Gå til innhold

Kan sykehuset tvinge deg til å bruke ****

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Iblant får jeg sånn angst av å tenke på fødsler, og jeg bare gråter og er helt ifra meg.

Og så leste jeg inne på graviditet og spebarn, at de brukte kateter ved fødlser, og da ble jeg kjempedårlig. :tristbla:

De kan bruke kateter dersom du ikke er i stand til å komme deg inn på doen eller fordi du er så bedøvet at du ikke klarer å tisse. Det gjør ikke vondt. Jeg gjorde det under fødsel den ene gangen fordi jeg hadde epidural (og da er man jo bedøvet) og jeg gjorde det mange ganger som barn, helt uten bedøvelse. :klemmer:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De kan bruke kateter dersom du ikke er i stand til å komme deg inn på doen eller fordi du er så bedøvet at du ikke klarer å tisse. Det gjør ikke vondt. Jeg gjorde det under fødsel den ene gangen fordi jeg hadde epidural (og da er man jo bedøvet) og jeg gjorde det mange ganger som barn, helt uten bedøvelse. :klemmer:

:klemmer:

Hvorfor gjorde du det mange ganger som barn? Så grusomt! :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer:

Hvorfor gjorde du det mange ganger som barn? Så grusomt! :overrasket:

Jeg hadde medfødt reflux som gjorde at urinen gikk tilbake til nyrene i stede for ut. De brukte mange år på å finne ut hva det var pga de så på mamma som hysterisk :sjenert: Vel, er jo en dødelig lidelse om man ikke får behandling før nyrene kollapser..

Men som sagt, det er ikke vondt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde medfødt reflux som gjorde at urinen gikk tilbake til nyrene i stede for ut. De brukte mange år på å finne ut hva det var pga de så på mamma som hysterisk :sjenert: Vel, er jo en dødelig lidelse om man ikke får behandling før nyrene kollapser..

Men som sagt, det er ikke vondt.

Mammaer kjenner som regel sitt barn best :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urinkateter får man kun hvis det er nødvendig. Man har engangskateter og permanentkateter.

Engangskateter er for å tømme blæra der og da. De fleste typene har glidekrem på seg så man trenger ikke å ha på bedøvelseskrem, de sklir inn.

Permanentkateter brukes ved operasjoner og andre tilstander hvor man ikke klarer å holder på urinen selv. Da får man bedøvelsesgel først som også fungerer som glidemiddel. Når det er inne så fylle man opp en liten ballong med vann som hindrer kateteret å skli ut. Derfor må man IKKE dra ut kateteret selv, det kan gi varige skader på urinrøret. Ballongen må tømmes før man drar ut kateteret.

Det kan svi litt å sette det inn, men når det først er inne så kjenner du det ikke. Å ta det ut kjennes heller ikke.

Det finnes mange str både for barn og voksne. Man skal ha et så lite kateter som mulig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kateter før et akutt keisersnitt. Det var ubehagelig på det meste. Tror ikke jeg fikk bedøvelse, for gikk 10 minutter fra de slo alarm til jeg var i narkose.

Men det var ikke særlig vondt, hverken under innsetting eller da de tok det ut. De tok det ut dagen etter KS, da gikk jeg på do selv uten hjelp.

Hvis du skal grue deg til noe i forbindelse med fødsel trenger det ikke være det hvertfall! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nok innsetting av urinkateter er rene barnematen sammenlignet med en fødsel ;)

Ja, jeg tror ikke akkurat det er urinkateter folk bekymrer seg for da, altså... Det er vel ikke noe man merker en gang med alt det andre som foregår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som liker tanken på å måtte få satt inn urinkateter, men må man så må man. Det er ikke noe helsepersonell setter inn for morroskyld. Blir vel omtrent det samme som å få satt inn veneflon, det er vel heller ingen som synes det er spesielt behagelig, men igjen så har man ofte ikke noe valg. :)

Det kan være mange grunner til at man ikke klarer å få tømt urinblæren på egenhånd, og da må man katetiseres. Det er ikke bare under fødsel eller keisersnitt at dette skjer. Dersom urinen ikke kommer ut så kan man få infeksjoner, og det er ihvertfall ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig, jeg har født 5 barn og har aldri måtte ha kateter. Det er da vitterlig ikke vanlig å måtte ha det under/etter fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med det???? :sjokk:

At et litt tykt rør opp i urinrøret er bare barnemat i forhold til å klemme ut noe på størrelse med en fotball gjennom vagina...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig, jeg har født 5 barn og har aldri måtte ha kateter. Det er da vitterlig ikke vanlig å måtte ha det under/etter fødsel.

Jeg har bare hatt det en gang av seks og det var to årsaker;

-jeg hadde epidural, det hadde kanskje innvirkning

-jeg hadde preeclampsi og var smekkfull i vann og hadde hatt store problemer med å tisse i ukesvis allerede.

For å få komme ut fra føderommet måtte man tisse først. Jeg fikk det ikke til og ba selv om å bli kateterisert. Jeg vil tro at det gjerne er vanlig i lignende settinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At et litt tykt rør opp i urinrøret er bare barnemat i forhold til å klemme ut noe på størrelse med en fotball gjennom vagina...

Problemet mitt er at jeg blir helt dårlig av å tenke på at et lite rør skal inn i urinrøret. Det høres helt grusomt ut. Da høres det bedre ut å føde en fotball --- eller nei, det høres like ille ut.

Jeg er så forferdelig følsom ved urinrøret at det gjør vondt. Orker aldri å ta meg der - gaaaa..!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ano nym

Jeg har hatt dette to ganger i forbindelse med fødsel. Første gang var det for å ta en urinprøve og dette var ikke spesielt behagelig. Andre gangen var det pga. hastekeisersnitt og da hadde jeg det på fra formiddagen og til kvelden. Husker ikke at jeg merket så mye siste gangen. Fikk ikke bedøvlse noen av gangene. Det svidde litt når jeg tisset de første dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsepersonell vil ikke og kan ikke tvinger deg til å ta inn et kateter, men konsekvensene av at du nekter kan bli veldig ubehagelige.

Hvis du av en eller annen grunn ikke klarer å tisse og du nekter å kateteriseres så vil du ødelegge blæra.

Hvis du blir veldig syk eller trenger en stor operasjon så måles ofte urinmengden som kommer ut for å sjekke at nyrene virker tilstrekkelig og at man ikke blir dehydrert, og dette kan kun gjøres ved et kateter.

Det er fult forståerlig at du ikke ønsker å bli kateterisert, men det er fort gjort og når det først er inne så er det over. Det kan svi litt, det er alt.

Det er ihvertfall ingenting å grue seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kateter etter et beinbrudd. Jeg ble operert i narkose, så de satt det inn da. Du merker ikke at det er der i stor grad. Jeg fikk ta det ut selv, ikke vondt det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd engangskateter, og hos meg tror jeg det ble smurt på lokalbedøvende først. Det sved littegrann helt i starten likevel, men urinrørsåpningen var litt sår, sa sykepleieren som satte det på meg. Jeg prøvde å sette det på meg selv et par dager etterpå også(å dra på legevakta hver gang blir både for dyrt og for dumt!), og det var vanskeligere å finne riktig hull enn å få vondt. :P

For min del var det en lettelse å få tømme blæra uten å bli småkvalm av smerte underveis og etterpå. Anledningen var nemlig et hissig herpes-utbrudd, og blemmene protesterte kraftig mot å få urin på seg. Men etter tre dager uten bimmelimm blir man jo litt bekymret, siden man verken kan eller skal gå særlig lenge på den måten ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 år senere...
Annonse
AnonymBruker

Lurer på det samme. Hvis man skal ta KS, kan man nekte kateter?

Anonymkode: 310e8...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på det samme. Hvis man skal ta KS, kan man nekte kateter?

Klart, men du risikerer enten a) store problemer med slapp muskulatur, blæren blir «sprengt» og du kan få store problemer med urinveiene i ettertid samt risikerer å måtte bruke kateter i lang lang tid

eller b) at du må tisse på deg i sengen fordi du ikke kommer deg på do/ikke kjenner at du må på do.

Anonymkode: d4aec...0b2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk kateter da jeg tok KS. Utrolig deilig å ha det og slippe å tenke på å kreke seg på do med ferskt operasjonssår. Imidlertid takler jeg ikke å sette inn, så det ble gjort på operasjonsbordet etter at epidural var satt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
24 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Jeg fikk kateter da jeg tok KS. Utrolig deilig å ha det og slippe å tenke på å kreke seg på do med ferskt operasjonssår. Imidlertid takler jeg ikke å sette inn, så det ble gjort på operasjonsbordet etter at epidural var satt. 

Kan man velge evt å få satt det før epiduralen? 

Noen synes kanskje det er bedre å få satt det i narkose eller med full lokalbedøvelse. Tenker selv at jeg vil ha kontrollen på hva som skjer, ikke være borte som vil gi enda større følelse av kontrolltap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...