Gå til innhold

Statisk arbeid = ille vond rygg


Gjest Chevy

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er overvektig, jobber som hjelpepleier og man skulle tro at det var det harde arbeidet som gjorde at jeg fikk vondt i ryggen- det er det ikke. Jeg får vondt av statiske ting som

Og dele ut medisiner og å smøre mat, alså ting der man står rett opp og ned og bruker armene. Da får jeg kjempevondt i hele øverste delen av ryggen.

Det begynte med at jeg jobbet i en kiosk i 2010 hvor jeg kun gjorde statisk arbeid, og fikk vondt allerede på dag 2 av og smøre mat. Holdt dette gående i 3 mnd før vikariatet mitt var over med vondt i ryggen 8 timer per dag pga det statiske arbeidet.

Det kommer også ofte når jeg bøyer meg framover, er akkuratt som om det er null muskelkraft i ryggen.

Ofte er jeg så gåen etter jobb at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg mtp ryggen. Det virker som at plagene er muskulære, og jeg lurer på for det første hvorfor jeg får så vondt av statisk arbeid? Om noen vet hva som gjør det? Og hvordan det er lurest og trene for og bygge opp en styrke i ryggen?

Håper noen kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får også vondt av statisk arbeid. Hos meg går også smertene ut i armene. Utrolig plagsomt. Det jeg synes hjelper er styrketrening og mindre databruk (det er bruk av data og mobil som hovedsaklig utløser det hos meg). Jeg tøyer også ofte. Det hjelper veldig!

Så, tren ryggøvelser og tøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står du med hevede skuldre når du jobber slik du gjør? Mange får vondt på baksiden av skuldrene mot midten av ryggen av å stadig står/sitter med skuldrene trukket opp i ørene.

Det som kan hjelpe mot det er å tenke på kroppsholdning (senk skuldrene og press skulderbladene sammen) og fokusere treningen mot baksiden av kroppen. På engelsk samler man gjerne disse musklene under betegnelsen "posterior chain". Litt usikker på om vi har et norsk ord for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i ryggen sitter smertene dine?

Sånn veldig generelt da, men vil anbefale deg å i alle fall ha gode sko, som gjør at du står med god holdning.

Tren styrkeøvelser for ryggen (nedtrekk, roøvelser, rygghev, markløft) og kanskje noen øvelser for mer fokus på dyp muskulatur i mage og rygg (planke, diagonalstrekk osv). Om du i tillegg klarer å fokusere litt på disse dype musklene når du står lenge, og prøver å aktivere den, så kan det hjelpe litt, slik at man ikke blir "hengende" på ryggen.

Tenk også litt på arbeidsstilling og stående holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trening og trening. Det er det som skal til. Vil du ha riktige øvelser for ditt problem så be en fysioterapeut vise deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lassimus orsi vil jeg si utfra det bildet.. Og da på begge sidene

Ikke akkurat verdens beste kilde, men det stod noe nyttig på wikipedia:

Pain

Tight latissimus dorsi has been shown to be one cause of chronic shoulder pain and chronic back pain.[1] Because the latissimus dorsi connects the spine to the humerus, tightness in this muscle can manifest as either sub-optimal glenohumeral joint (shoulder) function which leads to chronic pain or tendinitis in the tendinous fasciae connecting the latissimus dorsi to the thoracic and lumbar spine.[2]

1. Arnheim, D.D., Prentice, W.E., Principles of athletic training. 9th ed. McGraw Hill, pp 570-574, 1997.

2. Francis, P., Applied anatomy and kinesiology, supplemental materials. KB Books., p 19-25, 1999.

På linken under finner du øvelser, og uttøyninger for den del av ryggen. Du bør varme godt opp, trene den og tøye godt etterpå.

http://exrx.net/Lists/ExList/BackWt.html#anchor125439

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man mer vondt i ryggen av å jobbe med statistikk enn andre ting?

Ikke statistikk, men statiske ting. Du må lese innlegget til TS en gang til tror jeg;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns absolutt at du skulle spørre legen din om dette, slik at du kan bli utredet i tilfelle det foreligger noen underliggende grunner for dine problemer. Uansett om det gjør det eller ikke, burde du også få henvisning til fysioterpaut som kan vise deg riktige øvelser for å forebygge dine plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...