AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #1 Del Skrevet 18. februar 2012 Ingen vits i å starte en tråd når man ikke husker nøkkelordet! Men jeg er helt blank, så det er vel noen der ute som forstår hva jeg mener? Jeg leser ofte at gravide ligger med **** etter at de har født, men jeg syns det høres helt grusomt ut! Eller folk som har vært i ulykke som kanskje våkner med en **** i tissen! Hvordan klarer dere dette? Jeg hadde fått helt angst om jeg hadde vært dere! Jeg hadde nektet og heller tisset på meg hver natt! Ikke F*** om noen skal stappe en sånn inn i urinrøret mitt!!! De kan gjerne stappe den inn i anus eller vagina, men ikke inn i mitt følsomme urinrør! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strikkemamma Skrevet 18. februar 2012 #2 Del Skrevet 18. februar 2012 Urinkateter? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #3 Del Skrevet 18. februar 2012 Urinkateter? Ja. Takk Men kan de tvinge det på folk, eller må det være frivillig? Jeg skal aldri føde for å si det sånn... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2012 #4 Del Skrevet 18. februar 2012 Nja. Direkte tvang, nei (og du kan ta det ut selv). Men, om du har hatt epidural så er det ofte rutine for å få ut urin som ellers kan fylle opp blæren til den blir skadet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strikkemamma Skrevet 18. februar 2012 #5 Del Skrevet 18. februar 2012 Ja. Takk Men kan de tvinge det på folk, eller må det være frivillig? Jeg skal aldri føde for å si det sånn... Tvinge og tvinge. Man får det bare når det er nødvendig, og det er til pasientens beste. De som får kateter klarer som regel ikke å tømme blæren selv, og da må man ha det for å unngå ubehag og skade av urinblæra. Så de trenger ikke å tvinge deg for at du får det med andre ord 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #6 Del Skrevet 18. februar 2012 Nja. Direkte tvang, nei (og du kan ta det ut selv). Men, om du har hatt epidural så er det ofte rutine for å få ut urin som ellers kan fylle opp blæren til den blir skadet. Men kan man ikke bare tisse selv? Man kjenner da når man må tisse? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strikkemamma Skrevet 18. februar 2012 #7 Del Skrevet 18. februar 2012 Men kan man ikke bare tisse selv? Man kjenner da når man må tisse? Nei, ikke i alle tilfeller. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zakuro Skrevet 18. februar 2012 #8 Del Skrevet 18. februar 2012 (endret) Det er i alle fall ikke vondt mens det sitter inne, og det svir litt når man tar det ut, men det skal ikke være vondt. Min mor hadde det ved en hofte operasjon og sykepleieren dro det forsiktig ut og det tok ikke mer enn kanskje 10 sekunder:P Men vet ikke hvordan det er når man setter det inn, tror min mor fikk satt det inn mens hun var under narkose i alle fall. Men det er jo ikke verre enn å spørre en lege eller en sykesøster da:) edit=typo Endret 18. februar 2012 av Zakuro Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #9 Del Skrevet 18. februar 2012 Tvinge og tvinge. Man får det bare når det er nødvendig, og det er til pasientens beste. De som får kateter klarer som regel ikke å tømme blæren selv, og da må man ha det for å unngå ubehag og skade av urinblæra. Så de trenger ikke å tvinge deg for at du får det med andre ord Men gjør det ikke forferdelig vondt? Det må da føles sårt og veldig ubehagelig? Hvordan gjør de det? (vet ikke om jeg orker å høre det, for da besvimer jeg sikkert!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 18. februar 2012 #10 Del Skrevet 18. februar 2012 Dessuten kan baby som står helt nede i bekken før man får baby ut, presse mot urinrøret slik at det ikke er fysisk mulig å tisse. Eller man kan hovne opp etter fødsel slik at man heller ikke klarer det. Jeg har fått kateter etter fødsel og jeg merket ikke en ting til det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #11 Del Skrevet 18. februar 2012 Nei, ikke i alle tilfeller. Hvorfor klarer man ikke det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strikkemamma Skrevet 18. februar 2012 #12 Del Skrevet 18. februar 2012 Men gjør det ikke forferdelig vondt? Det må da føles sårt og veldig ubehagelig? Hvordan gjør de det? (vet ikke om jeg orker å høre det, for da besvimer jeg sikkert!) Vet ikke hvor vondt det gjør, har aldri hatt det heldigvis Men de sprøyter først inn bedøvelseskrem før de fører slangen inn. Når den er inne, sprøyter de saltvann inn i en toveiskran i kateteret, slik at det er en ballong på innsiden (på enden av kateteret som ligger i blæra). Denne har til hensikt å hindre at kateteret sklir ut. Når man fjerner kateteret, fjerner man først vannet i ballongen og drar den forsiiiktig ut Kan jeg spørre hvorfor du lurer? Skal du noe spesielt? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strikkemamma Skrevet 18. februar 2012 #13 Del Skrevet 18. februar 2012 Hvorfor klarer man ikke det? Skal man opereres, kjenner man ikke tissetrang pga bedøvelse/anestesi. Derfor får man kateter for å hindre at blæremuskelen strekkes ut. Gjør den det, kan du få en kronisk tilstand som heter resturin, noe som du ikke kjenner. Det fører til at urin samler seg opp i blæra uten at du kjenner tissetrang, og det kan faktis ende med urinveisinfeksjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 18. februar 2012 #14 Del Skrevet 18. februar 2012 (endret) Vet ikke hvor vondt det gjør, har aldri hatt det heldigvis Men de sprøyter først inn bedøvelseskrem før de fører slangen inn. Når den er inne, sprøyter de saltvann inn i en toveiskran i kateteret, slik at det er en ballong på innsiden (på enden av kateteret som ligger i blæra). Denne har til hensikt å hindre at kateteret sklir ut. Når man fjerner kateteret, fjerner man først vannet i ballongen og drar den forsiiiktig ut Kan jeg spørre hvorfor du lurer? Skal du noe spesielt? Er det ikke slik de gjør det ved igangsetting? Jeg har ikke hatt permanent kateter, men satt inn noen og vi fylte de ikke med vann slik man gjør med et ballongkateter. Endret 18. februar 2012 av Stjernefisken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #15 Del Skrevet 18. februar 2012 Det er i alle fall ikke vondt mens det sitter inne, og det svir litt når man tar det ut, men det skal ikke være vondt. Min mot hadde det ved en hofte operasjon og sykepleieren dro det forsiktig ut og det tok ikke mer enn kanskje 10 sekunder:P Men vet ikke hvordan det er når man setter det inn, tror min mor fikk satt det inn mens hun var under narkose i alle fall. Men det er jo ikke verre enn å spørre en lege eller en sykesøster da:) Men ødelegger det ikke urinrøret - at det blir større hull? Og under fødsler, må man ikke bare sette det inne fort? For de har vel ikke tid til bedøvelse? Åååå, jeg kan ikke fatte at folk orker å føde! Jeg skal aldri føde barn! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #16 Del Skrevet 18. februar 2012 Dessuten kan baby som står helt nede i bekken før man får baby ut, presse mot urinrøret slik at det ikke er fysisk mulig å tisse. Eller man kan hovne opp etter fødsel slik at man heller ikke klarer det. Jeg har fått kateter etter fødsel og jeg merket ikke en ting til det. Nei, dette ble voldsomt ... hvordan orker folk å gå igjennom fødsel? Jeg er så følsom i tissen, der ved urinrøret, så jeg får helt vonsdt av å lese dette..... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 18. februar 2012 #17 Del Skrevet 18. februar 2012 Men ødelegger det ikke urinrøret - at det blir større hull? Og under fødsler, må man ikke bare sette det inne fort? For de har vel ikke tid til bedøvelse? Åååå, jeg kan ikke fatte at folk orker å føde! Jeg skal aldri føde barn! Ehm, nei. Tror du de hadde laget noe som ødelegger urinveiene? Ærlig talt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strikkemamma Skrevet 18. februar 2012 #18 Del Skrevet 18. februar 2012 Er det ikke slik de gjør det ved igangsetting? Jeg har ikke hatt permanent kateter, men satt inn noen og vi fylte de ikke med vann slik man gjør med et ballongkateter. Jeg er ikke spesialist på urinkateter, men de jeg har vært med å satt inn på har vi fyllt med vann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 18. februar 2012 #19 Del Skrevet 18. februar 2012 Nei, dette ble voldsomt ... hvordan orker folk å gå igjennom fødsel? Jeg er så følsom i tissen, der ved urinrøret, så jeg får helt vonsdt av å lese dette..... Kanskje om du slutter å pelle så mye på deg selv, så slipper du å være sår der nede hele tiden. :åpplyser: 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #20 Del Skrevet 18. februar 2012 Vet ikke hvor vondt det gjør, har aldri hatt det heldigvis Men de sprøyter først inn bedøvelseskrem før de fører slangen inn. Når den er inne, sprøyter de saltvann inn i en toveiskran i kateteret, slik at det er en ballong på innsiden (på enden av kateteret som ligger i blæra). Denne har til hensikt å hindre at kateteret sklir ut. Når man fjerner kateteret, fjerner man først vannet i ballongen og drar den forsiiiktig ut Kan jeg spørre hvorfor du lurer? Skal du noe spesielt? Ok, ok ... *føle seg dårlig, men prøver å puste rolig* Vel, jeg skal iallfall ikke føde! Blir helt dårlig av å prate om fødsler og kateter ... :dåne: 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå