Gå til innhold

Statisk arbeid = ille vond rygg


Gjest Chevy

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er overvektig, jobber som hjelpepleier og man skulle tro at det var det harde arbeidet som gjorde at jeg fikk vondt i ryggen- det er det ikke. Jeg får vondt av statiske ting som

Og dele ut medisiner og å smøre mat, alså ting der man står rett opp og ned og bruker armene. Da får jeg kjempevondt i hele øverste delen av ryggen.

Det begynte med at jeg jobbet i en kiosk i 2010 hvor jeg kun gjorde statisk arbeid, og fikk vondt allerede på dag 2 av og smøre mat. Holdt dette gående i 3 mnd før vikariatet mitt var over med vondt i ryggen 8 timer per dag pga det statiske arbeidet.

Det kommer også ofte når jeg bøyer meg framover, er akkuratt som om det er null muskelkraft i ryggen.

Ofte er jeg så gåen etter jobb at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg mtp ryggen. Det virker som at plagene er muskulære, og jeg lurer på for det første hvorfor jeg får så vondt av statisk arbeid? Om noen vet hva som gjør det? Og hvordan det er lurest og trene for og bygge opp en styrke i ryggen?

Håper noen kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får også vondt av statisk arbeid. Hos meg går også smertene ut i armene. Utrolig plagsomt. Det jeg synes hjelper er styrketrening og mindre databruk (det er bruk av data og mobil som hovedsaklig utløser det hos meg). Jeg tøyer også ofte. Det hjelper veldig!

Så, tren ryggøvelser og tøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står du med hevede skuldre når du jobber slik du gjør? Mange får vondt på baksiden av skuldrene mot midten av ryggen av å stadig står/sitter med skuldrene trukket opp i ørene.

Det som kan hjelpe mot det er å tenke på kroppsholdning (senk skuldrene og press skulderbladene sammen) og fokusere treningen mot baksiden av kroppen. På engelsk samler man gjerne disse musklene under betegnelsen "posterior chain". Litt usikker på om vi har et norsk ord for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider