mens jeg trykket svar, haha. Da er det jo ikke rart jeg ikke husker det.

Endret av Stjernefisken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, nei. Tror du de hadde laget noe som ødelegger urinveiene? Ærlig talt.

Jeg har sett kateter, og den lille slangen er jo kjempefeit! Jeg trodde urinrøret var bittelite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får da ikke kateter ved alle operasjoner! Jeg har aldri fått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare ikke bedøvende middel på selve kateteret i forpakningen? Jeg er riktignok noe distré om dagen, men jeg kan på død og liv ikke erindre noe bedøvning utenom, når det gjelder engangskatetre. Men jeg gir meg glatt, altså. :P

Det er en annen væske på kateteret og ja:) glidemiddelaktig. Men til permanente katetre skal man alltid bruke bedøvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett kateter, og den lille slangen er jo kjempefeit! Jeg trodde urinrøret var bittelite..

Lite betyr ikke nødvendigvis at det ikke er elastisk. Akkurat som musa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje om du slutter å pelle så mye på deg selv, så slipper du å være sår der nede hele tiden. :opplyser:

Jeg peller ikke på meg ved urinrøret. Tør ikke ta fingeren borti der, det er så følsomt at det gjør vondt!

Det går greit å onanere da, men jeg tar ikke fingeren borti urinrøret. Det området er så grusomt for meg å komme borti når jeg vasker meg og slikt.

Like ille som navelen!!!! :tristbla:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok innsetting av urinkateter er rene barnematen sammenlignet med en fødsel ;)

Pfff ... ikke snakk! Jeg gråter og gjemmer meg i et hjørnet når folk prater om fødsler ...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lite betyr ikke nødvendigvis at det ikke er elastisk. Akkurat som musa.

Hva mener du med det???? :sjokk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: hvorfor bekymrer du deg slik for dette?

Jeg tror jeg sliter med fødselsangst, og det er helt grusomt ... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg hadde ikke kateter under fødselen, ingen av venninnene mine heller. Gå og legg deg og tenk på noe annet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg sliter med fødselsangst, og det er helt grusomt ... :tristbla:

Tenkte først og fremst for hvorfor du bekymrer deg slik for katetre :) Av alle tilfellene jeg har vært borti der folk har fått lagt inn, så er det ingen som har skjært en grimase eller sagt "AU"..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde ikke kateter under fødselen, ingen av venninnene mine heller. Gå og legg deg og tenk på noe annet.

Iblant får jeg sånn angst av å tenke på fødsler, og jeg bare gråter og er helt ifra meg.

Og så leste jeg inne på graviditet og spebarn, at de brukte kateter ved fødlser, og da ble jeg kjempedårlig. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte først og fremst for hvorfor du bekymrer deg slik for katetre :) Av alle tilfellene jeg har vært borti der folk har fått lagt inn, så er det ingen som har skjært en grimase eller sagt "AU"..

Fordi jeg leste inne på en tråd på graviditet og spebarn, at det var noen som hadde fått kateter under eller etter fødsel, og da fikk jeg både fødsels og kateter-angst! :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...